změněno 10. 12. 2012 18:28 nové
3/3

Napadla mě jedna otázka… Tolik nás studuje učitelství, najdeme tedy v životě
všichni uplatnění jako učitele? Vím, že je to otázka, kterou si pokládají
všichni ve všech oborech, ale já se rozhodla otevřít si stránky českého
statistického úřadu a začít pátrat.

Podívejme se trošičku do dějin a to porovnejme s dnešní dobou ;)

MATEŘSKÉ ŠKOLY
rok počet škol počet dětí počet učitelů kolik dětí/1 učitel

1993/94 6 601 331 509 27 394 12,1
1994/95 6 526 338 119 27 695 12,2
1995/96 6 475 333 433 28 080 11,9
1996/97 6 343 317 153 27 635 11,5
1997/98 6 152 307 508 25 897 11,9
1998/99 6 028 302 856 25 296 12
1999/00 5 901 290 192 24 484 11,9
2000/01 5 776 279 838 23 800 11,8
2001/02 5 642 276 438 23 345 11,9
2002/03 5 558 278 859 23 198 12
2003/04 4 842 280 491 23 244 12,1
2004/05 4 776 280 487 22 932 12,2
2005/06 4 710 278 462 22 485 12,4
2006/07 4 696 282 017 22 368 12,6
2007/08 4 689 287 945 22 744 12,7
2008/09 4 694 298 394 23 568 12,7
2009/10 4 714 310 741 24 584 12,6
2010/11 4 770 325 309 25 737 12,6

Tedy být učitelem a v mateřské škole vypadá na dnešní dobu jako správná volba ;)
Počty dětí ve školkách od roku 2005/2006 rostou a jak je vidět, tak roste i
počet učitelů. Ale pro trend do dalších let musíme tyto výsledky ještě porovnat
s porodností.

PORODNOST ŽEN
rok počet narozených dětí

1993 121 470
1994 106 915
1995 96 397
1996 90 763
1997 90 930
1998 90 829
1999 89 774
2000 91 169
2001 90 978
2002 93 047
2003 93 957
2004 97 929
2005 102 498
2006 106 130
2007 114 947
2008 119 842
2009 118 667
2010 117 446

Když tedy porovnáme porodnost a budeme počítat, že dítě jde do školky ve třech
letech, tak nám dané výsledky vycházejí (zvětšuje se porodnost – za tři roky se
zvětší počet dětí v mateřských školách). Ale z jak vidíme, tak porodnost od roku
2009 klesala a stále klesá. Tedy počet potřebných učitelů ve školkách bude opět
ubývat.

ZÁKLADNÍ ŠKOLY
rok počet škol počet dětí počet učitelů kolik dětí/1 učitel

1993/94 4 199 1 061 396 63 767 16,6
1994/95 4 216 1 027 734 63 531 16,2
1995/96 4 212 1 004 565 63 019 15,9
1996/97 4 166 1 100 096 69 578 15,8
1997/98 4 132 1 092 476 65 259 16,7
1998/99 4 099 1 082 415 65 370 16,6
1999/00 4 068 1 071 318 67 678 15,8
2000/01 4 031 1 056 860 68 155 15,5
2001/02 3 999 1 027 827 67 594 15
2002/03 3 961 994 130 66 620 14,9
2003/04 3 870 956 324 65 615 14,4
2004/05 3 785 917 738 63 267 14,5
2005/06 3 741 881 676 63 158 14
2006/07 3 723 842 249 62 658 13,4
2007/08 3 704 812 833 60 973 13,3
2008/09 3 688 784 622 59 492 13,2
2009/10 3 681 763 550 58 417 13,1
2010/11 3 683 760 396 58 023 13,1

Tak tento výsledek je ohromující… Počty dětí na základních školách se stále
snižují a s nimi jde dolů i počet učitelů… Najdou tedy budoucí učitele na
základních školách místo?

