FF:LMKB_a451 Intermediální ekokritika - Informace o předmětu
LMKB_a451 Intermediální ekokritika
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Dědinová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Tereza Dědinová, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:00–13:40 B2.52, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(ND)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Literatura a mezikulturní komunikace (program FF, N-FI) (2)
- Literatura a mezikulturní komunikace (program FF, N-HS)
- Literatura a mezikulturní komunikace (program FF, N-LMK_) (3)
- Cíle předmětu
- Seminář se zaměří na zkoumání vztahu mezi kulturou a přírodou v kontextu klimatické krize. Reflektovat budeme klíčová témata, jako je environmentální spravedlnost, zelená transformace a vize budoucnosti biosféry. Hlavní důraz bude kladen na analýzu kulturních artefaktů (literatura, film, vizuální umění, nová média), které tato témata reflektují, a na jejich proměny v souvislosti s aktuální environmentální situací.
Budeme zkoumat roli kultury ve vztahu k (ne)úspěchům zelené transformace, a to prostřednictvím interdisciplinárního přístupu, který zahrnuje poznatky kognitivní vědy, intermediální ekokritiky, kritické analýzy diskurzu, environmentální psychologie, teorie a praxe ekokritiky a dalších příbuzných oborů. Zvláštní pozornost bude věnována roli kultury a umění při šíření povědomí o nutnosti ochrany přírody a implementaci udržitelného životního stylu v globálním měřítku.
Zaměříme se na roli a možnosti jedince v v podpoře zelené transformace, adaptace na globální oteplování a na rozpoznání a vyvrácení dezinformací a argumentačních faulů. Pracovat budeme s materiály z různých médií a kultur. - Výstupy z učení
- Po absolvování semináře budou studující schopni:
Orientovat se v klíčových konceptech a vývojových trendech v oblasti vztahu mezi kulturou a přírodou.
Porozumět roli kultury a umění ve vztahu k ekologickým otázkám, včetně zelené transformace.
Kriticky reflektovat probíhající odborný i veřejný diskurz týkající se environmentální krize.
Úspěšně komunikovat složitá environmentální témata, včetně rozpoznání a vyvracení dezinformací a argumentačních faulů.
Rozvíjet vlastní návrhy a přístupy k podpoře udržitelného životního stylu a adaptace na globální oteplování. - Osnova
- Úvod do ekokritiky - charakteristika, cíle a vývoj oboru.
- Adaptace, intermedialita a ekokritika.
- Environmentální témata v kulturním, politickém a společenském diskurzu.
- Dualismus přírody a kultury x hyperobjekty, antropomorfní interakce, pletivo a transkorporealita.
- Aspekty vztahu k přírodě a životnímu prostředí, environmentální krize z pohledu psychologie - hostka Jitka Holasová.
- Problematika environmentální komunikace v ČR - host Jan Krajhanzl.
- Eko-dokumentární tvorba - Analýza dokumentárních filmů s environmentálním zaměřením a vlastní tvorba.
- Společná exkurze.
- Literatura
- doporučená literatura
- HEISE, Ursula (2008). Sense of Place and Sense of Planet: The Environmental Imagination of the Global. Oxford: Oxford UP.
- SCHROERDER, Herbert (2005). The Meaning of “Nature”: Insights from Cognitive Linguistic. In: John G. Peden, Rudy M. Schuster (ed.). Proceedings of the 2005 Northeastern Recreation Research Symposium. New York: Bolton Landing.
- IOVINO, Serenella; OPPERMANN, Sepil (2014). Material Ecocriticism. Bloomington: Indiana UP.
- PLUMWOOD, Val (1993). Feminism and the Mastery of Nature. London, New York: Routledge.
- MAŁECKI, Wojciech; SOROKOWSKI, Piotr; PAWŁOWSKI, Bogusław; CIEŃSKI, Marcin (2019). Human Minds and Animal Stories: How Narratives Make Us Care About Other Species. London: Routledge.
- FLØTTUM, Kjersti (2017). The Role of Language in the Climate Change Debate. New York: Routledge.
- RANGARAJAN, Swarnalatha (2019). Ecocriticism: Big Ideas and Practical Strategies. Hyderabad: OrientBlackSwan.
- OPPERMANN, Serpil; IOVINO, Serenella (2017). Environmental Humanities: Voices from the Anthropocene. London, New York: Rowman & Littlefield.
- CARACCIOLO, Marco (2021). Narrating the Mesh: Form and Story in the Anthropocene. Charlottesville: U of Virginia P.
- CLARK, Timothy (2019). The Value of Ecocriticism. Cambridge: Cambridge UP.
- SCHNEIDER-MAYERSON, Matthew; MOSSNER, Alexa Weik Von; MALECKI, Wojciech P.; HAKEMULDER, Frank (2023). Empirical Ecocriticism: Environmental Narratives for Social Change. Minneapolis: U of Minnesota P.
- NIXON, Rob (2011). Slow Violence and the Environmentalism of the Poor. Cambridge: Harvard UP.
- KRAJHANZL, Jan (2014). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Munipress, Lipka.
- CLARK, Timothy (2015). Ecocriticism on the Edge: The Anthropocene as a Threshold Concept. London: Bloomsbury.
- neurčeno
- MORTON, Timothy (2013). Hyperobjects: Philosophy and Ecology After the End of the World. Minneapolis: U of Minnesota P.
- MEEKER, Joseph (1997). The Comedy of Survival: Studies in Literary Ecology. New York: Charles Scribner’s Sons.
- Výukové metody
- Četba k tématu, diskuze, účast na společných projektech, informační vstupy vyučující, prezentace.
- Metody hodnocení
- Četba, vypracování vybraného úkolu a jeho prezentace, maximálně dvě absence.
- Informace učitele
- Financováno z projektu NPO 7.4. – Podpora zelených dovedností a udržitelnosti na MU realizovaného v rámci komponenty 7.4 Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2023–2025.
Předmět je provázán s těmito SDGs cíli:
13.3 Zlepšit vzdělávání a zvyšování povědomí o klimatické změně, rozšířit lidské i institucionální kapacity pro zmírňování změny klimatu, adaptaci na ni, snižování jejích dopadů a včasné varování
4.7 Do roku 2030 zajistit, aby všichni studenti získali znalosti a dovednosti potřebné k podpoře udržitelného rozvoje, mimo jiné prostřednictvím vzdělávání o udržitelném rozvoji a trvale udržitelném způsobu života, o lidských právech, genderové rovnosti, dále pomocí podpory kultury míru a nenásilí, globálního občanství i docenění kulturní rozmanitosti a příspěvku kultury k udržitelnému rozvoji
12.8 Do roku 2030 zajistit, aby lidé v celém světě měli relevantní informace a povědomí o udržitelném rozvoji a životním stylu v souladu s přírodou. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/LMKB_a451