BKA999 Slavistics versus peacebuilding

Faculty of Arts
Spring 2019
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Josef Oriško, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Josef Oriško, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Václav Štěpánek, Ph.D.
Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.
Supplier department: Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Timetable
Tue 16:00–17:40 N42
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 82 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět Slavistika versus peacebuilding v sobě spojuje slavistiku a jí příbuzné obory jako teoretický základ na jedné straně s bohatými praktickými zkušenostmi z postkonfliktního terénu na straně druhé. Předmět vysvětluje podstatu peacebuildingu a jeho využití v konfliktních/postkonfliktních oblastech evropského (z velké části slovanského) Východu za pomocí teoretických modelů a analytických přístupů k fenoménu etnických / etnosociálních / kmenových / náboženských konfliktů. Cílem přednášek je zaměřit se na profesionalitu a životaschopnost mírotvorné činnosti.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA I: „Peacebuilding“ ve spojení se slavistikou Jak se vypořádat se znatelnou propastí mezi tzv. „peacebuildingem“ a humanitními / sociálními vědami? Jak se vypořádat s nekompatibilní terminologií mezinárodního společenství?
  • PĚT PRAVIDEL PRO ČLENA MEZINÁRODNÍ KOMUNITY PŮSOBÍCÍ V KONFLIKTNÍM / POSTKONFLIKTNÍM PROSTŘEDÍ:
  • PŘEDNÁŠKA II: AoO (Area of Operation – oblast působnosti) Věz, co se děje v Tvé AoO a proč se to děje. Bez této vědomosti ztrácí Tvá práce smysl. Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PŘEDNÁŠKA III: Limity při práci Znej své povinnosti a zároveň své možnosti. Svou práci dělej s ohledem na momentální situaci v terénu. Dbej na pravidlo „safety & security first“. Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PŘEDNÁŠKA IV. Místní komunita Poznej místní obyvatelstvo ve své AoO a komunikuj s ním. Vybuduj si dobré vztahy s místními jak na oficiální, tak na neformální úrovni. Pokud Ti tak nevelí vlastní přirozenost, pomni alespoň, že jsi na nich po dobu svého působení v terénu závislý/á. Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PŘEDNÁŠKA V: Mezinárodní komunita Poznej mezinárodní komunitu působící ve Tvé AoO a komunikuj s ní. Vybuduj si zde dobré vztahy. Pokud Ti tak nevelí vlastní přirozenost, pomni alespoň, že dříve nebo později budeš potřebovat pomoc nebo budeš o pomoc požádán. Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PŘEDNÁŠKA VI: Každodennost Pozoruj a zaznamenávej si dění ve své AoO. Dodržuj svůj denní režim podle možností. Neupadni do tzv. „misionářské prokrastinace“ – předstupně sociálního vyloučení či nuceného odchodu z mise. Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PĚT PRAVIDEL PRO MEZINÁRODNÍ KOMUNITU PŮSOBÍCÍ V KONFLIKTNÍM / POSTKONFLIKTNÍM PROSTŘEDÍ:
  • PŘEDNÁŠKA VII: Profesionální peacebuilding Úspěch mezinárodní snahy v konfliktním / postkonfliktním terénu se odvíjí od správného strategického plánování (strategie práce). Klíčovou roli zde hrají: teoretický rámec (odbornost), politicko-právní rámec (mandát) a organizační rámec (logistika). Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PŘEDNÁŠKA VIII: Reálný peacebuilding Návaznost na Profesionální peacebuilding. Reálná pomoc se odvíjí od správné strategie usmíření (nestranná analýza, obnovení dialogu, materiální pomoc, faktor času, prevence). Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PŘEDNÁŠKA IX: Efektivní peacebuilding Efektivita mezinárodní snahy v konfliktním / postkonfliktním terénu se odvíjí od správného finančního plánování. Častým nešvarem je nesprávné použití finančních prostředků a/nebo neudržitelnost mezinárodní snahy (ukončená mise = ekonomická katastrofa pro AoO). Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PŘEDNÁŠKA X: Kreativní peacebuilding Jedná se o alternativní a často vysoce efektní ale málo efektivní (nízce udržitelnou) strategii, hojně využívanou neziskovým nevládním (třetím) sektorem. Role vzdělání, umění, sportu, služeb. Příklady z terénu, filmový materiál, diskuze.
  • PŘEDNÁŠKA XI: Pomoc při postupném nastolení křehkého míru, stálého míru a trvalého míru Mezinárodní komunita je element, jehož úkolem je svou činností / přítomností v krizových oblastech pomáhat nebo alespoň neškodit. Jaká jsou pozitiva a negativa mezinárodní přítomnosti v konfliktním / postkonfliktním terénu? Jak nastavit udržitelný model odchodu mezinárodního společenství z AoO?
  • PŘEDNÁŠKA XII: Opakování
  • Na přednášce vystoupí host/é z řad členů mírových misí; každou druhou přednášku bude následovat promítání tématického filmu s odborným výkladem.
Literature
    recommended literature
  • ANTUŠÁK, Emil and Zdeněk KOPECKÝ. Krizový management : úvod do teorie. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2006, 97 s. ISBN 8024509512. info
  • ACHTERHUIS, Hans. Politika dobrých úmyslů. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2002, 119 s. ISBN 8085947781. info
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška + esej (3 normostrany) vztahující se k tématu přednášky. Možná témata:

• pozitiva a negativa přítomnosti mezinárodního společenství v konfliktních/postkonfliktních zónách (krátká úvaha);
• řešení konfliktů mírovou cestou (krátká případová studie);
• role slavisty (kulturního antropologa, sociálního geografa, politologa, novináře, lékaře apod.) v konfliktním/postkonfliktním terénu (krátká úvaha).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2019/BKA999