FAV305 Melodrama – Genre, Style and Emotions

Faculty of Arts
Spring 2016
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts
Contact Person: Patrycja Astrid Twardowska
Supplier department: Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts
Timetable
Thu 7. 4. 15:50–19:05 C34, Thu 14. 4. 15:50–19:05 C34, Thu 21. 4. 15:50–19:05 C34, Thu 28. 4. 15:50–19:05 C34, Thu 5. 5. 15:50–19:05 C34, Thu 12. 5. 15:50–19:05 C34
Prerequisites (in Czech)
Nejsou.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 120 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/120, only registered: 0/120, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/120
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Označení melodrama představuje jeden z nejvíce "kluzkých" pojmů oboru filmových studií. Termín může označovat úzkou skupinu rodinných dramat z 30. až 50. let 20. století či pouze tvorbu Douglase Sirka; žánrovou kategorii a/nebo specifický způsob vyjadřování; ordinérní témata podaná vytříbeným stylem… Melodrama tudíž zastřešuje různorodou skupinu filmů - od Sirkova All that heaven allows přes Polyester Johna Waterse až po Vše o mé matce Pedro Almodovara - a jako takové iniciuje extrémní divácké reakce, sahající od empatické identifikace přes ironickou distanci až po otevřený výsměch. Na příkladu tvorby (nejen) Douglase Sirka, Nicholase Raye, Vincente Minelliho a později Rainera Wernera Fassbindera, Pedro Almodovara a Todda Haynese si ukážeme určující projevy melodramatu jako emblematický styl, preference konkrétních vyprávěcích postupů a témat a na ně navázaných implicitních významů. Cílem je definovat melodrama jako modalitu, jíž je vlastní emocionálně vyhrocená divácká recepce a dramatická forma, jejíž kořeny sice sahají hluboko do 19.století, ale která se postupem času vyvinula ve specifický způsob filmového oslovení.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvodní lekce - představení a definice důležitých pojmů, vývoj melodramatu od poloviny 19.století do konce 50. let 20. století 2. Melodrama jako žánr - vztah melodramatu a teorie filmového žánru, zpětné ustavení melodramatu jako žánrové kategorie v 70. a 80. letech 20. století; ženský film. 3. Melodrama jako "nadžánrová" modalita - rozšiřování melodramatického kánonu a nová generace režisérů, navazujících na díla "klasiků" z 30. až 50. let 20. století; film All that heaven allows a jeho proměny 4. Melodrama jako styl - hlavní rysy melodramatického excesivního filmového stylu (mizanscéna, barva, výprava, kostým, hudba, svícení, střih a velikosti záběrů), který zprostředkovává další významy a přesahy nad rámec samotného vyprávění 5. Melodrama a ideologie - melodrama jako zvnitřnění vnějších ideologických tenzí (vynucené happyendy, psychologicky ploché figury, mýtus) 6. Gender, queer, camp - klasické melodrama jako protofeministický diskurz; queer sensibilita melodramatu z hlediska kulturní konstrukce maskulinity i gay orientace některých režisérů; camp "čtení" melodramatického excesu, klišé a přílišných emocí
Literature
  • Todd Haynes. Rob White, Champaign, Urbana: University of Illinois Press, 2013.
  • A Companion to Rainer Werner Fassbinder. Brigitte Peucker (ed.), Hoboken: Wiley-Blackwell, 2012.
  • Mark Allinson. A Spanish Labyrinth. The Films of Pedro Almodovar. London: I. B. Tauris, 2001.
  • Immitations of life. A reader in film & television melodrama. Marcia Landy (ed.), Detroit: Wayne State University Press, 1991.
  • Vincente Minelli. The Art of Entertainment. Joe McElhanney (ed.), Detroit: Wayne State University Press, 2008.
  • The Cinema of Todd Haynes. James Morrison (ed.), London: Wallflower Press, 2007.
  • Melodrama. Genre, style and sensibility. Johm Mercer and Martin Shingler, New York: Wallflower Press, 2004.
  • Hanna Schygulla. Ulrike Sieglohr, London: BFI 2014.
  • Melodrama & Meaning. History, culture and the films of Douglas Sirk. Bloomington: Indiana University Press, 1994.
  • Home is where the heart is : studies in melodrama and the woman's film. Edited by Christine Gledhill. 1st pub. London: British film institute, 2002, 362 s. ISBN 0851702007. info
  • Stardom : industry of desire. Edited by Christine Gledhill. First published. London: Routledge, 1991, xx, 340. ISBN 0415052173. info
Teaching methods (in Czech)
Šest lekcí. Na každou přednášku v rozsahu cca 70 minut navazuje filmová projekce.
Assessment methods (in Czech)
Esej v rozsahu 5 ns anebo písemný test (3 otázky).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2016/FAV305