FF:NJDSJ4_17 Jazykověda II - Course Information
NJDSJ4_17 Vybrané problémy jazykovědy II
Faculty of ArtsSpring 2010
- Extent and Intensity
- 0/0. 10 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Anna Marie Halasová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc. (seminar tutor)
prof. PhDr. Zdeněk Masařík, DrSc. (seminar tutor)
doc. PhDr. Jaromír Zeman, CSc. (seminar tutor)
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Zdeněk Masařík, DrSc.
Department of German, Scandinavian and Netherland Studies – Faculty of Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- German Language (programme FF, D-FI) (2)
- German Language (programme FF, D-FI4) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na vybrané otázky jazykovědného bádání relevantní potenciálně pro celé spektrum aktuálně rozpracovávaných disertačních témat; s ohledem na tato témata budou okruhy v případě potřeby průběžně modifikovány. Vybrané tematické či bibliografické okruhy mohou být zpracovávány formou esejí nebo ústních prezentací. Diskutované problémy zahrnují např. tendence v současném jazyce, otázky jazykového kontaktu a interference, vztahy synchronie a diachronie, metody korpusové lingvistiky, textové lingvistiky, pragmatiky, jazyka masmédií aj. Zvláštní pozornost je věnována rovině bibliografické, tj. sledování a reflektování základních zvláště aktuálních odborných titulů.
- Syllabus (in Czech)
- Předmět je zaměřen na vybrané otázky jazykovědného bádání relevantní potenciálně pro celé spektrum aktuálně rozpracovávaných disertačních témat; s ohledem na tato témata budou okruhy v případě potřeby průběžně modifikovány. Vybrané tematické či bibliografické okruhy mohou být zpracovávány formou esejí nebo ústních prezentací. Diskutované problémy zahrnují např. tendence v současném jazyce, otázky jazykového kontaktu a interference, vztahy synchronie a diachronie, metody korpusové lingvistiky, textové lingvistiky, pragmatiky, jazyka masmédií aj. Zvláštní pozornost je věnována rovině bibliografické, tj. sledování a reflektování základních zvláště aktuálních odborných titulů.
- Literature
- Glück, Helmut (hrsg.): Metzler Lexikon Sprache / herausgegeben von Helmut Glück. Stuttgart: J.B. Metzler, 2000.
- Glück, Helmut (hrsg.): Metzler Lexikon Sprache / herausgegeben von Helmut Glück. Stuttgart: J.B. Metzler, 2000.
- Karlík, Petr - Nekula, Marek - Pleskalová, Jana (Ed.): Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Lidové noviny, 2002.
- Hentschel, Elke: Handbuch der deutschen Grammatik / von Elke Hentschel und Harald Weydt.. -- Berlin : Walter de Gruyter, 1990.
- Dürscheid, Christa. Einführung in die Schriftlinguistik. Christa Dürscheid. 3., überarbeitete und erg. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 2006.
- Lexikon der Germanistischen Linguistik. Hrsg. von Hans Peter Althaus, Helmut Henne, Herbert Ernst Wiegand.. -- 2., vollst. neu bearb. und erw. Aufl.. -- Tübingen : Max Niemeyer, 1980.
- Bußmann, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. herausgegeben von Hadumod Bußmann. 3., aktualis. und erw. Aufl. Stuttgart : Alfred Kröner Verlag, 2002
- Nübling, Damaris. Historische Sprachwissenschaft des Deutschen : eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels. Damaris Nübling ; in Zusammenarbeit mit Antje Dammel, Janet Duke und Renata Szczepaniak. Tübingen : Gunter Narr Verlag, c2006.
- Lakoff, George - Johnson, Mark: Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.
- Coseriu, Eugenio. Einführung in die Allgemeine Sprachwissenschaft. 2. Aufl. Tübingen : Francke Verlag, 1992.
- Čermák, František: Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001.
- Allan, Keith. The western classical tradition in linguistics. Keith Allan. 1st pub. London : Equinox, 2007.
- Assessment methods (in Czech)
- Kolokvium
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2010/NJDSJ4_17