FAV324 Film and Philosophy

Faculty of Arts
Spring 2018
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Andrea Slováková, Ph.D., MBA (lecturer)
Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D. (lecturer), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts
Contact Person: Patrycja Astrid Twardowska
Supplier department: Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts
Timetable
Thu 5. 4. 14:10–17:25 U34, Thu 12. 4. 14:10–17:25 U34, Thu 19. 4. 14:10–17:25 U34, Thu 26. 4. 14:10–17:25 U34, Thu 3. 5. 14:10–17:25 U34, Thu 10. 5. 14:10–17:25 U34, Thu 17. 5. 14:10–17:25 U34
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 80 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/80, only registered: 0/80, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/80
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
O „filmozofii“ či „kinematografické filozofii“ se dnes mluví jako o (relativně) novém trendu, který přitahuje pozornost britských a amerických, německých i francouzských filmových teoretiků a teoretiček. Současné popularizace spojení filmu a filozofie se orientují především na reflexi hraného filmu a spíše opomíjejí filozoficky zajímavější místa setkání těchto dvou rovin – filmy-eseje, avantgardní kinematografii, experiment či dokument.
Cílem kurzu bude představit jak základní rámec současné filmozofické debaty, tak několik významných podob filmo-filozofického rozhraní – konkrétních autorských i teoretických přístupů k filmové a audio-vizuální tvorbě. Studenti se začnou orientovat v jedné z aktuálně rozvíjených oblastí filmové teorie a zároveň získají pojmové nástroje a teoretické přístupy k porozumění té části kinematografie, jejímž cílem je s pomocí audiovizuálních prostředků rozvíjet abstraktní myšlení - filozofovat.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu:
- Získá orientaci v problematice současné filmozofické debaty jako  jedné z aktuálně rozvíjených oblastí filmové teorie.
- Pozná klíčové autorské i teoretické koncepty.
- Osvojí si příslušné pojmové nástroje, postupy a argumenty.
- Bude umět napsat a obhájit filmozofický esej a zapojit se do seminární debaty.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod. Může film proměnit filozofii? Může se proměnit ve filozofii? A může filozofie proměnit film? Jsou filmová a filozofická praxe rovnocennými partnery, existuje „místo“, na kterém se mohou skutečně setkat? V přednášce se seznámíme se současnou podobou diskuze o filmu a filozofii, především v kontextu analytické filozofické a filmově teoretické tradice – s argumenty a protiargumenty, ústředními pojmy a autory.
  • 2. Filozofická praxe. Dnes je běžné považovat za vlastní doménu filozofie vydanou monografii, případně studii v recenzovaném časopise. Je ovšem psaný text místem, kde je filozofie přirozeně „doma“? V přednášce budeme probírat různé formy filozofické skepse vůči (psanému) jazyku a seznámíme se s různými variantami odpovědi, kterou někteří filozofové a estetici na zmíněnou skepsi nabídli, když začali uvažovat o umění (resp. o nějakém konkrétním druhu umění) jako o pokračování či završení filozofie. Zaměříme se na kontinentální podobu filmozofie.
  • 3. Sergej Ejzenštejn – filozof kinematografie. Ejzenštejn vnímal své filmové a teoretické dílo jako komplementární – ve filmové tvorbě ověřoval své hypotézy; hypotézy tvořil v reflexi o svých filmech. Za „filozofa kinematografie“ jej lze považovat však především proto, že používal vyhraněně filmové prostředky ke konstrukci pojmů a argumentů. V přednášce se seznámíme nejen s Ejzenštejnovými vlastními filmovými i psanými úvahami a pojmem intelektuální montáže, ale i s tou částí anglosaské debaty o filozofii filmu, ve které hraje Ejzenštejnův film Deset dní, které otřásly světem úlohu hlavního příkladu.
  • 4. Sebereflexivita média. Přednáška se zaměří na filmy, které filozofují samy o sobě, respektive o „filmu“, respektive o „medialitě“. Analyzovány budou například koncepty: mocenský systém organizovaného vidění (Jean Baudrillard, Guy Debord), logistika vnímání, telepřítomnost, možnosti neviditelného ovládání na dálku Paula Virilia, temporality Fernanda Braudela. Současná found footage tvorba s tematikou zobrazování ukáže filmy, které skrze práci s jinými filmy kriticky analyzují a z filozofických pozic reflektují proces reprezentace a (re)mediace.
