PAN134 Environmental education

Faculty of Arts
Spring 2012
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
each odd Wednesday 12:30–14:05 K32
Prerequisites (in Czech)
! PB32PB36 Environmental education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 5 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/5, only registered: 0/5, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/5
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Témata kurzu Environmentální výchova Jarní semestr 2012, Mgr. K. Trnková, Ph. D. 29.2. Úvod do kurzu 14. 3. Environmentální a ekologická výchova ve světě a v ČR – vzdělávací politika v EV, EV ve školní a mimoškolní oblasti 28. 3. Směry environmentální výchovy 11.4. Prezentace studentů 25.4. Prezentace studentů 9. 5. Exkurze Zápočet: aktivní účast na seminářích poster nebo ekovýchovná aktivita (osobní účast + papírová podoba) recenze vybrané publikace Charakteru kurzu: Tento kurzu by měl mít interaktivní povahu. Předpokládám, že se vzájemně můžeme obohatit o to, co víme o stavu a procesech spjatých s životním a přírodním prostředím a zároveň si můžeme předat vlastní zkušenosti. Poster (lze zpracovat ve 2-3 lidech, čas – 10 minut, 3 podněty k diskusi) Cílem zpracování posteru je seznámit se s hlavními tématy související se stavem ŽP a s environmentální výchovou. Dalšími cíli je tvořivá činnost, vzájemná spolupráce, procvičení schopnosti prezentace výsledků, diskuse a vzájemného hodnocení. Téma pro poster : o globální oteplování o doprava o odpady o energie z obnovitelných zdrojů o potravinové zdroje o dobrovolná skromnost o ohrožení lokálních kultur o ohrožení biotopů/ ekosystémů o domácí ekologie o ekologické stavění a úspory energie o ekologická hnutí a organizace v ČR (i ve světě) – vždy jedno o konkrétní centrum ekologické výchovy o LETS (Local economic trade systems) – např. ve školách o environmentální vzdělávání dospělých v konkrétní organizaci o Lesní mateřské školy o Environmentální výchova v kurikulu konkrétních zemí (lze zúžit na např. EV v základním vzdělávání v Německu) o …. a další (po konzultaci) nebo alternativně realizovat na účastnících kurzu Ekovýchovnou aktivitu lze je zpracovat a provést ve čtveřici, v čase 45 minut (+ max. 10 min na reflexi). Téma je libovolné, lze se inspirovat z témat posterů. Tuto aktivitu rovněž zpracujte v písemné podobě metodického návodu (cíle, věk a počet účastníků, pravidla, pomůcky, reflexe). Recenze knihy Cílem recenze je stručně popsat obsah knihy, kterou si vyberete ze seznamu, a vyjádřit svůj názor na ni. Na začátku textu uveďte své jméno, kurs, datum, heslo "recenze" a kompletní citaci knihy, tj. autory, název, vydavatelství, místo a rok vydání, počet stran. Rozsah by měl být zhruba 2-3 normostrany. Z textu by mělo být jasné, co je obsah knihy a co je Váš názor na tento obsah! Seznam autorů a titulů (bez konkrétních bibliografických údajů): Lovelock, James: Gaia. Živoucí planeta Lorenz, Konrad: Takzvané zlo nebo Osm smrtelných hříchů Weizsaecker, Lovins, Lovinsová: Faktor čtyři Librová, Hana: Pestří a zelení. nebo Vlažní a váhaví. Fromm, Erich: Mít nebo být. nebo Strach ze svobody. Schumacher, E., F.: The Small is beautiful. dostupné i česky jako Malé je milé Černoušek, Michal: Psychologie životního prostředí. Šmajs, Josef: Příroda a kultura. Meadows a Meadows: Překročení mezí. nebo Meze růstu. Seed, J.: Myslet jako hora. Capro, F. Bod obratu nebo Ekologická výchova. Učení ve skutečném světě. Chardin, Theilhard de: Místo člověka v přírodě. Hadač, E.: Ekologické katastrofy Camozzi, Anne: Adult environmental education : a workbook to move from worlds to action (knihovna FSS nebo FF) Veselovský, Zdeněk: Člověk a zvíře. Musgrove, Frank: Ecstasy and holiness : counter culture and the open society Bill Devall, George Sessions: Hlboká ekológia Wright, Robert: Morální zvíře : proč jsme to, co jsme Keller, Jan: Šok z prosperity nebo Až na dno blahobytu Sheldrake, Rupert: Tao přírody Kohák, Erazim: Člověk, dobro, zlo. nebo Závod s časem. nebo jiné Beck, Ulrich: Riziková společnost - Na cestě k jiné moderně Mezřický, Václav: Environmentální politika a udržitelný rozvoj Stibral, Karel: Proč je příroda krásná? Estetické vnímaní přírody v novověku Cílek, Václav: Makom. Kniha míst nebo Krajiny vnitřní a vnější Lužný, Dušan: Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie Rozsak, Theodore: Kde končí pustina? Albert Schweitzer: Nauka úcty k životu Hazel Hendersonová: Za horizontem globalizace. Utváření udržitelné globální ekonomiky. Bedřich Moldan - Podmaněná planeta, Karolinum, 2009, ISBN: 978-80-246-1580-6, 336 str. případně se dohodněte s vyučující na jiné knize
Teaching methods (in Czech)
přednášky, diskuse, workshopy - skupinová spolupráce
Assessment methods (in Czech)
zápočet
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2012/PAN134