ZSVPP01S Teaching Practice I. (two-field study)

Faculty of Arts
Spring 2022
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Dorota Egerlová (assistant)
Mgr. Jana Fantová (assistant)
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Philosophy – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
PHUZDD1_2 Teaching Methodology Workshop
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Praxe studentů učitelství na FF je explicitně rozčleněna do tří oblastí: Jedná se o oblasti: (1) Utváření sebepojetí učitele, (2) Utváření podmínek a příležitostí pro učení, (3) Oblast didaktická. Napříč všemi třemi navazujícími předměty jsou ve vzájemné provázanosti nastavovány propedeutické i oborově didaktické cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti, a to v různé míře. Cíle, které jsou vázány na Pedagogickou praxi I, se objevují i v Pedagogických praxích II a III, neboť profesní přípravu učitelů považujeme na kontinuální, pokračující dalším profesním rozvojem, pro který mohou nadále platit téže cíle. V rámci Pedagogické praxe I jsou v popředí propedeutické cíle, které jsou determinantou pro cíle oborově didaktické. Pro Pedagogickou praxi I jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle: •Studenti utvářejí svá sebepojetí učitele. •Studenti jsou schopni reflektovat svoji praxi. •Studenti dokáží vyhodnotit, jaké didaktické dovednosti v rámci praxe rozvinuli a jakým způsobem.
Learning outcomes (in Czech)
(1) Oblast utváření sebepojetí učitele: Student reflektuje svoji praxi. Student o sobě přemýšlí jako o učiteli. Student si uvědomuje, jaké je spektrum činností spjatých s výkonem profese učitele. Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory. (2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení: Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení. Student vnímá žáky jako individuality. Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci. (3) Oblast didaktická: Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele. 2. Učitel a jeho sebepojetí. 3. Profesiogram profese učitele. 4. Regulace výuky. 5. Individualizace výuky. 6. Komunikace jako prostředek učení. 7. Designování plánu výuky.
Teaching methods (in Czech)
Pedagogická praxe I je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe I proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele. Metody uplatněné v rámci praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe. Časová dotace činností: 6 hodin stínování + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (1 celý den šest hodin a jeden půlden 3 hodiny, celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 2 vyučovací hodiny vlastní výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 3 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 10 hodin dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) ad.
Assessment methods (in Czech)
https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět je určen pouze pro studenty s imatrikulací od 2021.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/ZSVPP01S