FF:AEA_09 Výpočetní technika IB - Informace o předmětu
AEA_09 Výpočetní technika IB
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Dresler, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 7:30–9:05 L11
- Předpoklady
- AEA_01 Úvod do studia archeologie && AEA_08 Výpočetní technika IA && !NOWANY( PAPVA_41 Výpočetní technika IB )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32
Jiné omezení: 2 seminární skupiny - Mateřské obory/plány
- Archeologie (program FF, B-AE) (2)
- Archeologie (program FF, B-GE)
- Archeologie (program FF, B-HI) (2)
- Archeologie (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je jednak prohloubit znalosti studentů při ovládání PC v operačním systému MS DOS, jednak je naučit pracovat v operačním systému Windows. Uživatelé počítače si nejprve osvojí prostřednictvím manuálů odpovídající terminologii a postupně zvládnou zápis dat, jeho přenos na diskety a vytištění textu. Jde o přípravu, která umožní případným zájemcům dále rozvíjet ovládání PC v rámci kurzu Výpočetní technika II (2. cyklus). Při výuce se klade důraz na procvičování získaných poznatků, na samostatnou práci s počítačem přesahující předepsaný počet hodin, což vede k získání potřebné jistoty při obsluze PC a tiskárny. Zpočátku je vhodný diferencovaný přístup k výuce podle úrovně znalostí výpočetní techniky ze střední školy.
- Osnova
- 1. Shrnutí látky probrané v předmětu Výpočetní technika I. 2. Relační datový model. Relační tabulka a její zápis. Interaktivita. Filtrování záznamů v relační databázi. 3. Dotazy. Důvody použití dotazů. Vytvoření dotazu. Volba polí. Výběrové dotazy. Použití zástupných znaků. Použití kritérií v dotazech. Vytvoření křížových dotazů. 4. Základy práce se sestavami. Důvody použití sestav a jejich funkce. Vytvoření sestav. 5. Import, export a připojování tabulek. Import tabulek z tabulkových kalkulátorů a textových souborů. 6. Úvod do práce s tabulkovými programy. Definice tabulkových programů. Tabulkové programy a archeologie. Informace o hlavních tabulkových programech. 7. Označení buněk a zadávání příkazů. Způsoby zadávání dat. Pohyb po listu. 8. Analýza údajů pomocí vzorců, jejich přesuny a kopírování. Grafy. Typy grafů. Formátování prvků grafu. 9. Použití grafů při analýze dat. Doplnění datové řady trendovou křivkou. 10. Statistická analýza dat pomocí programu Microsoft Excel. Histogram. 11. Příprava k tvorbě vlastní archeologické databáze. 12. Samostatná práce s databázemi. Analýza podkladů a návrh struktury databáze. 13. Samostatná práce s databázemi. Vytvoření databáze s formuláři. Deskripce. 14. Samostatná práce s databázemi. Dotazy. Vyhodnocení dat v tabulkové programu. 15. Shrnutí a test.
- Literatura
- Macháček, J. (ed). Počítačová podpora v archeologii. Brno. Masarykova univerzita v Brně. 1997.
- Výukové metody
- aktivní práce v semináři, skupinové projekty
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu -aktivní účast na semináři -vytvoření složitější databáze -použití grafů při analýze dat
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Studijní literatura: Macháček, J. (ed.). Počítačová podpora v archeologii 2. Brno - Praha - Plzeň. 2008. Macháček, J. (ed). Počítačová podpora v archeologii. Brno. Masarykova univerzita v Brně. 1997. Neustupný, E. Metoda archeologie. Katedra archeologie - FF ZČU. Plzeň. 2007 Neustupný, E. 1994. Role databází v archeologii. Archeologické rozhledy 46, 121-128.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Pro získání zápočtu je třeba aktivní účast na semináři a prokázání základních znalostí o odpřednášených metodách.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/AEA_09