Prostorová představivost - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2011 - Discussion forum
Ladislav Trecha,
TSP 2010, var. 02, ot. 44, 45
Pokud se dají tyhle otázky nějak vysvětlit,tak bych byl moc rád,děkuji:-).
Miroslav Srna,
Ahoj, nejprve úloha s bludištěm:
podle mě je nejlepší si úlohu s bludištěm jednoduše nakreslit. Víme, že všechny
tahy jsou stejně dlouhé, takže při postupném kreslení nám (pokud umíme aspoň
trochu kreslit;) vznikne přehledná síť. Směry světových stran jsou na zakreslení
jasné. Co se týčet pokynu Nahoru a Dolů, zakresluji je tak, že si konec čárky
dám do kolečka, a podle toho jestli jdu nahoru nebo dolů, napíšu si k tomu
kolečku kladné, nebo záporné číslo. To mi slouží k tomu, že se pak podívám
kolikrát se mi změnila výšková poloha a z toho pak můžu usoudit, jak vysoko se
nacházím. Pak už je určení správné odpovědi jednoduché pomocí vylučovací metody.
Při určování sítí je dobré použít vylučovací metodu, prostě postupně poškrtávat
možnosti, které se ti nezdají. Zaměříš se např. na jeden znak a pak ho
porovnáváš se všemi sítěmi- kde to nesedí, škrtáš možnost a dále se s ní
nezabýváš.
Trochu ti popíšu, jak tu úlohu řešit. Myslím, že to pochopíš a řešit pak úlohy
tohoto typu pro tebe už nebude problém:
Podíváš se třeba na přední stěnu ve tvaru L a představíš si ji na obrazci. Při
zkoumání jednotlivých možností je vidět,že možnost a, a e, není možná protože
při složení sítě by to nedávalo smysl. Takhle pokračuješ s jednotlivými znaky,
až ti zbyde poslední, správná varianta.
TSP 2010 ot.44---> 3D bludiste
Ahoj, prosim vas, ako presne postupovat pri rieseni ulohy s 3D bludiskom??
Dakujem pekne.
Eva
Chce to přesně se orientovat v opačných dvojicích a "vyškrtat" si je. Uvedu
řešení pro variantu 1.
Šel tři kostky na jih a dvě na sever, takže teď je oproti výchozí pozici o jednu
na jih. Musí se tedy vydat o jednu na sever - zbývají varianty A, B a D.
Dále víme, že se vydal dvě na východ a čtyři na západ; jelikož i tady musí ujít
na obě strany stejně, půjde dvě na východ, čili D.
A pro ověření zkusíme ještě třetí směr - dvě nahoru a čtyři dolů, čili musí jít
ještě dvě nahoru, což vychází.
řešení pro variantu 1.
Šel tři kostky na jih a dvě na sever, takže teď je oproti výchozí pozici o jednu
na jih. Musí se tedy vydat o jednu na sever - zbývají varianty A, B a D.
Dále víme, že se vydal dvě na východ a čtyři na západ; jelikož i tady musí ujít
na obě strany stejně, půjde dvě na východ, čili D.
A pro ověření zkusíme ještě třetí směr - dvě nahoru a čtyři dolů, čili musí jít
ještě dvě nahoru, což vychází.
Miroslav Srna,
Ahoj,
podle mě je nejlepší si úlohu s bludištěm jednoduše nakreslit. Víme, že všechny
tahy jsou stejně dlouhé, takže při postupném kreslení nám (pokud umíme aspoň
trochu kreslit;) vznikne přehledná síť. Směry světových stran jsou na zakreslení
jasné. Co se týčet pokynu Nahoru a Dolů, zakresluji je tak, že si konec čárky
dám do kolečka, a podle toho jestli jdu nahoru nebo dolů, napíšu si k tomu
kolečku kladné, nebo záporné číslo. To mi slouží k tomu, že se pak podívám
kolikrát se mi změnila výšková poloha a z toho pak můžu usoudit, jak vysoko se
nacházím. Pak už je určení správné odpovědi jednoduché pomocí vylučovací metody.
podle mě je nejlepší si úlohu s bludištěm jednoduše nakreslit. Víme, že všechny
tahy jsou stejně dlouhé, takže při postupném kreslení nám (pokud umíme aspoň
trochu kreslit;) vznikne přehledná síť. Směry světových stran jsou na zakreslení
jasné. Co se týčet pokynu Nahoru a Dolů, zakresluji je tak, že si konec čárky
dám do kolečka, a podle toho jestli jdu nahoru nebo dolů, napíšu si k tomu
kolečku kladné, nebo záporné číslo. To mi slouží k tomu, že se pak podívám
kolikrát se mi změnila výšková poloha a z toho pak můžu usoudit, jak vysoko se
nacházím. Pak už je určení správné odpovědi jednoduché pomocí vylučovací metody.
