CJBC621 Kapitoly ze srovnávací literární teorie 20. století

Faculty of Arts
Spring 2011
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (lecturer)
Prof. Peter Steiner (lecturer)
Mgr. František A. Podhajský, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurs přiblíží studentům některé ze současných směrů v literárně teoretickém myšlení, jakými jsou, mimo jiné, sémiotika, dekonstrukce, recepční estetika či teorie hry.
Po skončení kursu budou studenti schopni:
- orientovat se v základních teoretických oblastech literární vědy;
- kriticky zhodnotit shody a rozdíly jednotlivých přístupů;
- své poznatky použít při analýze konkrétních literárních textů.
Syllabus (in Czech)
  • Kurs se bude zabývat problematikou konfrontace pojmových systémů rozvinutých ve slovanské literární vědě s jejími protějšky ve vědě západní.
  • K základním tématům náleží:
  • - kategorie motivovaného znaku u Jakobsona a Pierce;
  • - Mukařovskeho chápání literárního autora a koncepce Bourdieuova;
  • - Vodičkovo pojetí literární recepce ve srovnání s Jaussovým a Fishovým.
Literature
  • GELLNER, Ernest André. Jazyk a samota : Wittgenstein, Malinowski a habsburské dilema. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005, 247 s. ISBN 8073250551. info
  • Čtenář jako výzva :výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Edited by Miloš Sedmidubský - Miroslav Červenka - Ivana Vízdalová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 338 s. ISBN 80-86055-92-2. info
  • JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1995, 747 s. ISBN 80-85787-83-0. info
  • FOUCALT, Michel. Diskurs, autor, genealogie. Edice, doslov a překlad Petr Horák. Praha: Svoboda, 1994, 115 pp. ISBN 80-205-0406-0. info
  • VODIČKA, Felix. Struktura vývoje. Souborné 1. vyd. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění, 1969, 360 s. info
Teaching methods (in Czech)
Výběrový seminář založený na diskusi teoretických textů.
Assessment methods (in Czech)
Vyžaduje se aktivní participace v hodinách, vypracování referátu, který student přednese na semináři, a závěrečný esej v rozsahu přibližně 4000 slov, jehož téma musí schválit vyučující; závěrečný esej může navazovat na referát.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
Information on course enrolment limitations: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2011/CJBC621