LJPG22 Antiquity Yesterday, Today and Tomorrow II

Faculty of Arts
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
dr Katarzyna Ochman (lecturer)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (lecturer)
Mgr. Jan Slíva, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Martina Vaníková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D.
Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Jitka Erlebachová
Supplier department: Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem programu "Antika včera dnes i zítra" i tohoto předmětu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku.
Syllabus (in Czech)
  • Sobota 22. 3.
  • dr Katarzyna Ochman (University of Wrocław): Iosephus Iuvencius: De ratione discendi et docendi
  • Iosephus Iuvencius sive Joseph de Jouvancy Iesuita Gallus fuit, qui ex magna parte vitam suam rebus gestis Iesuitarum conscribendis dedicavit. Antea autem munere magistri in lyceo Parisiensi fungebatur, ubi opus didascalicum conscripsit Magistris scholarum inferiorum Societatis Jesu de ratione discendi et docendi. Fundamenta philologiae classicae in hoc opere posuit maximi momenti linguae Latinae studium existimans. Magistros imprimis monet, ne ipsi umquam discere desinant atque uti se ipsos discipulis optimum exemplum praebeant. Quae omnia in hac lectione demonstrabuntur.
  • Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (Masarykova univerzita): Využití mluvené latiny ve výuce
  • Aktivní využití latiny coby komunikačního jazyka nemá v našich zemích zavedenou tradici. Není tedy divu, že se mluvit latinsky zdráháme, a mnohdy to dokonce považujeme za neužitečnou intelektuální hru. Je však dokázáno a v praxi v zahraničí vyzkoušeno, že latinská konverzace ve výuce má značný didaktický potenciál. V tomto příspěvku se pokusíme ukázat, jak ji můžeme velice jednoduše do výuky zapojit, a to i přesto, že jinak neučíme přímou metodou a pracujeme s tradičními učebnicemi.
  • Sobota 26. 4.
  • Mgr. Jan Slíva, Ph.D. (Ostravská univerzita): Jak Neptun učí Cereru správně argumentovat aneb dramatizační výuka v Čechách 13. století
  • Jindřich z Isernie, italský exulant a mistr artis dictaminis, se záhy po svém příchodu do Čech v 70. letech 13. st. ujímá výuky u vyšehradské kapituly. S jeho působením na zdejší škole souvisí mimo jiné i tzv. korespondence Cerery s Neptunem, soubor osmi listů z Jindřichovy epistolární sbírky, které se originálním a zábavným způsobem věnují výkladu jedné z disciplín kvadrivia – dialektice. Listy poskytují návod pro vedení správné argumentace, tvorbu validního sylogismu a varují před argumentačními chybami a klamy. To vše v dramatizované podobě na pozadí fiktivního soudního sporu dvou antických bohů. Přednáška představí možnosti interpretace a didaktickou hodnotu tohoto unikátního textu, který nabízí zcela jiný pohled na středověkou výuku a může inspirovat i dnes.
  • Mgr. Martina Vaníková, Ph.D. (Univerzita Karlova): Schola ludus aneb využití dramatu ve výuce latiny
  • Snad každý z nás zná Komenského zásadu schola ludus, kterou do češtiny překládáme jako „škola hrou“. Málokdo však ví, jakou hru měl Komenský na mysli – šlo o hru divadelní, která pro něj představovala především účinný nástroj pro memorování textů. Divadlo jako součást výuky však může nabídnout mnohem více a právě na to se zaměříme v tomto příspěvku.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Osvědčení se uděluje za účast v obou semestrech.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: Výuka probíhá blokově, 2 x 4 hodiny, celkový rozsah 8 hodin.
Teacher's information
https://classics.phil.muni.cz/studium/celozivotni-vzdelavani/dalsi-vzdelavani-pedagogickych-pracovniku
The course is also listed under the following terms Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/LJPG22