STŘEDNÍ ŠKOLY
rok počet škol počet dětí počet učitelů kolik dětí/1 učitel

1993/94 1 871 628 432 41 335 15,2
1994/95 2 050 666 294 46 191 14,4
1995/96 2 116 682 085 47 290 14,4
1996/97 2 100 559 384 44 508 12,6
1997/98 1 995 532 246 40 385 13,2
1998/99 1 859 489 224 40 839 12
1999/00 2 118 516 096 - -
2000/01 2 081 562 020 - -
2001/02 2 057 566 978 - -
2002/03 2 039 573 436 - -
2003/04 2 023 580 158 - -
2004/05 1 983 583 010 - -
2005/06 2 021 581 100 48 372 12
2006/07 1 500 580 119 48 536 12
2007/08 1 466 572 873 48 171 11,9
2008/09 1 456 567 861 47 735 11,9
2009/10 1 450 559 695 47 487 11,8
2010/11 1 441 536 478 46 415 11,6

Tedy výsledky nám opět ukazují stejný trend jako na základních školách. Ubývá
nám studentů a jako reakce na tento pokles ubývá i počet učitelů, kteří jsou
zaměstnáni. I když střední školy mají zkreslující charakter, protože je zde
drobný problém s učiteli. Neučí tak, jako na základní škole, kde skoro každý učí
vše, ale každý z učitelů má svou kombinaci předmětů. Takže i tento faktor může
velmi ovlivnit počet učitelů.

Celkově tento projekt ukazuje, že počty dětí se snižují a snižují… Je potřeba
stále méně a méně učitelů… Tedy uživíme se opravdu všichni jako učitelé? Anebo
budeme svádět boj o pracovní místa?

Připojím také svůj názor.
Od října pozoruji, že na učitelské obory šlo mnoho studentů jen proto, že nikde
jinde je nevzali. A ti, kteří chtějí opravdu učit, jsou na druhou stranu velmi
chytří studenti, kterých je, jak by můj otec řekl „na učitelství škoda.“ A jak
tak pozoruji své okolí, tak stále častěji vidím tento obraz:
Velmi dobří a kvalitní učitelé končí v jiných oborech a firmách. Ale učitelé,
kteří neumí učit a nezvládají si vybudovat respekt a autoritu, zůstávají ve
školství…
Je smutné, když člověk vidí, jak učitelé/neučitelé učí, děti nevidí motivaci se
učit a pozorují na svých učitelích nechuť k jejich povolání… Tedy statistiky nám
ukazují, že by měl být boj o naše budoucí povolání, ale předpokládám, že až tak
velký a krvavý boj to nebude. Šikovnější z nás si práci vždy najdou, ať už jako
učitelé nebo jinde ve firmě. A ti ostatní si to musí sami nechat projít hlavou a
ujistit se, že studují právě ten obor, který chtějí a že se těší, až budou moci
svou moudrost předávat dalším :)

Závěrem bych se všem, kteří dočetli až tady, omluvit za délku. Nechtěla jsem se
tak rozepsat, ale kratší to nešlo ;)
11. 12. 2012 21:49nové
velice hezký projekt :) Se vším souhlasím, v učitelství se čím dál častěji
setkáváme s kantory, kteří nezvládají žáky a neumí podat ani učivo...
12. 12. 2012 08:28nové
Najhoršie však je, keď je na tom učiteľovi zjavné, že učí ako keby za trest.
Mala som skúsenosti aj s učiteľmi, ktorí očividne nemali veľmi v láske deti, čo
už je naozaj extrém, ale otázkou je či sa tento negatívny vzťah vytvoril počas
praxe, alebo bola už nejaké predispozícia pred tým? Každopádne deti v tej škole
byť musia a je len na učiteľoch aby si v triedach vytvorili príjemné prostredie
a naviazali skutočný kontakt s deťmi.
30. 1. 2013 19:42nové
tvůj projekt se mi opravdu líbí. Souhlasím s tím že příležitostí pro získání
práce ubývá, ale to podle mně i zapříčiněno tím že v naši zemi jsou lidé malo
ohodnoceni za svou práci a proto mnoho lidí studuje a nebo si buduje karieru a
to je dusledkem malé porodnosti.
A co se týče učitelů tak je pravda že mnoho z nich učí jen proto že se nedstali
tam kam chtěli a to neni dobře. Bohudík tak ja jsem měl to stěstí že takovýmto
ucitelům se mi dařilo vyhýbat tudíž s nimi nemám moc zkušeností.