  • 5. Technologie a paměť. V přednášce budeme sledovat souvislost mezi filmem jakožto uměleckou formou a technologickým uchováváním či deformováním paměti. Na příkladu filmu Ister budou nastíněny možnosti, perspektivy a limity vztahu a případného dialogu filozofie a filmu, především v souvislosti s dějinami a lidskou časovostí. Porovnáme různé přístupy filmového portrétování holocaustu. 6. Osobní identita jako filozofický a filmový problém. Dle Timothy Corrigana je filmový portrét zvláštní formou filmového eseje, kterým rezonuje především téma identity. Práce se zaměří na to, jaké vazby mohou vzniknout mezi problémem identity a jejím zobrazováním.
  • V rámci kurzu se představí několik hostů.
  • V rámci kurzu se uskuteční ukázkové projekce filmů.
Literature
    required literature
  • Smith, Murray - Wartenberg, Thomas E. (eds., 2006): Thinking Through Cinema: Film as Philosophy. Wiley-Blackwell, ISBN: 978-1-4051-5411-6; část I:The very idea of film as philosophy.
  • Smith, Murray (2016): Film, Philosophy, and the Varieties of Artistic Value. In Thomson-Jones, Katherine (ed.): Current Controversies in Philosophy of Film, Routledge, ISBN 978-1-138-78951-7.
  • Wartenberg, T. E.: On the Possibility of Cinematic Philosophy, čes. in http://www.dokrevue.cz/clanky/o-moznosti-kinematograficke-filozofie; inTuck, G. - Carel, H. (eds., 2011): New Takes in Film-Philosophy. Palgrave Macmillan, ISBN: 978-023025029-1.
  • Cavell, Stanley (1978): What Becomes of Things on Film? Philosophy and Literature 2, 2, 249 – 257.
  • Corrigan, Timothy (2011): About Portraing Expression: The Essay Film as Inter-view. In týž: The Essay Film. OUP, ISBN: 978-0-19-978169-0, s. 79 – 103.
  • Hadravová, Tereza - Slováková, Andrea (2016): Portréty myšlení. Několik poznámek o různých setkáváních filmu a filozofie, online http://www.dokrevue.cz/clanky/portrety-mysleni
  • Knight, Deborah (2009): Personal Identity. In Livingston, Paisley – Plantinga, Carl (eds., 2009): The Routledge Companion to Philosophy and Film, Oxon – New York: Routledge, ISBN 978-0415493949, s. 611 – 619.
    recommended literature
  • časopis Film-Philosophy
  • Cavell, Stanley (1979): The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film, Cambridge, MA: Harvard University Press, ISBN 978-0674961968.
  • Jarvie, Ian (1987): Philosophy of Film: Epistemology, Ontology, Aesthetic. Routledge, ISBN 978-0710210166.
  • Klevan, Andrew (2005): What Becomes of Thinking on Film? Stanley Cavell in coversation with Andrew Klevan. In Read, R. – Goodenough, J. (eds.): Film as Philosophy, Palgrave Macmillan, ISBN 978-1-4039-9795-1, s. 167 – 209.
  • Livingston, Paisley – Plantinga, Carl (eds., 2009): The Routledge Companion to Philosophy and Film, Oxon – New York: Routledge, ISBN 978-0415493949.
  • Sinnerbrink, Robert (2011): New Philosophies of Film: Thinking Images, Bloomsbury Academic, ISBN 978-1441153432.
  • Hadravová, Tereza (2016 – 2017): blog o filmu o filozofii, dok.revue.cz
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, projekce, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
1. Účast min. 70%.
2. Písemná část zkoušky: Písemná práce - esej v rozsahu 6-8 NS (1NS = 1800 znaků).
3. Ústní část zkoušky: rozprava nad písemnou prací.
4. Volitelná část zkoušky: referát (10 min.) v rámci přednášky ze zadané literatury; kdo přednese referát, může odevzdat písemnou práci v kratším rozsahu (4-6 NS).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: bloková výuka - celková dotace odpovídá plnému semestru.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/FAV324