No vidíš, výšková poloha zní odoborněji než ten můj popis, ale v podstatě jsem
měla na mysli to stejné. Jenže já kreslit neumím ani trochu, tak jsem to holt
musela řešit bez nakreslení.
měla na mysli to stejné. Jenže já kreslit neumím ani trochu, tak jsem to holt
musela řešit bez nakreslení.
Tomáš Klecl,
TSP 2010, var. 01, ot. č. 46
Mohl by mi, prosím, někdo popsat, jak řešit tento příklad?
Lucie Blinková,
Ahoj, nevím, jestli ti to vysvětlím, aby si to pochopil, ale pokusím se..
Zkus si třeba představit místo těch kladek talíře na stole, protože jsou v jedné
rovině. A ty máš za úkol je od startu do cíle roztočit podle směru kam směřují
šipky.. Od startu to tedy bude první φ(fí) a provázek půjde přes pravou polovinu
kladky-a tím ji právě roztočí doprava(kdyby sis to představil na ten talíř, tak
jako bys rukou chtěl talíř roztočit doprava). Další bude α(alfa) tu jakoby
vezmeš tím provázkem spodem, ale jelikož půjde zpravé strany, tak se bude točit
doprava. Pak to bude π(pí), to sice půjde přes levou stranu kladky, ale jelikož
půjde zespoda nahoru, tak se bude točit doprava.. Na π(ró) půjde křížem na
pravou stranu a skoro celý ho obtočí - z prava do leva, takže se bude točit na
levo.. a pak půjde dolů na χ(chí) na pravou stranu, zase skoro celý obtočí a
nakonec μ(mý) přes pravou polovinu a hurá do cíle..
Zkus si třeba představit místo těch kladek talíře na stole, protože jsou v jedné
rovině. A ty máš za úkol je od startu do cíle roztočit podle směru kam směřují
šipky.. Od startu to tedy bude první φ(fí) a provázek půjde přes pravou polovinu
kladky-a tím ji právě roztočí doprava(kdyby sis to představil na ten talíř, tak
jako bys rukou chtěl talíř roztočit doprava). Další bude α(alfa) tu jakoby
vezmeš tím provázkem spodem, ale jelikož půjde zpravé strany, tak se bude točit
doprava. Pak to bude π(pí), to sice půjde přes levou stranu kladky, ale jelikož
půjde zespoda nahoru, tak se bude točit doprava.. Na π(ró) půjde křížem na
pravou stranu a skoro celý ho obtočí - z prava do leva, takže se bude točit na
levo.. a pak půjde dolů na χ(chí) na pravou stranu, zase skoro celý obtočí a
nakonec μ(mý) přes pravou polovinu a hurá do cíle..
Tomáš Klecl,
Moc jsem to nepochopil...:) Zkusím se ještě zeptat spolužáka, co chodil na
kurzy, každopádně díky za snahu...
kurzy, každopádně díky za snahu...
Blanka Krásová,
TSP 2009, var.18 ot.31
Ahoj,prosím, můžete mi někdo poradit jak mám řešit danou otázku.
Děkuji
horní obrázek je složen z 10 obdélníčků, každý je tvořený třemi čtverečky a z
nich jeden je začerněný. v možnostech dole těch 10 obdélníků máš, ale
rozpojených. jednoduše si vypočítej, kolikrát v těch obdélníkách je začerněné
políčko nahoře, kolikrát uprostřed a kolikrát dole, a zjisti, jaká varianta tomu
sedí...vysvětlila jsem to srozumitelně? :)
nich jeden je začerněný. v možnostech dole těch 10 obdélníků máš, ale
rozpojených. jednoduše si vypočítej, kolikrát v těch obdélníkách je začerněné
políčko nahoře, kolikrát uprostřed a kolikrát dole, a zjisti, jaká varianta tomu
sedí...vysvětlila jsem to srozumitelně? :)
TSP 2009, var,6, ot.33
Jedná se o příklad, kde je pohonný agregát a máme určit, které schéma převodůnebude fungovat. Vůbec nevím jak na to. Zkoušela jsem počítat počet změn směrů
nebo počet těch ozubených koleček, ale stejně mi nevychází jasné řešení.
