VH_711 Music Therapy

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Marina Stejskalová (lecturer), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Timetable
each even Wednesday 10:00–13:15 J22
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 60 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/60, only registered: 0/60
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurs bude věnován současným trendům v muzikoterapii, vztahu muzikoterapie a pedagogiky, nejrůznějším technikám, využití přírodních zvuků, hudebních nástrojů a videoprogramů.
Syllabus (in Czech)
  • Úvodní problematika: 1. Muzikoterapie současné trendy, psychoterapeutické programy. Literatura k tématu českých a zahraničních autorů 2. Muzikoterapie ve školství, zdravotnictví a sociální sféře. Teoretické aspekty, metodika a praxe. 3. O mezích a možnostech aktivní, receptivní a jiné muzikoterapie. Základy muzikoterapie: 1. Léčíme hudbou, jak na to? Metodiky terapeutických škol. 2. Muzikoterapeutické settingy v individuální a skupinové terapii. 3. Muzikoterapeutické kontrakty. 4. Tvoříme muzikoterapeutický program. 5. Hudební nástroj a komunikační techniky muzikoterapie. 6. Práce s hudební skladbou: poslech, verbální interpretace, kresba. 7. Muzikoterapie a práce s hlasem. 8. Neverbální techniky muzikoterapie. 9. Muzikoterapie a práce s agresí. 10.Muzikoterapie a pohyb. Práce s tělem. 11. Zvukoterapie a techniky relaxace s hudbou přírody. 12. Muzikoterapie a imaginace. 13. Práce ze symbolem v muzikoterapie dětí, adolescentů a dospělých. Aplikace muzikoterapie v praxi: 1. Muzikoterapie v předškolních zařízeních. 2. Muzikoterapie ve školství a učebním procesu (školní program, jazykové studium, rozvoj paměti, pomoc v komunikaci) 3. Muzikoterapie a práce s rodinami. 4. Muzikoterapie ve speciálních školních zařízeních. 5. Muzikoterapie v dětských domovech. 5. Muzikoterapie v krizové intervenci. 6. Muzikoterapie u lidí s dlouhodobou deprivací (sociální slabší vrstvy, lidé bez domova, azylové domy pro matky s dětmi) 7. Muzikoterapie národnostních menšin. 8. Muzikoterapie ve vězeňských zařízeních. 10.Muzikoterapie u lidí s drogovou závislostí. 11.Muzikoterapie v klinické praxi. Medicína a hudba. 12.Muzikoterapie u lidí s mentální retardací. 13.Muzikoterapie u lidí s autismem. 14.Muzikoterapie pro seniory. 15.Muzikoterapie a prevence patologických sociálních jevů. Doporučená literatura: 1. Arne Linka: Kapitoly z muzikoterapie. Gloria. Rosice u Brna, 1997. 2. Leah Maggie Gafield: Léčení zvukem. Talpress, Praha, 1997. 3. Ingo Steinbach: Klangtherapie. Verlag Bruno Martin, 1990. 4. Sibylle Rüping: Musiktherapiekatalog. VEB Georg Thieme Leipzig, 1989. 5. Andreu Watson, Nevill Drury: Sphärenharmonien. Aguamarin Verlag, 1989. 6. Zlatica Mátejová, Silvester Mašura: Muzikoterapia při zajakovosti. Slovenské pedagogické nakladatelstvo. Bratislava, 1980. 7. Zdeněk Šimanovsky: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál, 1998. 8. Nadja Jasanová: Hudba, pohyb, kresba, slovo. Svojtka a Vašut, 1992. 9. Velká kniha relaxace. Kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Red. Lerry Blumenfeld. Praha, 1996. 10. Stanislav Kratochvíl: Základy psychoterapie. Portál, 1998. 11. Stanislav Kratochvíl: Skupinová psychoterapie. Galen. Praha, 1995. Kapitola VII. Speciální skupinová sezení, 7.4. Muzikoterapie, s. 132-157. 12. Karel Balcar: Psychoterapie u dětí a dospívajících. In: Dětská klinická psychologie. Grada. Praha, 1997, s. 357-399. 13. Jiří Růžička: Místo a poslání psychoterapie v dnešní době. In: Psychoterapie I. Sborník přednášek. Triton. Praha, 1996, s. 9-20. 14. Vladimír Hort, Michal Hrdlička, Jana Kocourková, Eva Malá a kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál. Praha, 2000. 15. Jana Kocourková: Příspěvek k porozumění vztahu mezi matkou a dítětem, analytikem a pacientem. In: Psychoterapie I. Sborník přednášek. Triton, 1996, s. 58-63. 16. Jana Kocourková: Poruchy příjmu potravy. In: Dětská klinická psychologie. Grada. Praha, s. 183-187. 17. Jana Kocourková: Suicidální chování v dětském a adolescentním věku. In. Dětská klinická psychologie. Grada. Praha, s. 181-183. 18. Šárka Gjuričová, Jana Kocourková, Jiří Koutek: Podoby násilí v rodině. Vyšehrad, 2000. 19. Josef Langmeier, Karel Balcar, Jan Špitz: Dětská psychoterapie. 2. vydání. Portál. 2000. Kapitola 3. Obecné otázky psychoterapie s dětmi, 3.5.5. Tvůrčí prostředky v psychoterapii dětí. s. 43-65. 20. Verena Kastová: Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Portal. Praha, 1999. 21. Verena Kastová: Dynamika symbolu. Portal. Praha, 2000. 22. Fritéz Reimann: Základní formy strachu. Portal. Praha, 1999. 23. Tomas Moor: Návrat k okouzlení. Portal. Praha, 1996, kap. Terapeutova židle, s. 223-232. 24. Tomas Moor: Kniha o duši. Poral. Praha, 1997. 25. Tomas Moor: Kniha o lásce a přátelství. Portal. Praha, 1998. 26. Marchall McLuhan: Jak rozumět médiím. Odeon, 1991. 27. Jiří Fukač: Mýtus a skutečnost hudby. Praha, 1989. 28. Marina Stejskalová Melnikova: Janáčkova sbírka ruských nápěvků mluvy. Hudební věda 3/97, s. 333-357. 29. Frido Mann: Hudba jako řeč v němé medicíně. In: Psychoterapie II. Sborník přednášek. Triton. Praha, 1997, s. 54-60. 30. David Fontana: Tajemný jazyk symbolů. Praha, 1993. 31. Jaromír Pečírka: Leonardo da Vinci. Odeon, 1977, kapitola Výňatky z Leopardových záznamů. s. 39-75. 32. Wassily Kandinsky: O duchovnosti v umění. Triada. 1998, kapitola Řeč tvarů a barev. S. 39-75. 33. Ondřej Balcar: Hudba v obrazech. Olomouc, 1999. 34. Marina Stejskalová: Muzikoterapie jako forma komunikace s adolescenčními psychotiky, sborník konference 4. ročník Jáchymov 1.-3. 12. 2002, s. 49-52. 35. Marina Stejskalová: Jana Kocourková: Muzikoterapie dětí a dospívajících, Psychologie DNES 4/2004 s.26-28. 36. Marina Stejskalová: Muzikoterapie agrese, Psychologie DNES 7-8/2005, s.28-30.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught only once.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/VH_711