21. 11. 2012 21:01nové

Já jsem měla svých pět minut, je to pár týdnů zpátky.
I když někdo říkal, že jsem byla nervózní - můžu říct, že nervózní nebývám a
cítila jsem se dobře.

Vzala jsem to jakožto "ta hodná" a spojila jsem věci, které jsme milovali na
našich učitelích (vycházela jsem ze stylu tří učitelů z bývalého gymplu). Je to
ale náročnější pro učitele.

Z toho co si vzpomenu:
1. Písemky řádné a opravné. Každý týden je opravná hodina např. úterý nultá
(od 7:10 do 7:55).
Opravná písemka má hodnotu celé známky a písemka předchozí (nepovedená)
ze známka poloviční. Každou písemku lze opravit maximálně dvakrát.
Např. žák za pololetí získá známky 2, 3, 3, 1, 4; dále si 4ku opraví na 2 ->
-> získá průměr: (2*1 + 3*1 + 3*1 + 1*1 + 4*0,5 + 2*1) / 5,5 = 2,36
(u učitele, který počítá původní známku plnohodnotně by byl průměr:
15/6=2,5)
(Teď mě ještě napadlo zavést přihlašování na opravné písemky na internetu -
abych v tom neměla binec.)
2. Doučování a procvičování. Po škole.
Dvě hodiny týdně určené:
(a) první pro ty, kteří nezvládají
(b) druhá pro ty, kteří chtějí vědět víc
3. Žáci smí odcházet z hodiny na pár minut bez dotázání se, za předpokladu, že
se toho nebude zneužívat (= zákaz). Určeno pro odchod na toaletu, neodkladné
telefonáty, občerstvení (automat), nabuzení se (káva, automat).
4. Představila jsem i svoji funkci jakožto školního poradce. Zavedení krabičky
pro dotazy, problémy (šikana, známky, rodina).

Co se týče postřehu mých "nových žáků":

ZÁPORY
1. Neřekla jsem, co je budu učit.
2. Hodně jsem čuměla do papíru. Ani o tom nevím, asi vyhýbání se očnímu
kontaktu. :) Páč to, co bylo na papíře, jsem si pamatovala.
3. Někteří nepochopili ten známkovací systém. Neměla jsem připravený příklad.
4. Hodně informací rychle za sebou.

KLADY
1. Opravné písemky.
2. Ochota, konzultační hodiny.
3. Dobré vystupování - uvolněné, neformální.
4. Nápad s funkcí školního poradce a krabičkou.
-> Shrnuto: Prostě "ta hodná úča = ta bude v poho". Dobrý systém výuky.

POMEZÍ (na čem se neshodli)
1. Důvěra v žáky, volnost. (Na tomto místě musím podotknout - u nás tento systém
fungoval.)
2. Někoho hodně informací naráz stresovalo, někomu vyhovovala přímost.

To je vše k mým pěti minutám. Doufám, že jsem se dostatečně poučila.
Taky doufám, že se mi jednou podaří alespoň část těchto myšlenek aplikovat v
praxi.