last modified 23/10/2009 15:10 new
Analytické myšlení a úsudky
Iva Dorazínová
28/4/2009 16:59new
2008

Dobrý den, pomůžete mi někdo při řešení následujících?
Nebo alespoň nějakou taktiku:-)

Z následujích tvrzení jsou právě dvě pravdivá:
1. Dnes je neděle
2. Jestliže je dnes neděle, pak má svátek Jakub.
3. Dnes má svátek Jakub.
4. Dnes není neděle.
Vyberte tvrzení,které logicky vyplývá z uvedených informací.
a) Na základě uvedených informací nelze rozhodnout, zda je dnes neděle.
b) Jakub má dnes svátek
c) Předpoklad, že právě dvě z tvrzení jsou pravdivá, vede k logickému sporu.
d) Pravdivé je druhé a čtvrté tvrzení.
e) Na základě uvedených informací nelze rozhodnout, zda má dnes Jakub svátek.

Určete z níže uvedených možností tu větu, která z vět daných vyplývá (je
korektní ji odvodit):
Jsou-li všichni odborníci zajedno, pak je na místě opatrnost.
Všichni odborníci jsou zajedno nebo Václav prostestuje.
a) Není-li opatrnost na místě, pak Václav neprotestuje.
b) Opatrnost je na místě nebo Václav neprotestuje.
c) Opatrnost není na místě nebo Václav neprotestuje.
d) Není-li opatrnost na místě, pak Václav protestuje.
e) Opatrnost je na místě a Václav neprotestuje.

Nebo
Určete z níže uvedených možností tu větu, která z vět daných vyplývá (je
korektní ji odvodit):
Kdo se moc ptá, moc se dozví.
Někdo se ptá hloupě a moc se nedozví.
a) Někdo se ptá moc a neptá se hloupě
b) Někdo se neptá moc a ptá se hloupě
c) Někdo se ptá hloupě a ptá se moc
d) Kdo se moc ptá, neptá se moc.
e) Kdo se ptá hloupě, ptá se moc.

Díky moc za ochotu!
Martin Malý
last modified 30/4/2009 08:50 new

Princip řešení první úlohy najdeš ve vláknu s názvem "TSP 2008, 03/44". K vyře-
šení druhé úlohy si stačí sestavit "vhodný" řetězec implikací a nutnou podmínku
jeho posledního článku porovnat s nabízenými odpověďmi. Záznam první části
tohoto postupu (řetězec má právě dva články) může vypadat např. takto:

Z -> O
Z v P
--------
-O -> -Z
-Z -> P
--------
-O -> P

Třetí úlohu můžeš řešit následovně:

1. krok

Znázorníš si množiny, o kterých se mluví v daných premisách. Jde o množinu všech
entit, které "se moc ptají", množinu všech entit, které "se moc dozví" a množinu
všech entit, které "se ptají hloupě".
Viz http://y.l.a.m.sweb.cz//syl1.jpg.

2. krok

Do diagramu si vyznačíš, co říká obecná premisa, tj. že MP je podmnožinou množi-
ny MD neboli MP - MD je prázdná množina.
Viz http://y.l.a.m.sweb.cz//syl2.jpg.

3. krok

Do diagramu si vyznačíš, která množina je podle druhé premisy neprázdná, jestli-
že platí premisa první.
Viz http://y.l.a.m.sweb.cz//syl3.jpg.

4. krok

Diagram porovnáš s nabízenými odpověďmi.
Markéta Cupalová
1/5/2009 16:41new
Ahojte, nemohli byste mi prosím vysvětlit příklad typu Beblun královský,
chlupatý a pouštní.. vůbec nechápu tu logiku která by tam měla být.. díky moc
Martin Malý
last modified 8/5/2009 16:16 new