UCJL10 Didactics of Czech

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (lecturer)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
Nezadány.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The lecture is conceived as a one-semester. It begins with a critical reflection of the historical literature of the subject (the literature of the former period with an ideal passage: In particular the price, Plch; literature of different methodology including the texts of the current one: Jurčo – Obert, Lederbuchová, Hník),an evaluation of its documents and negatives, in particular in the light of the needs of teaching practice. The aim and meritocratic filling is the theoretical adoption of circuits which will be practiced in seminars from the disciplinary didactics. They relate mainly to the defining principles of active teaching in Czech literature, but also to the Czech language. In this context, secondary school textbook literature is also compared and the specifics of the discussion of individual teaching thematic units are drawn.
Learning outcomes
At the end of this course, the student will be able to: - Orientate in professional literature on Czech didactic; - understand the critical assessment of secondary school textbook production; - understand the basic principles of active teaching in Czech language, Czech (and world) literature; - apply the basic principles of active Czech teaching in his own practice.
Syllabus
  • 1. The aim of the lecture 2. So-called totalitarian professional literature on literary and linguistic didactic, its transformation, negative and benefit (especially the work of Plch, Cenek and Obert; Svoboda, Čechová 3. Existing professional literature on the field of didactic, its transformation, negative and benefit (in particular the work of Lederbuchová and Hník). 4. Eternal alternative in the production of sectoral didactics (in particular work by D. Karpatský, O. Hausenblas, J. Kostečka). 5. The high school textbooks of the totalitarian period and the reflection of their foundation and negative (then the series SPN publishing house). 6. The first so-called alternative textbooks of the 1990s and their error rate (p.h. Trizonia). 7. Second alternative line (p. h. Fortuna and Scientia — Amosia — Klett). 8. Textbook by J. Blažke. 9. The most used textbooks in the early 21st century (p. h. Fraus, Didaktis and New Didaktis). 10. Specifics of the discussion of teaching literary units I. (From antics to 19th century literature). 11. Specifics of discussion of teaching literary units II.(From 19th century literature to literary contemporary; world literature). 12. Specifics of the discussion of language teaching units. 13. Test.
Literature
    recommended literature
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • HASHEMI, Michaela. Literatura v souvislostech : nejen pro maturanty. 1. vyd. Praha: Klett, 2007, 142 s. ISBN 8086906779. info
  • ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa literatury jinak :úvod do čtenářství a studia literatury : učebnice teorie literatury pro 1.-4. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1995, 367 s. ISBN 80-85937-01-8. info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : (didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Vyučování slohu : úvod do teorie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. info
    not specified
  • JURČO, J. OBERT, V. Didaktika literatúry. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1984, 216 s. KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997. 573 s. ISBN 8000005271. info KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak.
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole : četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 265 stran. ISBN 9788070438916. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Velryba, 2006, 247 s. ISBN 808586018X. info
  • HORÁKOVÁ, Michaela and Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
  • KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
  • HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 8086039390. info
  • ČECHOVÁ, Marie and František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 8085937271. info
  • PLCH, Jaromír. Základy teorie výchovy slovesným uměním. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 390 s. URL info
  • PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním a základech její vědní disciplíny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 247 s. URL info
  • CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
Teaching methods
Lecture, disscussion.
Assessment methods
credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Předmět je určen pro studující imatrikulované od podzimu 2021.
Teacher's information
The lecture is a theoretical addition to seminars from the disciplinary didactics, which profiles a large part of the circuits needed for the award of the exam or colloquia from the disciplinary didactic.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2024, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/UCJL10