Miniprojekt - Zábavná forma studia, nejen pro žáky - PřF:XS020 Miniprojekty - Diskuse
Projekt ekologie
(Kateřina Holoubková,Kristýna Šedivá)
Tento projekt má sloužit jako zábavná forma podání náročné a pro studenty
nezáživné látky, ekologie. Projekt proběhne v rámci třídenního externího kurzu.
Studenti zde mají možnost danou látku lépe pochopit a díky zážitkům si jí i lépe
zapamatovat.
Zde je několik aktivit, které v rámci kurzu proběhnou.
1. Kontinenty
- studenti se rozdělí do šesti skupin dle kontinentů
- každá skupina dostane arch papíru, na který bude mít za úkol nakreslit
obrysy daného kontinentu a pomocí přírodnin a jimi zvolených libovolných pomůcek
naznačit výskyt ohrožených druhů živočichů, biomů, lidské populace a podnebných
pásů
- ke každému z témat budou mít studenti materiály, z kterých budou moci
nastudovat jejich kontinent
- u některých témat (biomy, rasy) mají studenti za úkol zobrazit
procentuální výskyt
Podnebné pásy: tropický, subtropický, mírný, polární, subpolární
Biomy: tropický deštný les, tropické poloopadavé a opadavé lesy, tropické pouště
a polopouště, pouště a polopouště mírného pásu, savany, stepi (prérie, pampy,
pusty), opadavé listnaté lesy, tvrdolisté lesy, tajga, tundra, polární pustiny
Ohrožené druhy zvířat: lev, jaguár, medvěd hnědý a lední, gorila, šimpanz,
nosorožec, bizon, antilopa, vydra, velryba, panda, koala
Lidské rasy: europoidní, mongoloidní, negroidní, australoidní
Kmeny: dle materiálů
2. Odpadní látky
Hře bude předcházet krátký úvod do dané problematiky. Studenti se v něm dozví
jak správně třídit odpad, jak se jednotlivý materiál dále zpracovává a jak se
likvidují toxické odpady.
Vyučující do okolí rozhodí několik zajímavých odpadových materiálů (baterie,
léky, použité obvazy, čistící prostředky,atd.)
- Studenti se rozdělí do týmů o třech nebo čtyřech lidech, které budou mít
za úkol vyrazit do terénu kolem místa kurzu i do budovy a nasbírat co nejvíce
odpadového materiálu
- S odpadovým materiálem se vrátí zpět a vyrobí pro ně kontejnery správné
barvy a připraví si o svých materiálech krátké povídání, ve kterém spolužáky
seznámí s jejich likvidací, třízením a vlivem na okolní prostředí
- Mimo nacházení odpadních materiálů bude cílem studentů přinést hoco
nejvíce v určitém časovém limitu (1,5 hodiny)
- Další částí tohoto tématu bude quiz
- Vyučující přinesou několik zajímavých odpadových materiálů, na něž bude
vytvořeno několik otázek
- Cílem jednotlivých týmů je co nejrychleji a správně na tyto otázky
zodpovědět
- Po skončení a vyhodnocení quizu se k těmto odpadovým materiálům vrátíme
a pomocí diskuze podrobněji probereme jejich nebezpečnost, třízení a následnou
likvidaci
Příklad lizové otázky: (sprej) Jaké množství freonů v decimetrech krychlových
vyprodukuje populace Země za rok ?
Kolik freonů vyprodukuje Česká Republika?
(krabice od mléka) Do jakého kontejneru byste jí vyhodili?
Z jakých vrstev se skládá?
Studenti budou v průběhu celé soutěže sbírat body (za množství odpadního
materiálu a za správně zodpovězené otázky) a na konci dne bude soutěž
vyhodnocena.
3. Dopady činností člověka na planetu Zemi
- Třída je rozdělena na dvě poloviny
- budou jim rozdána různá témata
- skupiny budou mít za úkol dle daných témat sehrát pantomimickou scénku
- druhá skupina, která scénku pozoruje, ji musí poznat a nacvičit podle ní
scénku divadelní s užitím konkrétního příkladu
- studenti se tímto jednak pobaví, protože ne vždy mohou pochopit
pantomimickou scénku správně, a také si tím mohou uvědomit, jak závažné dopady
má neukázněná lidská činnost na živou přírodu kolem nás
Témata:
Globální oteplování a jeho dopady (ztenčování ozonové vrstvy)
Kyselé deště (okyselení půdy, vody a následné vymírání některých druhů rostlin i
živočichů)
Stavební činnost (likvidace lesů)
Likvidace deštných pralesů
Zemědělská činnost (rušení remízků pro koroptvičky:)
Válečné konflikty
Industrializace
Ropné havárie
Těžební průmysl
Tepelné elektrárny
Havárie jaderných elektráren
4. Snaha člověka zlepšit životní prostředí
- Toto téma začne dopoledním představením problému, to znamená, jak se
člověk snaží co nejméně zatěžovat a ničit planetu Zemi
- Představení studentům aktuální problémy a vyslechnutí jejich názor na
řešení
- Přiblížení problému ve světovém měřítku, tedy jak se toto řeší na
mezinárodní úrovni (mezinárodní smlouvy, dohody, postavení se jednotlivých států
k problému)
- Po obědě bude následovat zadání úkolu:
Studenti dostanou jednotlivá témata a během odpoledne je zpracují a pokusí
se je vyřešit
- Večer problém i jeho řešení představí v rámci reálné „mezinárodní
konference“ svým spolužákům
Příklad problémů:
- Globální oteplování
- Ropné havárie
- Kyselé deště
- Znečištěné ovzduší (Londýnský a Los Angelský smog)
…
Příklad řešení:
- solární panely- elektromobily
- pasivní domy
- úspora v domácnostech
- nakupování produktů ze zreciklovaných materiálů
…
5. bonusové téma
Hlavní cenu vyhrává student, který bude spatřen až v autobuse při odjezdu domů –
aneb jak se zbavit studenta na celé tři dny. Cestou bude mít úkol zjistit na
vlastní kůži, jak jednotlivé druhy živočichů prosívají planetě Zemi: opylování
květin, navázání vzdušného dusíku a kypření půdy.