Mých prvních 5 minut - PřF:XS020 Miniprojekty - Diskuse
Prvních 5 minut
Po mnoha předvedených prvních pěti minutách bych svých pět minut provedla asi
takto:
Nejprve vejdu do třídy (samozřejmě první hodinu určitě včas, ale ne zase ještě
se zvoněním, to by mě moc rádi neviděli).
Na úvod se samozřejmě představím a řeknu, jak často že se budeme vídat a jaký
předmět přesně vyučuji.
Daný předmět jim zkusím více přiblížit (říct stručné osnovy, ale především
zdůraznit to, co by je mohlo zajímat a co by mohli využít v praktickém životě).
Dále bych jim ukázala, jaké učebnice budeme používat a jaké si mají pořídit
sešity. Zajisté by si zasloužili vědět, kde najdou můj kabinet, jaký je můj
mail, na který mi budou odesílat nejen své práce, ale především se zde mohou
obracet se svými dotazy.
Dalším důležitým údajem jsou konzultační hodiny, kde se mohou dotázat na učivo,
které jim není jasné, případně dopsat či opravit test.
A jelikož na každý učitel učí daný předmět trochu po svém, zeptala bych se, jak
vypadala jejich dosavadní výuka (ne jednotlivců, a hlášením; např. v matematice:
kdo z vás probíral na ZŠ základy výrokové logiky atp.)
To mi zabere právě oněch prvních 5 minut. Jakým stylem bude výuka probíhat a jak
často budeme psát testy a zkoušet, to bych jim řekla nejdříve po prvních 5ti
minutách, jelikož by je to zajisté zastrašilo, ale probíhalo by nějak tak:
Ústní zkoušení budou mít různé, jednu hodinu týdně dle náhody (kostka – první
hod rozdělí na danou šestici, druhý hod, který z dané šestice to bude; padne-li
číslo, které již ve třídě není, zkoušení se ten den odpouští), druhou hodinu
dobrovolníky, respektive studenty dle mého uvážení.
Testy musí mít napsány všechny (je možno jej opravit pouze tehdy, že jej psali v
řádném termínu, a to v termín, kdy chybějící studenti test dopisují – z obou
známek se pak počítá pouze jedna, a tou je jejich aritmetický průměr; např. když
poprvé získají 4 a podruhé 2, jejich výsledná známka je 3). Stejně tak je tomu s
opravou ústního zkoušení (oprava možná do dvou vyuč. hodin).
Zajisté bych jim i vysvětlila, že na testy si musí nosit vlastní papíry - čisté
listy A5, a nabídla bych jim možnost dát mi za třídu nějaké množství papírů, aby
si je nemuseli nosit sebou, ale že bych jim je přinesla vždy já.
I když se mnoho lidí ptalo na naše zájmy, vztah k předmětu atp., nepřijde mi
během prvních pěti minut důležité, jelikož si to stejně nikdo nezapamatujeme. V
prvních 5ti minutách se studenti mají podle mě dozvědět, kdo je učí, co je učí,
a co budou k předmětu potřebovat. A hlavně vědět, že při troše píle a snahy by
daný předmět pro ně neměl být noční můrou.
že při příchodu do třídy pěkně „klapou“ :-)