VH_329 Symbolism

Faculty of Arts
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
MgA. Vojtěch Dlask, Ph.D. (lecturer), doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Jan Karafiát
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 16:00–17:40 N43
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Symbolismus v hudbě a v umění, symbolistní myšlení v hudební historii, způsoby hudební symbolizace Cílem semináře je seznámit studenty s uměním symbolismu, s jeho předchůdci a následovníky, se specifickým myšlením symbolismu, s jeho průniky do hudby a jeho dědictvím pro hudbu 20. století a dneška.
Syllabus (in Czech)
  • Semináře budou pravidelně stavěny na mezidruhových uměleckých komparacích. Pomocí nich se bude rozšiřovat studentovo povědomí nejen o estetice a principech symbolismu v konkrétních dílech a směrech, ale i o podobách hudebního umění, zabývajícího se ať už námětově anebo strukturálně významovými přesahy, případně přímo mystikou. Důležitou součástí přednášek bude pojmové vymezení symbolu oproti ostatním figurám a tropům; zkoumání jeho „chování“ a také zkoumání strategií symbolizace na konkrétních příkladech. Nezastupitelným tématem prolínajícím se přednáškami bude vratkost klasifikace insitního umění kleinmeisterů, pomocí níž se bude rozkrývat a oddělovat vrstva uměleckého provozu (vliv sociologie a jejích kategorií „úspěch/neúspěch“ na percepci a historickou akceptaci toho kterého díla) a fenomén iniciačnosti, případně zkušenostní aspekt tvorby jako její hlavní smysl. 1 Úvod do epochy symbolismu – specifika směru, jeho kořeny a zánik, vybrané způsoby symbolizování v hudbě napříč historií 2 francouzský a belgický symbolismus, impresionisté 3 analýzy Satieho Danses Gothiques, Pieces Froides, Sports et divertissements a Socrate jako demonstrace přerodu estetiky symbolismu v neoklasicismus 4 anglo-americký symbolismus – od prerafaelistů po Ivese 5 německý symbolismus a Tristanovská generace 6 symbolismus v severovýchodní Evropě – Szymanowski, Sibelius, Čiurlionis 7 ruský symbolismus a akméismus. Skrjabin a jeho eklektici, Rebikov. Hudba Gurjajeva jako insitní hudební projev symbolistního tvůrce. 8 hudební analýzy pozdních Skrjabinových klavírních děl a děl Rebikova jako demonstrace přerodu estetiky symbolismu do expresionismu 9 symbolistní vlivy a tendence v Česku – cecilianismus, wagneriánství, Suk, Novák, Vycpálek, Ostrčil, symbolistní estetika v dílech Janáčka (Amarus, Elegie na smrt dcery Olgy – hudební analýzy) 10 symbolistní myšlení, jeho překonávání a návrat v umění 20. století 11 Symbolismus, víra a transcendentno (od Maeterlincka přes Messiaena a Nový román k Tarkovskému a postmoderně) 12 dědicové symbolistní estetiky dnes – symbolistní vlna v umění 50. let (symbolismus v kinematografii a další), autooři vycházející ze symbolismu dnes – Silvestrov, Pärt
Teaching methods (in Czech)
Výukovými metodami jsou hudební analýza, komparace uměleckých děl napříč druhy umění. Specifické fenomény jako synestézie anebo vztah hudby a textu/výtvarného díla jsou kromě analýz prováděny za pomocí projekcí.
Assessment methods (in Czech)
Docházka, esej.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2018/VH_329