Takže otázka 32. Jdeš na to dobře s těmi změnami směrů, musíš si jen uvědomit,
kdy se ti směr změní a kdy ne. Takže se změní, pokud ti kolečka na sebe nasedají
přímo nebo jsou spojena překříženým řemenem, ve zbylém případě ne. Všude ti
vyjde stejný počet, který je sudý (nebo lichý), jen v jednom případě je lichý
(sudý) - to je správné řešení. Od oka vidím, že koleček je vždy devět, spojení
nezkříženým řemenem jedno, jen v možnosti A jsou dvě; tato možnost je správné
řešení.
kdy se ti směr změní a kdy ne. Takže se změní, pokud ti kolečka na sebe nasedají
přímo nebo jsou spojena překříženým řemenem, ve zbylém případě ne. Všude ti
vyjde stejný počet, který je sudý (nebo lichý), jen v jednom případě je lichý
(sudý) - to je správné řešení. Od oka vidím, že koleček je vždy devět, spojení
nezkříženým řemenem jedno, jen v možnosti A jsou dvě; tato možnost je správné
řešení.
Na kartách máme pět základních obrázků, přičemž vždy jeden je vzhůru nohama
(otočený o 180 stupňů). Ve druhém řádku ještě žádný takový není, bude to tedy
ten vyšrafovaný. Chybí mi tam srdce, na kartě tedy bude srdce. Správně je
možnost A.
(otočený o 180 stupňů). Ve druhém řádku ještě žádný takový není, bude to tedy
ten vyšrafovaný. Chybí mi tam srdce, na kartě tedy bude srdce. Správně je
možnost A.
88.100.226.*,
no to mi nevycházi, protože přece i ty krychle na sobě nebudou ze spoda natírat
ne?děkuji
ne?děkuji
No právě, nebudou to všechny stěny všech krychlí, ale jen ty, které nejsou na
sobě nebo vedle sebe tak, že se stěny dotýkají. Ivův postup dole se mi líbí, je
pěkně systematický, což je dobře; počítat umíme všichni, ale přepočítat se je tu
strašně snadné.
sobě nebo vedle sebe tak, že se stěny dotýkají. Ivův postup dole se mi líbí, je
pěkně systematický, což je dobře; počítat umíme všichni, ale přepočítat se je tu
strašně snadné.
Ivo Porybný,
V tomto se dá lehce přepočítat. U prvního zadání nejprve spočti plochy pouze v
dolním patře kolem dokola (18), potom "stříšky" krychlí také pouze v dolním
patře (6) a nakonec stěny krychlí v horním patře (10).
Výsledek 34. U druhého zadání postupovat obdobně.
dolním patře kolem dokola (18), potom "stříšky" krychlí také pouze v dolním
patře (6) a nakonec stěny krychlí v horním patře (10).
Výsledek 34. U druhého zadání postupovat obdobně.
Michaela Posoldová,
TSP 2010 varianta 2 otázka č.48 - mapa - 5 objektů
Ahoj, můžete mi prosím poradit s touto úlohou? Bohužel to jsem nejde vložit, alejedná se o mapu na které je vyznačeno 5 objektů (kaple, vyhlídka,
tábořiště,přístřešek, důl). A máme učit možnost v níž jsou objekty seřazeny od
nejníže položeného k nejvyše položenému. Děkuji.
Tohle už je zaměřeno trochu víc na představivost, ale není to nic neřešitelného,
zejména proto ne, že vrstevnice už byly v určité podobě obsaženy v TSP 2009 a já
tak mohla zjistit, o co jde. A naostro jsem pak tuto úlohu (přesně, moje
varianta :-) vyřešila navzdory své mizivé představivosti.
