PJ_83 Modern History of Poland in the Context of Central Europe

Faculty of Arts
Spring 2018
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D.
Supplier department: Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Timetable
each odd Wednesday 14:10–15:45 K12 nerezervovat
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Dějiny polské literatury a polského jazyka jsou úzce propojeny s dějinami polského národa, resp. státu, v moderní době. Bez základních znalostí polského dějinného vývoje – zejména od třetího dělení polsko-litevské unie na sklonku 18. století až po současnost – nelze tedy porozumět ani dobovému kontextu utváření polské literatury či široce pojaté kultury. Výklad se soustředí na stěžejní události a problémy z oblasti dějin politických, kulturních, sociálních a hospodářských. Nejsou však opomenuty ani otázky související s dějinami každodennosti či mentalit. V přednáškách je současně kladen důraz na komparaci v rámci středoevropského prostoru – především pak s dějinným vývojem v českých zemích. V seminářích (cvičeních) se studenti učí pracovat s prameny a formulovat názory na probírané dobové problémy.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen: • - identifikovat a shrnout hlavní problémy dějin Polska v kontextu střední Evropy ve vybraném období; • - porovnat dějinný vývoj v Polsku ve vybraném období s vývojem v českých zemích; • - identifikovat a okomentovat primární literaturu předmětu; • - analyzovat prameny a dále s nimi pracovat; • - napsat esej na zadané téma a o tématu diskutovat.
Syllabus
  • 1. Three partitions of Polish-Lithuanian Commonwealth (1772-1795) – causes and effects; 2. Polish question during the Napoleonic Wars; 3. „For our freedom and yours“; 4. Between treason, loyalty and patriotism; 5. World War I and recreated Poland; 6. Interwar Poland – successes and failures; 7. World War II – „defeat in victory“; 8. Part of the Soviet bloc (1945, 1956, 1968, 1970, 1980, 1981, 1989); 9. The prize of freedom (road to NATO and the EU); 10. Contemporary Poland – liberal, conservative or post-communist?
Literature
    required literature
  • FRIEDL, Jiří, Tomasz JUREK, Miloš ŘEZNÍK and Martin WIHODA. Dějiny Polska. Translated by Martin Veselka. Vydání první. Praha: NLN Nakladatelství lidové noviny, 2017, 690 stran. ISBN 9788074223068. info
  • CHWALBA, Andrzej. Polsko 1989-2008 : dějiny současnosti. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2009, 254 s. ISBN 9788073251857. info
  • KOSMAN, Marceli. Dějiny Polska. Translated by Jan Vitoň. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 451 s. ISBN 9788024618425. info
  • KŘEN, Jan. Dvě století střední Evropy. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 1109 s. ISBN 8072036122. info
  • MACŮREK, Josef. Dějiny polského národa. V Praze: Melantrich, 1948. info
  • ŘEZNÍK, Miloš. Dějiny Polska v datech. 1. vyd. Praha: Libri, 2010, 578 s. ISBN 9788072774081. info
  • WANDYCZ, Piotr S. Střední Evropa v dějinách : od středověku do současnosti : cena svobody. Translated by Jaroslav Valenta. Vydání 1. Praha: Academia, 1998, 301 stran. ISBN 8020006575. info
  • • KOVÁCS, István. Piłsudski – Katyń – Solidarita: klíčové pomy polských dějin. Brno: Barrister & Principal, 2010. 312 s. ISBN 978-80-87029-85-5
Teaching methods (in Czech)
Monologické a dialogické metody. Teoretický výklad, praktická cvičení, diskuse, domácí úkoly.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast ve výuce, písemný test, závěrečný esej. Test se skládá ze 4 hlavních částí (úkolů), pro získání zápočtu je třeba získat min. 60 % správných odpovědí.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/PJ_83