FF:PAN134 Environmental education - Course Information
PAN134 Environmental education
Faculty of ArtsSpring 2012
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- each odd Wednesday 12:30–14:05 K32
- Prerequisites (in Czech)
- ! PB32PB36 Environmental education
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 5 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/5, only registered: 0/5, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/5 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Andragogy (programme FF, N-PD)
- Syllabus (in Czech)
- Témata kurzu Environmentální výchova Jarní semestr 2012, Mgr. K. Trnková, Ph. D. 29.2. Úvod do kurzu 14. 3. Environmentální a ekologická výchova ve světě a v ČR – vzdělávací politika v EV, EV ve školní a mimoškolní oblasti 28. 3. Směry environmentální výchovy 11.4. Prezentace studentů 25.4. Prezentace studentů 9. 5. Exkurze Zápočet: aktivní účast na seminářích poster nebo ekovýchovná aktivita (osobní účast + papírová podoba) recenze vybrané publikace Charakteru kurzu: Tento kurzu by měl mít interaktivní povahu. Předpokládám, že se vzájemně můžeme obohatit o to, co víme o stavu a procesech spjatých s životním a přírodním prostředím a zároveň si můžeme předat vlastní zkušenosti. Poster (lze zpracovat ve 2-3 lidech, čas – 10 minut, 3 podněty k diskusi) Cílem zpracování posteru je seznámit se s hlavními tématy související se stavem ŽP a s environmentální výchovou. Dalšími cíli je tvořivá činnost, vzájemná spolupráce, procvičení schopnosti prezentace výsledků, diskuse a vzájemného hodnocení. Téma pro poster : o globální oteplování o doprava o odpady o energie z obnovitelných zdrojů o potravinové zdroje o dobrovolná skromnost o ohrožení lokálních kultur o ohrožení biotopů/ ekosystémů o domácí ekologie o ekologické stavění a úspory energie o ekologická hnutí a organizace v ČR (i ve světě) – vždy jedno o konkrétní centrum ekologické výchovy o LETS (Local economic trade systems) – např. ve školách o environmentální vzdělávání dospělých v konkrétní organizaci o Lesní mateřské školy o Environmentální výchova v kurikulu konkrétních zemí (lze zúžit na např. EV v základním vzdělávání v Německu) o …. a další (po konzultaci) nebo alternativně realizovat na účastnících kurzu Ekovýchovnou aktivitu lze je zpracovat a provést ve čtveřici, v čase 45 minut (+ max. 10 min na reflexi). Téma je libovolné, lze se inspirovat z témat posterů. Tuto aktivitu rovněž zpracujte v písemné podobě metodického návodu (cíle, věk a počet účastníků, pravidla, pomůcky, reflexe). Recenze knihy Cílem recenze je stručně popsat obsah knihy, kterou si vyberete ze seznamu, a vyjádřit svůj názor na ni. Na začátku textu uveďte své jméno, kurs, datum, heslo "recenze" a kompletní citaci knihy, tj. autory, název, vydavatelství, místo a rok vydání, počet stran. Rozsah by měl být zhruba 2-3 normostrany. Z textu by mělo být jasné, co je obsah knihy a co je Váš názor na tento obsah! Seznam autorů a titulů (bez konkrétních bibliografických údajů): Lovelock, James: Gaia. Živoucí planeta Lorenz, Konrad: Takzvané zlo nebo Osm smrtelných hříchů Weizsaecker, Lovins, Lovinsová: Faktor čtyři Librová, Hana: Pestří a zelení. nebo Vlažní a váhaví. Fromm, Erich: Mít nebo být. nebo Strach ze svobody. Schumacher, E., F.: The Small is beautiful. dostupné i česky jako Malé je milé Černoušek, Michal: Psychologie životního prostředí. Šmajs, Josef: Příroda a kultura. Meadows a Meadows: Překročení mezí. nebo Meze růstu. Seed, J.: Myslet jako hora. Capro, F. Bod obratu nebo Ekologická výchova. Učení ve skutečném světě. Chardin, Theilhard de: Místo člověka v přírodě. Hadač, E.: Ekologické katastrofy Camozzi, Anne: Adult environmental education : a workbook to move from worlds to action (knihovna FSS nebo FF) Veselovský, Zdeněk: Člověk a zvíře. Musgrove, Frank: Ecstasy and holiness : counter culture and the open society Bill Devall, George Sessions: Hlboká ekológia Wright, Robert: Morální zvíře : proč jsme to, co jsme Keller, Jan: Šok z prosperity nebo Až na dno blahobytu Sheldrake, Rupert: Tao přírody Kohák, Erazim: Člověk, dobro, zlo. nebo Závod s časem. nebo jiné Beck, Ulrich: Riziková společnost - Na cestě k jiné moderně Mezřický, Václav: Environmentální politika a udržitelný rozvoj Stibral, Karel: Proč je příroda krásná? Estetické vnímaní přírody v novověku Cílek, Václav: Makom. Kniha míst nebo Krajiny vnitřní a vnější Lužný, Dušan: Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie Rozsak, Theodore: Kde končí pustina? Albert Schweitzer: Nauka úcty k životu Hazel Hendersonová: Za horizontem globalizace. Utváření udržitelné globální ekonomiky. Bedřich Moldan - Podmaněná planeta, Karolinum, 2009, ISBN: 978-80-246-1580-6, 336 str. případně se dohodněte s vyučující na jiné knize
- Teaching methods (in Czech)
- přednášky, diskuse, workshopy - skupinová spolupráce
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2012/PAN134