E3040 Public Health Protection

Faculty of Science
autumn 2021
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: zk (examination).
Taught partially online.
Teacher(s)
MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D. (lecturer)
Mgr. Anna Bartošková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Andrea Dalecká, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Eliška Hrežová (lecturer)
Guaranteed by
MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D.
RECETOX – Faculty of Science
Contact Person: MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D.
Supplier department: RECETOX – Faculty of Science
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou ochrany a podpory veřejného zdraví. V rámci jednotlivých přednášek bude představena koncepce zdraví, bude diskutován aktuální zdravotní stav populace s důrazem na možnosti prevence a podporu zdraví na úrovni jedince, státu i nadnárodních iniciativ., Podrobněji budou představeny hlavní environmentální faktory působící na lidské zdraví. Součástí přednášek bude také základní vhled do organizace zdravotní péče a zdravotní politiky.
Learning outcomes (in Czech)
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- definovat hlavní determinanty ovlivňující zdraví, chápat roli prevence v ochraně a podpoře veřejného zdraví
-vysvětlit roli životního stylu ve zdraví a nemoci
-identifikovat zdravotní benefity a rizika související s výživou
-popsat úlohu WHO a jednotlivých národních složek podílejících se na ochraně veřejného zdraví
-popsat a vysvětlit vlivy faktorů životního prostředí, jejich nepříznivé účinky na lidské zdraví, způsob expozice a monitorování
-popsat nejčastější rizikové faktory v pracovním prostředí a možnosti jejich prevence
-definovat prvky zdravotní politiky, zdravotnických systémů a zdravotní péče
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zdraví jako společenský problém. Aktuální stav zdravotního stavu populace ČR, mezinárodní srovnání.
  • 2. Determinanty ovlivňující zdraví člověka.
  • 3. Prevence a zdravotní gramotnost.
  • 4. Úloha WHO v podpoře zdraví, národní a komunitní projekty.
  • 5. Role státu a jeho složek v ochraně a podpoře zdraví. Zdravotnické informační systémy a registry.
  • 6. Nutriční epidemiologie – výživa a její vliv na zdraví. Rizika potravin.
  • 7. Polutanty ovzduší a jejich vliv na zdraví obyvatel. Principy ochrany zdraví obyvatelstva. Syndrom nemocných budov.
  • 8. Hluk v životním prostředí a jeho vliv na zdraví.
  • 9. Ionizující a neionizující (optické a elektromagnetické) záření a jejich vliv na zdraví.
  • 10. Chemická a mikrobiologická rizika pitné vody a vody ke koupání.
  • 11. Faktory pracovního prostředí a jejich vliv na zdraví.
  • 12. Infekční onemocnění v České republice. Protiepidemická opatření. Očkování.
  • 13. Hodnocení zdravotních rizik chemických látek. Koncept exposomu.
  • 14. Základní prvky zdravotnických systémů (v ČR a ve světě), druhy zdravotní péče, financování zdravotnictví.
Literature
  • TUČEK, Milan and Alena SLÁMOVÁ. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2., doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 216 stran. ISBN 9788024639321. info
  • TUČEK, Milan. Hygiena a epidemiologie. 2., doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 358 stran. ISBN 9788024639338. info
  • MZ ČR. Zdraví 2030. Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030. Praha 2020. Dostupné na: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf
  • OECD/European Observatory on Health Systems and Policies (2021), Czech Republic: Country Health Profile 2021, State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/8b341a5e-en.
  • Health literacy : the solid facts. Edited by Ilona Kickbusch. Copenhagen: World Health Organization, 2013, vi, 73. ISBN 9789289000154. info
Teaching methods (in Czech)
Předmět je realizován formou pravidelných přednášek o jednotlivých tématech s prezentací. Součástí výkladu je jejich demonstrace na příkladech a případových studiích. Během výuky jsou studenti nabádáni k aktivní diskuzi aktuálního tématu.
Assessment methods (in Czech)
Návštěva přednášek není povinná, ale silně doporučená pro porozumění probíraným tématům. Závěrečné hodnocení (na konci semestru) je provedeno formou písemné zkoušky. Závěrečný test bude tvořit 65 % celkové známky, zbylé body student získá prezentací vybraného problému veřejného zdraví (20 %) a aktivitou v rámci přednášek a cvičení (15 %).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2021/E3040