FF:AJL01001 Practical English I - Course Information
AJL01001 Practical English I
Faculty of ArtsAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Yurii Chybras (lecturer)
PhDr. Simona Kalová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kristína Melišová (lecturer)
David Edward Musk (lecturer)
Christopher Adam Rance, M.A. (lecturer)
PhDr. Kateřina Tomková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Valová (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Simona Kalová, Ph.D.
Department of English and American Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Tomáš Hanzálek
Supplier department: Department of English and American Studies – Faculty of Arts - Timetable
- Mon 12. 12. 14:00–15:40 G02
- Timetable of Seminar Groups:
AJL01001/02: Mon 8:00–9:40 C32
AJL01001/03: Wed 18:00–19:40 G21, Y. Chybras
AJL01001/04: Wed 18:00–19:40 G11
AJL01001/05: Wed 10:00–11:40 G21, K. Tomková
AJL01001/06: Wed 10:00–11:40 G02, J. Valová
AJL01001/07: Thu 12:00–13:40 G33, Ch. Rance
AJL01001/08: Mon 14:00–15:40 G33, S. Kalová
AJL01001/09: Mon 16:00–17:40 G21, K. Melišová
AJL01001/10: Mon 16:00–17:40 G22, S. Kalová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- The main aim of the course is to revise and consolidate what students have already learnt, and to develop and extend their knowledge further. Using a skills-based approach, the course will prepare students for success in general as well as academic English. The course will contain:
- thought-provoking material and engaging topics for discussions and communication activities that will help students to improve their command of spoken English
- video recordings with tasks to enhance students' understanding of the language and their listening skills, presenting up-to-date language in a real-world context
- basics of academic writing, providing students with model answers, useful planning techniques and writing tasks graded in terms of difficulty
- vocabulary development activities, with a strong focus on academic vocabulary, critical thinking and techniques designed to improve students´ academic performance
- presenting and practice of advanced grammatical structures
Students will be encouraged to improve their English both in contact classes and independently in the self-access online mode. - Learning outcomes
- After completing the course, a student will be able to:
- actively use vocabulary, idiomatic expressions and collocations of the set topics;
- master understanding of complex grammar structures and apply them in spoken and written discourse;
- apply acquired language systems and skills adequately in a given communicative context - Syllabus
- Skillful 4: Reading and Writing (Units 1-5); Listening and Speaking (Units 1-5)
- 1 ORIENTACE - úvodní setkání celého ročníku
- 2 Úvodní hodina jednotlivých seminárních skupin:
- seznamování, představení e-learningového kurzu v Elfu, sylabus, cíle a požadavky v rámci kurzu
- UNIT 1; Diskuse, slovní zásoba, porozumění čtenému textu (A Lebanese start-up)
- 3 UNIT 1; Soustředěné čtení s porozuměním (The rise of crowdfunding); tématická slovní zásoba (Social media); porozumění slyšenému (Drones and security); akademická slovní zásoba
- 4 UNIT 1; Gramatika (concessive clauses - přípustkové věty, contrastive structures - vyjádření kontrastu, cleft sentences - vytýkací vazba); psaní (analýza otázek zadání); pokročilá obecná a akademická slovní zásoba (Communities in real life)
- 5 UNIT 2; Nácvik diskuse (Mobile gaming); obecná slovní zásoba (Instant satisfaction); poslech s porozuměním (A cycling record; Technology in sport)
- 6 UNIT 2; Čtení s porozuměním, diskuse (Gaming, society, and the individual); pokročilé gramatické jevy (inverted conditionals - kondicionály + inverze); porozumění slyšenému (Children, sports, and identity); pokročilá obecná a akademická slovní zásoba
- 7 Opakování Units 1 a 2; další procvičování / Postupový test 1
- 8 UNIT 3; Pokročilá obecná slovní zásoba (Energy production; Managing change); diskuse a porozumění slyšenému (Old buildings; New energy); rozvoj kritického myšlení.
- 9 UNIT 3; Diskuse a porozumění slyšenému (The nuclear debate; Perspectives on the past); rozvoj pokročilé slovní zásoby (Words for change situations); pokročilé gramatické jevy (conditionals - kondicionály)
- 10 UNIT 4; Diskuse a porozumění slyšenému (Greek austerity); rozvoj pokročilé slovní zásoby (Risk-takers); porozumění slyšenému (Rule-breakers); rozvoj pokročilé slovní zásoby (Words for risks and conflict)
- 11 UNIT 4; Rozvoj akademické slovní zásoby (attributive language); rozvoj psaní (práce se zdroji); gramatika (infinitive phrases - infinitivní vazby; hedging); rozvoj řečové dovednosti mluvení
- 12 UNIT 5; Diskuse a porozumění slyšenému (Slume renewal); porozumění čtenému textu a rozvoj slovní zásoby (Suburbs of the future); diskuse a porozumění slyšenému (The spread of English); gramatika (inversion - inverze)
- 13 UNIT 5; Rozvoj akademické slovní zásoby (Phrasal verb academic alternatives - náhrada frázových sloves alternativami vhodnými do akademického textu); pokročilé gramatické jevy (Using parallel structures - paralelní vazby); porozumění slyšenému a rozvoj slovní zásoby (An unnatural spread).
- Opakování Units 3, 4 a 5, a další procvičování
- Literature
- required literature
- PATHARE, Emma and Gary PATHARE. Skillful 4. Second edition. London: Macmillan Education, 2018, 190 stran. ISBN 9781380010827. info
- WARWICK, Lindsay and Louis ROGERS. Skillful 4. Second edition. London: Macmillan Education, 2018, 190 stran. ISBN 9781380010889. info
- recommended literature
- HEWINGS, Martin. Advanced grammar in use with answers : a self-study reference and practice book for advanced learners of English. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, ix, 340. ISBN 0521498694. info
- MURPHY, Raymond. Essential grammar in use : a self-study reference and practice book for intermediate students : with answers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, x, 350. ISBN 052143680X. info
- BROADHEAD, Annie. Advance your English : a short course for advanced learners : coursebook. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, 74 s. ISBN 052159779X. info
- CAPEL, Annette and Patricia ASPINALL. Advanced masterclass CAE : student's book. Edited by Kathy Gude. Oxford: Oxford University Press, 1996, 206 s. ISBN 0194533433. info
- VINCE, Michael. Advanced language practice. 1. ed. Oxford: Heinemann, 1994, viii, 295. ISBN 0-435-24124-9. info
- Teaching methods
- seminars, e-learning
- Assessment methods
- Assessment:
- 2 computer-based progress tests, 1 mid-term test and 1 final test, with the required average score of 70%. Passing these tests is a prerequisite for the final examination. - Language of instruction
- English
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: 9 seminárních skupin - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=535
The progress tests (2 in each term, 70% overall) are a prerequisite for the examination at the end of the first year. Students can resit one test each term.
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/AJL01001