FF:PGB112 Lesure time education - Course Information
PGB112 Lesure time education
Faculty of ArtsSpring 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 8 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Jana Haková (lecturer)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Fri 23. 2. 9:00–11:40 B2.21, Fri 8. 3. 9:00–13:40 B2.21, Fri 22. 3. 9:00–13:40 B2.21, Fri 3. 5. 9:00–13:40 B2.21
- Prerequisites (in Czech)
- Předmět není vypisován pro studenty I. ročníku studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 6 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 8/6, only registered: 5/6 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Digital Technologies in Education (programme FF, B-PG_)
- Pedagogy (programme FF, B-PG_) (3)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit se základním vymezením a obsahem volnočasových aktivit v současném kontextu zkušenostního a reflektivního učení. Předmět se skládá ze tří bloků, jejichž cílem je poskytnout vhled do možností a způsobů pedagogické práce v rámci české tradice zkušenostního a reflektivního učení reprezentované Prázdninovou školou Lipnice, z.s. (psl.cz). Vysvětlen bude pedagogický přístup Prázdninové školy Lipnice a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka.
- Learning outcomes (in Czech)
- Studenti budou schopni: I. - chápat principy zážitkově reflektivního učení, pedagogického přístupu reprezentovaného PŠL a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka, - vyjmenovat a charakterizovat vybrané skupiny programových prostředků, - diskutovat o použití programového prostředku k naplnění konkrétních cílů aktivit. II. V rámci expedice studenti: - získají autentickou zkušenost s expedičním typem programu a osvojí si základní expediční dovednosti - aktivně se zapojí do přípravy expedice - reflektují své zkušenosti jak v rámci expedice, tak i po jejím skončení III: Studenti budou schopni: - pojmenovat a metodicky ukotvit jednotlivé části expedičního programu - porozumět skupinové dynamice v rámci expedičního programu, - aktivně naslouchat druhým při reflexi expedičního programu, - diskutovat význam jednotlivých programových prostředků, které přispívají ke skupinové dynamice v rámci expedičního programu - hledat možné programové alterace expedičního programu
- Syllabus (in Czech)
- Předmět se skládá z výuky uspořádané do tří bloků. První blok seznámí s obsahem a cíli předmětu, dále také s organizačními informacemi týkajícími se zejména expediční části předmětu. Druhý blok výuky je zaměřen na získání vlastní zkušenosti s rozmanitými programovými prostředky využívanými v programech PŠL. Bude kombinací předávání metodického know-how a zážitkových aktivit. Třetí blok výuky představuje třídenní expedice do přírody (pátek, sobota, neděle) jako jednu z charakteristických metod zkušenostně reflektivního učení. Jednat se bude o program náročností přizpůsobený fyzickým a psychickým potřebám a možnostem účastníků. Součástí předmětu je závěrečná reflexe expedice jak po stránce sebezkušenostní, tak metodické.
- Literature
- required literature
- Haková, J., Hanuš, M., Hanuš, M., Hanuš, R., Klusáček, M…. (2023). Praktická učebnice zážitkové pedagogiky, Nadační fond Gymnasion.
- HANUŠ, Radek and Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 9788024728162. URL info
- recommended literature
- Haková, J. (2021) Krajinou ctností. Nadační fond Gymnasion. čas. Gymnasion
- Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III. Portál
- Rojek, Chris, Susan M. Shaw, and A.J. Veal, eds/ A Handbook of Leisure Studies. (2006).
- Koshar, Rudy. Histories of Leisure (2002).
- Pešek, T. a kol. (2019) Slabikář neformálního vzdělávání. ANEV.
- Hrkal, J., & Hanuš, R. (2000). Zlatý fond her II. Portál.
- Hilská, V (2013). Zlatý fond her IV. Portál
- Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti – čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Praha : Portál, 2012
- KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času (Leisure Time Dimensions of Pedagogy). 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 195 pp. 333. ISBN 978-80-7315-223-9. info
- Teaching methods
- seminars
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. aktivní účast na všech programových blocích včetně expediční části (100 %) 2. vlastní záznam o praktickém nácviku vedení aktivity. Záznam o provedení praktického nácviku v terénu ve formě zážitkové aktivity provedené se skupinou dětí nebo mladistvých kromě popisu aktivity musí také obsahovat krátkou reflexi, obsah záznamu: 1) fotodokumentace aktivity a reflexe; 2) stručné osobní zhodnocení vlastní realizace.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: expedice.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/PGB112