FF:CJBC621 Srovnávací literární teorie - Course Information
CJBC621 Kapitoly ze srovnávací literární teorie 20. století
Faculty of ArtsSpring 2011
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (lecturer)
Prof. Peter Steiner (lecturer)
Mgr. František A. Podhajský, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Kurs přiblíží studentům některé ze současných směrů v literárně
teoretickém myšlení, jakými jsou, mimo jiné, sémiotika, dekonstrukce,
recepční estetika či teorie hry.
Po skončení kursu budou studenti schopni:
- orientovat se v základních teoretických oblastech literární vědy;
- kriticky zhodnotit shody a rozdíly jednotlivých přístupů;
- své poznatky použít při analýze konkrétních literárních textů. - Syllabus (in Czech)
- Kurs se bude zabývat problematikou konfrontace pojmových systémů rozvinutých ve slovanské literární vědě s jejími protějšky ve vědě západní.
- K základním tématům náleží:
- - kategorie motivovaného znaku u Jakobsona a Pierce;
- - Mukařovskeho chápání literárního autora a koncepce Bourdieuova;
- - Vodičkovo pojetí literární recepce ve srovnání s Jaussovým a Fishovým.
- Literature
- GELLNER, Ernest André. Jazyk a samota : Wittgenstein, Malinowski a habsburské dilema. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005, 247 s. ISBN 8073250551. info
- Čtenář jako výzva :výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Edited by Miloš Sedmidubský - Miroslav Červenka - Ivana Vízdalová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 338 s. ISBN 80-86055-92-2. info
- JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1995, 747 s. ISBN 80-85787-83-0. info
- FOUCALT, Michel. Diskurs, autor, genealogie. Edice, doslov a překlad Petr Horák. Praha: Svoboda, 1994, 115 pp. ISBN 80-205-0406-0. info
- VODIČKA, Felix. Struktura vývoje. Souborné 1. vyd. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění, 1969, 360 s. info
- Teaching methods (in Czech)
- Výběrový seminář založený na diskusi teoretických textů.
- Assessment methods (in Czech)
- Vyžaduje se aktivní participace v hodinách, vypracování referátu, který student přednese na semináři, a závěrečný esej v rozsahu přibližně 4000 slov, jehož téma musí schválit vyučující; závěrečný esej může navazovat na referát.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
Information on course enrolment limitations: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2011/CJBC621