PřF:Bi9000 GIS in botany and zoology - Course Information
Bi9000 Geographical information systems in botany and zoology
Faculty of ScienceAutumn 2003
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 1 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Vilém Pechanec (lecturer), prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Botany (programme PřF, D-BI)
- Ecology (programme PřF, D-BI)
- Systematic Biology and Ecology (programme PřF, M-BI, specialization Systematic Botany and Ecology)
- Systematic Biology and Ecology (programme PřF, M-BI, specialization Systematic Zoology and Ecology)
- Zoology (programme PřF, D-BI)
- Course objectives (in Czech)
- Předpokládaný cíl přednásky je přiblízit studentům botaniky a zoologie technologii GIS. Není účelem vychovat dalsí "GISáky", ale biology a ekology, kteří budou moznosti technologie GIS vyuzívat. Měli se orientovat v problematice na té úrovni, aby měli představu o tom co vsechno jim můze GIS nabídnout a co nikoliv. Měli by umět specifikovat svůj dotaz či problém profesionální obsluze GIS na té úrovni, aby si vzájemně rozuměli a aby dovedli interpretovat výsledky GISových analýz. Nikoliv aby je prováděli a vytvářeli či spravovali databanky.
- Syllabus (in Czech)
- 1. GIS: co se skrývá pod touto zkratkou, průřez vývoje a aplikace tohoto systému ve světě a v ČR. 2. Filosofie systému a principy práce v prostředí GIS. 3. GIS = HW+SW+data+lidé (GISáci & přírodovědci). Co je co, vzájemné vazby a interakce. A co je podstatnějsí? 4. Programové prostředky GIS v ČR. 5. Data v GIS. Formáty, struktury a organizace GISových dat. 6. Data pro GIS. Jaký by byl optimální stav, jaká je situace, jak s ni i pracovat a jak je analyzovat (z pohledu přírodovědce). A kde je vlastně vzít - zdroje a aktuální stav v ČR. 7. GIS a jeho postavení ve vědě a v praxi. Jaké jsou moznosti smysluplného vyuzití v přírodních vědách (s důrazem na botaniku, zoologii a ochranu a tvorbu přírody a krajiny). 8. Reálný stav vyuzívání GI(S) v ČR, směry a tendence. 9. ArcExplorer: volně siřitelná prohlízečka pro práci s vektorem i rastrem. Praktické zvládnutí tohoto SW a úloh jím řesených. 10. Janitor - nový systém zalozený na GIS technologii pro správu botanických a zoologických nálezů. Seznámení se a praktické zvládnutí. Moznosti jeho integrace s klasickým GISem. 11. GIS jako nástroj pro popis a analýzu krajiny. Jak jej efektivně (snadno a rutinně) pouzít pro plánování a evidence událostí v krajině. 12. Aplikace poznatků do bakalářských a diplomových prací.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught once in two years.
Information on the per-term frequency of the course: Předmět je vypsán v každém lichém roce.
The course is taught: every week. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2003/Bi9000