DVHs133 Peter Brook

Faculty of Arts
Spring 2010
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s) (plus 2 credits for an exam). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (lecturer), doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Department of Aesthetics – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Timetable
Wed 16:40–19:05 G01
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Přednáška se pokouší o portrét a analýzu tvůrčí cesty Petera Brooka, kterého je možno považovat za největšího žijícího režiséra současného světového divadla. Jeho umělecký vývoj prošel postupnou proměnou od velkého tradičního divadla až k divadlu hledajícímu od Royal Shakespeare Company k divadlu výzkumnému centru C.I.R.T.. Přednáška věnovat pozornost celkovému vývoji tvůrce i jeho jednotlivým inscenacím: v tomto případě zejména Králi Learovi, spolupráci s Charlesem Marowitzem (jehož stručný portrét bude také představen) a převratné divadelní kreaci Marat-Sade, Snu noci svatojánské. Zabývat se bude založením, programem a tvorbou C.I.R.T. v Paříži atd.. Představí jednu z nejpozoruhodnějších inscenací světového divadla ve 20.století Mahabharáthu. Zvláštní pozornost bude věnována africké (i jiným) divadelní cestě Petera Brooka a jeho skupiny.
Ve svém výkladu se bude přednáška zabývat také Brookovými teoretickými úvahami a jejich rozborem především knižní studií Prazdný prostor, která byla stěžejní pro evropské myšlení o divadle v druhé polovině 20. století.
Syllabus
  • * portrét a analýza tvůrčí cesty Petera Brooka
  • * Royal Shakespeare Company
  • * C.I.R.T.
  • * inscenace Krále Leara
  • * spolupráce s Charlesem Marowitzem
  • * převratná divadelní kreace Marat-Sade
  • * Sen noci svatojánské
  • * Mahabharátha
  • * africká (i jiné) divadelní cesty Petera Brooka a jeho skupiny
  • * Brookovt teoretické úvahy
  • * Prázdný prostor
Literature
  • WILLIAMS David (compiled): Peter Brook – A Theatrical Casebook. New York, Methuen Inc. 1988.
  • GRODZICKI August: Reżiserzy polskiego teatru. Warszawa, Interpress 1979.
  • KARPIŃSKI Maciej (opracoval): Dostojewski – Teatr sumienia. Trzy inscenizacje Andrzeja Wajdy. Warszawa, IWP,1989.
  • WYSPIAŃSKI Stanisław: Waršavanka, Veselka. Praha 1988.
  • SEMIL Malgorzata - WYSIŃSKA Elżbieta: Slovník současného divadla. Praha, Divadelní ústav 1998.
  • BROOK Peter: Nitky času. Praha, Divadelní ústav 2004.
  • BRAUN Kazimierz: Druhá divadelní reforma? Praha, Divadelní ústav 1993.
  • KOPECKÝ Jan (vypr. a přel.): Divadlo Antonina Artauda II – Texty. Praha – Brno 1988.
  • WEISS Peter: Pronásledování a zavraždění Jaena Paula Marata předvedené divadelním souborem blázince v Charentonu za řízení Markýze de Sade. Praha 1965.
  • BROOK Peter: Pohyblivý bod (Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987). Praha, nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
  • BROOK Peter: Prázdný prostor. Praha 1988.
Assessment methods
written exam
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught only once.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2010/DVHs133