Ty čáry zvané vrstevnice se směrem ke středu zhušťují a směrem ke středu také
značí stále větší nadmořskou výšku, což ostatně vidíme z označení. Jedna ta
škaredá zprohýbaná čára značí třeba 600 m.n.m. a druhá 625 a to po celé své
délce. Každý z těch 5 objektů leží mezi jinými vrstevnicemi, potřebujeme si je v
rámci těch vrstevnic posunout plus minus do jedné přímky. Kromě toho vidíme, že
vyhlídka je nejblíže středu (ne papíru nebo monitoru, ale těch "soustředných
kružnic" - ta tečka v poslední vrstevnici). Takže možnost D, v níž nejvýše leží
tábořiště, je nepřijatelná.
Teď evidentně vidím, že kaple je pod přístřeškem (ten je blíž vyhlídce
uprostřed), ale nevím, jak je to s dolem. Myšleně ho tedy posouvám tak, aby
pořád byl mezi těmi čarami, kde je, ale víc vlevo. Až dojdu zhruba pod kapli,
zjistím, že důl leží mezi ní a přístřeškem. Škrtám možnosti C a E.
Nejtěžší pro mě bylo určit polohu tábořiště, protože ta vrstevnice končí kvůli
okraji papíru. Když ale vidím, že nejnižší polohu ze zbylých 4 objektů má kaple,
která leží ve výšce přes 500 m.n.m. (protože je blíže středu než čára 500), je
mi jasné, že tábořiště se svými něco přes 400 m.n.m. bude ležet suverénně
nejníže, tedy platí možnost A.
zejména proto ne, že vrstevnice už byly v určité podobě obsaženy v TSP 2009 a já
tak mohla zjistit, o co jde. A naostro jsem pak tuto úlohu (přesně, moje
varianta :-) vyřešila navzdory své mizivé představivosti.
Ty čáry zvané vrstevnice se směrem ke středu zhušťují a směrem ke středu také
značí stále větší nadmořskou výšku, což ostatně vidíme z označení. Jedna ta
škaredá zprohýbaná čára značí třeba 600 m.n.m. a druhá 625 a to po celé své
délce. Každý z těch 5 objektů leží mezi jinými vrstevnicemi, potřebujeme si je v
rámci těch vrstevnic posunout plus minus do jedné přímky. Kromě toho vidíme, že
vyhlídka je nejblíže středu (ne papíru nebo monitoru, ale těch "soustředných
kružnic" - ta tečka v poslední vrstevnici). Takže možnost D, v níž nejvýše leží
tábořiště, je nepřijatelná.
Teď evidentně vidím, že kaple je pod přístřeškem (ten je blíž vyhlídce
uprostřed), ale nevím, jak je to s dolem. Myšleně ho tedy posouvám tak, aby
pořád byl mezi těmi čarami, kde je, ale víc vlevo. Až dojdu zhruba pod kapli,
zjistím, že důl leží mezi ní a přístřeškem. Škrtám možnosti C a E.
Nejtěžší pro mě bylo určit polohu tábořiště, protože ta vrstevnice končí kvůli
okraji papíru. Když ale vidím, že nejnižší polohu ze zbylých 4 objektů má kaple,
která leží ve výšce přes 500 m.n.m. (protože je blíže středu než čára 500), je
mi jasné, že tábořiště se svými něco přes 400 m.n.m. bude ležet suverénně
nejníže, tedy platí možnost A.
Michaela Posoldová,
TSP 2010 varianta 1 otázka č. 42 Václav roztáčí kola soustavy
Ahoj, můžete mi prosím poradit s touto úlohou? Bohužel to jsem nejde vložit, alejedná se o úlohu kde Václav roztáčí kola soustavy a máme určit která odpovídá
směru a rychlosti otáčení posledního kola. Směr otáčení určím, ale nedokážu
určit tu rychlost. Ví někdo jak na to? Nebo máte na to nějaký trik? Děkuji.
TSP 2010 varianta 1 otázka č. 42 Václav roztáčí kola soustav
Nevadí, vím, co máš na mysli. S prostorovou představivostí to podle mě nemá mocspolečného, jinak bych to nevyřešila.
Jsi šikulka, že určíš aspoň ten směr, to je zrovna ta představivostní část,
která mi moc nešla. Vyřadíš tak možnosti B a C.
