FF:PB32PB55 Philosophy of Ed. Sciences - Course Information
PB32PB55 Philosophy of Educational and Social Sciences
Faculty of ArtsSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- Thu 8:20–9:55 B31
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/24, only registered: 0/24, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/24 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme FF, B-HS)
- Education (programme FF, B-PD) (2)
- Social Education and Counselling (programme FF, B-PD)
- Course objectives
- The course deals with contemporary philosophical problems in educational and social sciences. It is based on close and critical readings of secondary sources dealing with philosophy of education. Dialogue and discussion will be main method for seminar sessions. All philosophical problems will be discussed with relation to contemporary theoretical field of qualitative discourse.
- Syllabus
- 1. What is not philosophy? 2. Educational aims. Curriculum, ideology, indoctrination. 3. Research as inquiry for truth. 4. Theory of truth, logic, validity, reliability. 5. Positivism. 6. Pragmatism. Dewey, James. 7. Philosophy of science. Popper, Kuhn. 8. Language and narrative approach. 9. Interakcionis, interpretativism. 10. Method, theory, relationship between theory and practice. 11. Quality in qualitative research. 12. Ethics and education.
- Literature
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
- FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 pp. ISBN 80-7299-047-0. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- FLICK, Uwe. An Introduction to qualitative research. 1st ed. London: SAGE Publications, 1999, 293 s. ISBN 0-7619-5587-9. info
- Handbook of qualitative research. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, xii, 643 s. ISBN 0-8039-4679-1. info
- HAYEK, Friedrich August von. Kontrarevoluce vědy :studie o zneužívání rozumu. Translated by Ján Pavlík - Danica Slouková. Vyd. 1. Praha: Liberální institut, 1995, 212 s. ISBN 80-85787-87-3. info
- MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 285 s. ISBN 80-85850-92-3. info
- ŠANDEROVÁ, Jadwiga and Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
- Assessment methods (in Czech)
- - četba textů - odevzdávání odpovědí na otázky k textům - aktivní účast v hodině
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/PB32PB55