AEB_29 Chapters from Archaeological Theory and Method

Faculty of Arts
Spring 2000
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Neústupný, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Jitka Dobešová
Prerequisites (in Czech)
Anotace: Přednáška má posluchače informovat o vývoji názorů na archeologickou metodologii a teorii v tzv. hlavním proudu světové archeologie v posledních desítiletích. Přednáška je míněna jako úvod do problematiky a příprava k prozumění základních myšlenek, případně k dalšímu samostatnému studiu, vedoucímu k praktické aplikaci. Po nezbytném úvodním vysvětlení některých obecných pojmů, budou systematicky vyloženy základy archeologické metodologie, základy společenské teorie a způsob, jakým se problémy z těchto oblastí zabývají vedoucí představitelé procesualismu a postprocesualismu. Požadavky ke kolokviu: - přehled archeologické metody - obeznámenost s základními tézemi procesualismu a postprocesualismu
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod. Obeznámení s tématem, potřebnost teorie. 2. Základní pojmy. Stručný výklad některých základních pojmů potřebných ke sledování dalšího výkladu (předmět vědy, prostředky vědy, teorie, empirie, modely, indukce, dedukce, struktury, události, antropologie, historie, prehistorie, archeolgie, paradigmata apod.) 3. Transformace živé minulosti do archeologických pramenů. Pojem transformací, vztah k tzv. tafonomii, transformace výstupová, destruktivní, formální a polohová. Význam transformací kvantitativních (fragmentarizace, kumulace, redukce, míra růstu). 4. Archeologické prameny. Systematika archeologických pramenů, prameny artefaktové, ekofaktové a přírodní; specifika jejich studia. Formální a prostorový aspekt pramenů. Vlastnosti archeologických pramenů a z toho vyplývající archeologická metoda. 5. Analýza pramenů. Fyzická analýza pramenů v terénu a její teorie. Analýza v pracovně: objekty a deskriptory, deskriptivní systémy a jejich realizace databázemi. 6. Syntéza struktur. Pojem archeologické struktury, hledání struktur v tradiční archeologii, matematický přístup ke strukturám, vektorová syntéza, validace faktorů, současné hledání formálních a prostorových struktur. 7. Interpretace struktur. Kategorie živé kultury, archeologický model a jeho výstavba. Role etnografie, ethoarcheologie, "experimentální" archeologie. Užití modelů při analýze, při interpretaci. Interpretace praktické funkce, společenského významu a symbolického smyslu. Iterativnost archeologické metody. 8. Společenská teorie. Pojetí 19. století, přežívání marxismu v postprocesuální archeologii. Význam artefaktů a symbolů pro konstituování lidského světa. Sociální svět a jeho podsvěty (ekonomie, organizace společnosti, ideologie). Vztah sociálního světa a přírody. 9. Řešení archeologické teorie a metody v rámci typologického paradigmatu. Archeologické typy, jejich chronologický význam a šíření prostorem (teorie difuze, migrační teorie). Postoj k ekonomii a symbolice. Extrémní formy (nacionalistická archeologie). 10. Řešení archeologické teorie a metody v rámci procesuálního paradigmatu. Hypoteticko-deduktivní metoda, teorie středního dosahu, problémy evoluce a adaptace, organizace společnosti. 11. Řešení archeologické teorie a metody v rámci postprocesuálního paradigmatu. Archeologické prameny jako text, hermeneutická metoda, kontextuální archeologie. Úloha individua a jeho svobodné vůle, vědomé konstituování kultury 12. Závěr: poslední trendy archeologické teorie. Událostní archeologie. Perspektivy archeologie ve 3. tisíciletí. Rozšiřovací studijní literatura: Beech M., Kuna M. 1993. Ian Hodder (ed.), Archaeological theory in Europe - The last three decades (review). Archeologické rozhledy 45:349-350. L.R. Binford, Archaeological Perspectives. In: S.R.Binford and L.R.Binford (eds.), New Perspectives in Archaeology, pp.5-32. Chicago: Aldine 1968. Binford, L.R. 1977. General introduction. In: L.R.Binford (ed.), For Theory Building in Archaeology, pp.1-10. New York: Academic press. Clarke, D. 1968. Analytical Archaeology. London: Methuen. Hodder,I. 1991. Reading the Past. Current approaches to interpretation in archaeology. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press Hodder, I. 1993. Post-processual archaeology. Archeologické rozhledy 45:367-374 (s diskusními příspěvky). Kuna M. 1985. Hodder I., Symbols in action. Ethnoarchaeological studies of material culture, Cambridge 1982. Památky archeologické 76:252-256. Kuna M. 1986. Artifacts as tools and signs: On the interpretation of the earliest metallurgy of copper. Archaeological Objectivity in Interpretation, Vol.2, Theme 2, Section B (pre-print z World Archaeological Congress, Southampton)
Assessment methods (in Czech)
P 2, kolokvium
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is taught: every other week.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2010.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2000/AEB_29