Teď si představ (taky abstrakce, ale trošku jiná), že máš malého člověka a
velkého, kteří mají uběhnout stejnou dráhu. Kdo se víc naběhá? Jistě ten malý,
musí udělat víc kroků. Podobně je tomu u malého a velkého kola, to malé se musí
otočit 2x na každou jednu obrátku kola velkého. Ty poměr otáček znáš ze zadání,
teď už víš, co k čemu je v tomto poměru.
Takže velké kolo má dvakrát míň otáček než malé, proto je hloupost možnost D.
Buď končím malým kolem s 20 otáčkami nebo velkým, které jich má 10. Z malého
kola na malé se počet obrátek nemění. Takže u 2. a 3. kola mám rychlost 10, pak
se vrátím na 20, znovu 10 a končím na 20 otáčkách za minutu, možnost A.
Lucie Kolářová,
TSP 2011, var. 09, ot. 45
Dobrý den,psala jsem TSP, variantu číslo 9. Chtěla bych se zeptat na odpověď u otázky
číslo 45, myslím, že možné jsou dvě odpovědi. V zadání není jasně uvedeno, zda
je vystřihovánka z obou stran dvoubarevná. V případě že ano, byly by možné
odpovědi A i C.
Děkuji za odpověď
Petr Klimčík,
Přidávám se k otázce, já psal variantu 06 ot. č. 45 a nebyla mi uznána odpověď
číslo A, ale odpověď by měla být správná.
číslo A, ale odpověď by měla být správná.
Veronika Malíková,
Dobrý den,
Také jsem psala variantu 09 a myslím, že u otázky 45 jsou možné 2 odpovědi (a i
c).
Také jsem psala variantu 09 a myslím, že u otázky 45 jsou možné 2 odpovědi (a i
c).
Tomáš Novotný,
Taky nevidím důvod, proč by skládačka ze zadání varianty 09 nešla složit do
podoby řešení A. Psal jste už někdo na studijní oddělení?
podoby řešení A. Psal jste už někdo na studijní oddělení?
Vystřihovánka ze své podstaty nikdy není potisklá z druhé strany, tudíž možnost
A není možná.
A není možná.
Petr Klimčík,
Tak pokud není potisklá z druhé strany, tak by měl být celý domeček bílý. A nebo
ne? Děkuji za odpověď
ne? Děkuji za odpověď
Barbora Hejná,
Dobrý den,
psala jsem TSP 2011, variantu číslo 03. Myslím, že se tady jedná o stejnou
úlohu, jak u mého testu. Otázka č. 45 má podle mého mínění více správných
odpovědí. U odpovědi E nemusíme nijak s poskládaným domečkem otáčet a souhlasí
se zadanou papírovou vystřihovánkou. U odpovědi B musíme domeček pootočit a u
odpovědi A, která je zvolená Vámi jako jediná správna možnost, musíme fotit
domeček z jiného pohledu než všechny ostatní.
Děkuji za Vaši odpověd.
psala jsem TSP 2011, variantu číslo 03. Myslím, že se tady jedná o stejnou
úlohu, jak u mého testu. Otázka č. 45 má podle mého mínění více správných
odpovědí. U odpovědi E nemusíme nijak s poskládaným domečkem otáčet a souhlasí
se zadanou papírovou vystřihovánkou. U odpovědi B musíme domeček pootočit a u
odpovědi A, která je zvolená Vámi jako jediná správna možnost, musíme fotit
domeček z jiného pohledu než všechny ostatní.
Děkuji za Vaši odpověd.
Filip Stránský,
Dobrý den,
to samé varianta 2 otázka 45. Odpověd se zdá být A, ale správná je C.
to samé varianta 2 otázka 45. Odpověd se zdá být A, ale správná je C.
Kateřina Freislerová,
Dobrý den,
stejnou situaci řeším s úkolem číslo 45, varianta 10. Jde o stejný papírový
domeček. Mohla bych prosím vědět jak se v případě, že máte pochybnosti o
správnosti odpovědi postupuje?
stejnou situaci řeším s úkolem číslo 45, varianta 10. Jde o stejný papírový
domeček. Mohla bych prosím vědět jak se v případě, že máte pochybnosti o
správnosti odpovědi postupuje?