PH02111 German Philosophy of 20th- and 21st-century - reading and interpretation of philosophical papers

Faculty of Arts
Spring 2017
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Radim Brázda, Dr. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová
Supplier department: Department of Philosophy – Faculty of Arts
Timetable
Mon 10:50–12:25 B2.21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je práce s originálními texty, četba, analýza a interpretace textů vybraných německých filozofů 20. a 21. století. Zaměření kurzu klade důraz na a) individuální přípravu, tj. četbu zadaných textů před příslušným seminářem; b) aktivitu na semináři, tj. komentáře, intepretace, parafráze, námitky, poznámky či doplnění.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti dokáží určit reprezentativní představitele soudobé německé filozofie a její hlavní proudy, vysvětlit kontext vybraných diskusí 20. a 21. století v Německu , interpretovat hlavní argumenty vybraných textů. Motivovaný student dokáže sestavit reprezentativní průřez tématy soudobé německé filozofie, připravit a rekonstruovat hlavní témata přečtených textů.
Syllabus (in Czech)
  • Odo Marquard: Skepse v moderně, Sola divisione individuum Odo Marquard: Chvála polyteismu Byung-Chul Han: Biomoc, psychopolitika a problémy transparentní společnosti Konrad Paul Liessmann: Hanice mezi životem a smrtí Hans Magnus Enzensberger: Radikální desperát a molekulární válka Peter Sloterdijk: Kritika cynického rozumu Harald Lemke: Etika a jídlo Thilo Sarrazin: Teror ctnosti
Literature
  • LEMKE, Harald. Ethik des Essens : Einführung in die Gastrosophie. Neuausgabe. Bielefeld: Transcript, 2016, 588 stran. ISBN 9783837634365. info
  • HAN, Byung-Chul. Vyhořelá společnost. Edited by Byung-Chul Han, Translated by Radovan Baroš. Vydání první. V Praze: Rybka Publishers, 2016, 283 stran. ISBN 9788087950050. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Hodina duchů : praxe nevzdělanosti : polemický spis. Translated by Milan Váňa. Vydání první. Praha: Academia, 2015, 133 stran. ISBN 9788020025302. info
  • SARRAZIN, Thilo. Teror ctnosti : o hranicích názorové svobody v Německu. Translated by František Štícha. Vydání 1. Praha: Academia, 2015, 333 stran. ISBN 9788020024688. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Chvála hranic : kritika politické rozlišovací schopnosti. Translated by Milan Váňa. Vyd. 1. Praha: Academia, 2014, 143 s. ISBN 9788020023315. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Filosofie zakázaného vědění : Friedrich Nietzsche a černé stránky myšlení. Translated by Milan Váňa. Vyd. 1. Praha: Academia, 2013, 313 s. ISBN 9788020021885. info
  • SLOTERDIJK, Peter. Kritika cynického rozumu. Translated by Miloslav Szabó. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2013, 693 s. ISBN 9788081017254. info
  • ENZENSBERGER, Hans Magnus. Eseje. Translated by Jiří Stromšík. Vyd. 1. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2008, 145 s. ISBN 9788086818771. info
  • MARQUARD, Odo and Peter SLOTERDIJK. Pluralita, skepse, tonalita. Translated by Břetislav Horyna. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 84 s. ISBN 8021019328. info
Teaching methods (in Czech)
Četba, interpretace, řízená diskuse, rozprava.
Assessment methods (in Czech)
1) Aktivní účast na seminářích - aktivní znamená a) student má sebou příslušný text a je s ním již obeznámen; b) je schopen uvést klíčové pojmy a teze textu a ukázat kde a s pomocí čeho autor teze argumentačně podporuje; c) poukáže na klíčová místa, která mohou být předmětem rozpravy, další interpretace nebo důvodem pro předložení možných námitek; d) student se pokusí rekonstruovat otázky, na které dává předložený text odpovědi; 2) odevzdané textové přípravy - přípravy studenti odevzdají vždy do týdne po příslušném semináři do Odevzdavárny v IS; textové přípravy obsahují základní téma textu, klíčová slova, základní teze či argumenty, dále 2-3 námitky a otázky, s jejichž pomocí by bylo možné ověřit obeznámenost s textem; 3) povinná účast na seminářích je 80%. Kurz předpokládá pravidelnou četbu a aktivitu na seminářích a proto není ukončen speciálním testem nebo zápočtovým pohovorem.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4577
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2017/PH02111