RLMgB611 Survey methods in the study of contemporary religious beliefs and practices

Faculty of Arts
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Martin Lang, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Martin Lang, Ph.D.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kristýna Čižmářová
Supplier department: Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz se zaměřuje na získání základního přehledu o dotazníkových metodách (survey) a možnostech jejich využití ve studiu náboženství. V kurzu jsou nejprve představeny obecné principy a dobrá praxe v práci s kvantitativními daty (metody sběru dat, statistická inference, vizualizace výsledků) tak, aby byli studenti schopni kriticky zhodnotit výsledky kvantitativních dotazníkových studií, ať už vědeckých či prezentovaných v médiích. Následně kurz kombinuje přednášky se seminární výukou. Nejprve se studenti setkají s obecnými principy budování dotazníků, které si posléze otestují na již existujících dotaznících. Dále se studenti naučí zhodnotit vhodnost konstrukce dotazníku pomocí již existujících dat a navrhnout úpravy, které by posílili validitu a reliabilitu dotazníku. Konkrétní možnosti použití dotazníkové metody ve studiu náboženství (a jejich kritika) budou dále ilustrovány na třech případových studiích z oblastí českého ateismu, islámu, a nových náboženských hnutí v USA. Během seminářů budou studenti pracovat nad vývojem vlastního dotazníku, sběru pilotních dat a pilotní analýzy výsledků. Předchozí znalost statistiky či vizualizace dat není vyžadována – statistická inference bude probírána v základních obrysech nezbytných k porozumění veřejně prezentovaných statistických inferencí. Podobně není vyžadována znalost softwaru pro statistickou analýzu dat a vizualizace výsledků – základy práce s těmito softwary budou probrány na seminářích.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent kurzu získá:
  • datovou gramotnost a schopnost kriticky zhodnotit statistickou/kauzální inferenci z prezentovaných dat (např. jak náboženská příslušnost ovlivňuje volební preference v ČR);
  • přehled o dostupných datech týkajících se současné náboženské situace, věr, chování, a postojů;
  • dovednost zkonstruovat validní a reliabilní dotazník, který se ptá po náboženských vírách a praktikách;
  • základní dovednosti zpracování dotazníkových dat („data wrangling“), jejich analýzy, a prezentace výsledků (vizualizace dat)
  • Syllabus (in Czech)
    • Úvod do kvantitativního přemýšlení a kauzální inference
    • Korelace vs. kauzalita
    • Metody konstrukce dotazníku
    • Práce s nástrojem Google Forms
    • Konkrétní principy konstrukce dotazníku
    • Příprava otázek pro současnou náboženskou tradici
    • Případové dotazníkové studie – čeští ateisté a nová náboženská hnutí
    • Praktické pokyny pro sběr dat
    • Případové dotazníkové studie – Islám v Evropě
    • Zpracovani nasbíraných dat
    • Analýza, vizualizace, a interpretace dotazníkových dat
    • Prezentace vlastních pilotnich dat
    Literature
      recommended literature
    • Field, A., Miles, J., & Field, Z. (2009). Discovering Statistics Using R. SAGE.
    • Price, P., Jhangiani, R., & Chiang, I. (2015). Research Methods of Psychology – 2nd Canadian Edition. Victoria, B.C.: BCcampus.
    • Rohrer, J. M. (2018). Thinking clearly about correlations and causation: Graphical causal models for observational data. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1–16. https://doi.org/10.1177/2515245917745629
    • Nordmann E, McAleer P, Toivo W, Paterson H, DeBruine LM. Data Visualization Using R for Researchers Who Do Not Use R. Advances in Methods and Practices in Psychological Science. April 2022. doi:10.1177/25152459221074654
    • Willard, A. K., & Cingl, L. (2017). Testing theories of secularization and religious belief in the Czech Republic and Slovakia. Evolution and Human Behavior, 38(5), 604–615. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2017.01.002
    Teaching methods (in Czech)
    Kombinace přednášek s diskusí, praktických seminářů, a vlastní tvůrčí činnosti. Na seminářích je potřeba pracovat na vlastním notebooku. Pokud student/ka nemá k dispozici, po domluvě s vyučujícím je možné zapůjčit laptop z katedry.
    Assessment methods (in Czech)
    Písemně odevzdaná seminární práce (4-6 tisíc slov), která ilustruje schopnost zkonstruovat dotazník, sesbírat pilotní data a tato data analyzovat a interpretovat. Téma závěrečná práce vybírají studenti a studentky po konzultaci s vyučujícím, nejlépe však se zaměřením na téma diplomové práce. Seminární práce by měla obsahovat krátké teoretické shrnutí zkoumaného problému, výzkumnou otázku a hypotézu. Hlavní těžiště práce by však mělo být v samotném dotazníku a prezentaci výsledků, včetně tabulek a grafů. Práci je možné odevzdat v českém, slovenském, a anglickém jazyce. Je také možné pracovat na výstupech ve skupinách a sdílet svoje expertízy. Nicméně každý/á student/ka musí vést alespoň jednu seminární práci, podle které bude hodnocen/a. Seminární práce bude hodnocena maximálně 100 body na základě: kvalita připraveného dotazníku a argumentace pro jednotlivá rozhodnutí při jeho konstrukci zpracování výsledků a statistické inference. K udělení kolokvia je potřeba získat alespoň 60 bodů.
    Language of instruction
    Czech
    Further comments (probably available only in Czech)
    The course is taught once in two years.
    The course is taught: every other week.
    Information on course enrolment limitations: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.

    • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/RLMgB611