TIM_BK_017 Methods and Technics of Research for Bachelors

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Klára Smejkal (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Ing. Alena Albíniová
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
Předmět je vyučován v češtině.
Předmět není přednáškou, jedná se o seminář, v němž je předpokládána aktivní participace a samostatná příprava studentů.
Předmět je doporučeno absolvovat v druhém roce bakalářského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy empirického výzkumu s důrazem na výzkumné metody společenských věd, které mohou být užitečné při realizací vlastního výzkumu v oblasti interaktivních médií, například pro potřeby vypracování diplomové práce.
Kurz má úvodový a přehledový charakter, budou v něm diskutovány klíčové metodologické koncepty a výzkumné metody společenských věd, s nimiž se studenti mohou potkat při tvorbě diplomové práce v oboru Teorie interaktivních médií. Kurz seznámí studenty se základy vědeckého poznání a empirického výzkumu s důrazem na možnost použití vybraných výzkumných metod společenských věd při zkoumání interaktivních médií. Jeho první část je věnovaná základům vědeckého poznání a stěžejním aspektům empirického výzkumu – základním znakům vědeckého poznání, logice empirického výzkumu, problematice odborných zdrojů, výzkumného designu, a také specifikám kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Druhá část kurzu nabízí přehled vybraných výzkumných metod společenských věd, které lze použit ve výzkumu v oblasti interaktivních medií jako jsou dotazování (dotazníkové šetření a rozhovory), pozorování a etnografické metody, kvalitativní a kvantitativní analýzy komunikačních sdělení.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování kurzu student bude schopen:
- vyjmenovat a definovat hlavní znaky a koncepty vědeckého poznání v kontextu společenských a humanitních věd
- vyjmenovat základní aspekty výzkumného designu a ilustrovat je na vlastním projektu výzkumu
- vyhledat relevantní odborné zdroje týkající se zkoumaného výzkumného problému
- popsat výzkumné metody, které byly probírány v kurzu a ilustrovat jejich uplatnitelnost v rámci studovaného oboru
- zvolit vhodný výzkumný soubor nebo případ pro vlastní výzkum
- zvolit vhodnou metodu sběru a analýzy dat pro potřeby vlastního výzkumu a reflektovat její limity
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základy vědeckého poznání, výzkumný projekt, jeho příprava a parametry
  • 2. Základní znaky, aplikace a specifika kvantitativního výzkumu
  • 3. Základní znaky, aplikace a specifika kvalitativního výzkumu
  • 4. Přehled vybraných výzkumných metod
Literature
    required literature
  • Metody výzkumu ve společenských vědách. Edited by Hedvika Novotná - Ondřej Špaček - Magdaléna Šťovíčková. Vydání první. Praha: FHS UK, 2019, 495 stran. ISBN 9788075710253. info
    recommended literature
  • Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Kapitola 1: Kvalitativní a kvantitativní výzkum, s. 12-19.
  • Babbie, E. 2001. The Practice of Social Research. Wadsworth Publishing Company. Kap. 1 – Human Inquiry and Science, s. 17-37.
  • Disman, M. 2000. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum. 374 s. ISBN 9788024601397.
  • Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky / Jadwiga Šanderová ; spolupracovala Alena Miltová. -- Vydání první. -- Praha : Sociologické nakladatelství, 2005, s 13-106.
  • Johansson, L.G., 2016. Philosophy of Science for Scientists. Springer. Kap. 14 – Some recent trends in science, s. 227-232.
  • Strauss, A. a J. Corbinová. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Kapitola 2: Začínáme; kapitola 3: Teoretická citlivost; kapitola 4: Použití literatury, s. 21-38.
    not specified
  • DALŠÍ POVINNÁ A DOPORUČENÁ LITERATURA BUDE UPŘESNĚNA.
Teaching methods (in Czech)
Self-pace seminář. Výuka probíhá výhradně online.
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou ukončení kurzu je úspěšné složení zkoušky, přistoupení ke zkoušce je podmíněno odevzdáním průběžných úkolů. Povinná je účast na prvním setkání, kde bude studentům představena struktura předmětu a podmínky ukončení.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 80 hodin výuky/semestr.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2024, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/TIM_BK_017