VIKMB61 Online education: from design to practice

Faculty of Arts
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Hana Tulinská (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Sabina Kubisová
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
Zájem o problematiku.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky tvorby online kurzu - od jeho návrhu a přípravy až po jeho samotnou realizaci. Student získá základní teoretický, ale především zkušenostní praktický základ, který bude schopen uplatnit v tvorbě vlastních kurzů či v inovacích. Předmět má charakter interdisciplinárního kurzu dotýkajícího se také tématu designu služeb či práce s daty.
Na konci kurzu bude student schopen:
  • Definovat cíle a metody online kurzu;
  • Provést design kurzu a zvolit jeho adekvátní formu;
  • Navrhnout prototyp a otestovat ho;
  • Navrhnout a provést základní jednoduchou evaluaci;
  • Vytvořit vlastní jednoduchý online kurz
  • Syllabus (in Czech)
    • Příklady dobré praxe elearnigu, web base kurzy, MOOC, Codeacademy, adaptabilní systémy, ... tedy, jak to může být pěkné.
    • Vymezení a zamyšlení se nad specifiky online vzdělávání
    • I. Výzkumná fáze: hledání vlastní inspirace něčeho pěkného
    • Vzdělávací cíle a smysl vzdělávání, pedagogická paradigmata, hodnoty
    • Vzdělávací metody v online prostředí
    • Učební styly a postupy
    • Fact-based x Inquiry-based learning
    • Problémová a projektová výuka v online prostředí
    • Učení zaměřené na studenta x učení zaměřené na obsah
    • LMSs
    • Práce s Moodle a ještě jedním nějakým LMS
    • Designové metody, vymezení kurzu
    • Příklady dobré praxe: návrh a design
    • II. Výzkumná fáze: návrh vlastního kurzu, tvorba konceptu
    • Evaluace konceptů a úvod do tvorby prototypu
    • Základní vzdělávací objekty; textové opory, wiki, diskuse, portfolia, webináře, práce s odkazy, slovníky,...
    • Metody, nástroje a způsoby testování (od otázek v Moodle po Kahoot)
    • Zpětná vazba v elearningu
    • Nástroje a služby užitečné pro elearning
    • Decentralizované LMS
    • Příklady dobré praxe: užitlí LMS, evaluační nástroje
    • III. Výzkumná fáze: tvorba protototypu a jeho základní evaluace
    • Jak tutorovat kurz
    • Metody a nástroje evaluace kurzu
    • Kritický pohled na distanční vzdělávání, analýza rizik a problémů
    • Kybergogika a sociální učení, design hodnot
    • Gamifikace, herní mechaniky
    • Konektivistický přístup
    • Příklady dobré praxe: drobnosti, co se jinam nevešly
    • IV. Výzkumná fáze: Tvorba finálního produktu a jeho presentace
    • Závěrečná evaluace
    Literature
    • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ and Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele (Distance education for teachers). 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 pp. ISBN 978-80-905480-7-7. info
    • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ and Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi (E-learning. Learning with digital technologies). Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 pp. ISBN 978-80-7552-217-7. info
    • ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: pedagogické a didaktické aspekty (Webinars in Education: Pedagogical and Didactical Aspects). Brno: Flow, 2015, 86 pp. ISBN 978-80-88123-04-0. info
    • ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti (E-learning - one of the forms of learning in modern society). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
    Teaching methods (in Czech)
    Třídenní workshop zakončený samostatným projektem a jeho obhajobou. Kurz bude probíhat od pátku 8. 9. do neděle 10. 9. 2017.
    Assessment methods (in Czech)
    Presentace a obhajoba vlastního kurzu.
    Language of instruction
    Czech
    Further comments (probably available only in Czech)
    Study Materials
    Information on the extent and intensity of the course: Blokově.
    The course is also listed under the following terms Autumn 2018.
    • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
    • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2017/VIKMB61