Symbolické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2011 - Discussion forum
Monika Beňovská,
TSP 2010/var.09 ot. 37 - dvojice symbolu
Ostatné úlohy so symbolickým myslením mi nerobia problém, ale týmtopostupnostiam jednoducho nerozumiem. Mohol by mi to niekto ochotný vysvetliť? :D
Předpokládám, že máš na mysli otázku 35 z papírové verze (kdy se nejdřív
zopakuje první dvojice symbolů). Celý příklad je jednoduchý a k jeho vyřešení
nám stačí vědomosti z druhého stupně ZŠ, případně "otrocké" přičítání.
Podíváme se, kolik různých znaků se nám vyskytuje na prvním místě. Máme tam
kolečko se šikmou čarou, trojúhelník, kolečko se dvěma šikmými čarami a jiné
kolečko se dvěma kolmými čarami. Celkem tedy 4 různé znaky, takže první se
zopakuje na 5. pozici.
A nyní se mrkneme na druhý znak. Opět naše známé kolečko se šikmou čarou, mašle,
hvězdička, kolečko se dvěma kolmými čarami a kolečko se dvěma šikmými čarami.
Dohromady 5 znaků, takže kolečko se šikmou čarou se zopakuje na 6. pozici.
Teď zkusíme dát obě kolečka se šikmou čarou dohromady, jak po nás chtějí v
zadání. První možností je vypisovat si, na kterých pozicích se vyskytuje kolečko
se šikmou čarou na prvním místě (5, 9, 13,...) a na kterých na druhém místě (6,
11, 16,...). Zjistíme, že první pozicí, kde se nám vyskytují dvě kolečka se
šikmou čarou, je 21. pozice, tedy možnost B.
A druhá možnost je vzpomenout si na školní příklady typu "Za jak dlouho se opět
potkají řidiči tramvají, když jedna jezdí po 8 minutách a druhá po 10 minutách".
Řešením je v takovýchto případech užití nejmenšího společného násobku. Máme 4
symboly na prvním místě a 5 symbolů na druhém místě; n (4, 5) = 20. Musíme si
ovšem uvědomit, že zatímco tramvaje ve školních příkladech vyjíždějí v 0. minutě
(což není u počítání času žádný problém), u nás je první dvojice opravdu 1.,
takže ke společnému násobku musíme vždy přičíst číslo 1. Řešením je opět 20 + 1
= 21, možnost B.
zopakuje první dvojice symbolů). Celý příklad je jednoduchý a k jeho vyřešení
nám stačí vědomosti z druhého stupně ZŠ, případně "otrocké" přičítání.
Podíváme se, kolik různých znaků se nám vyskytuje na prvním místě. Máme tam
kolečko se šikmou čarou, trojúhelník, kolečko se dvěma šikmými čarami a jiné
kolečko se dvěma kolmými čarami. Celkem tedy 4 různé znaky, takže první se
zopakuje na 5. pozici.
A nyní se mrkneme na druhý znak. Opět naše známé kolečko se šikmou čarou, mašle,
hvězdička, kolečko se dvěma kolmými čarami a kolečko se dvěma šikmými čarami.
Dohromady 5 znaků, takže kolečko se šikmou čarou se zopakuje na 6. pozici.
Teď zkusíme dát obě kolečka se šikmou čarou dohromady, jak po nás chtějí v
zadání. První možností je vypisovat si, na kterých pozicích se vyskytuje kolečko
se šikmou čarou na prvním místě (5, 9, 13,...) a na kterých na druhém místě (6,
11, 16,...). Zjistíme, že první pozicí, kde se nám vyskytují dvě kolečka se
šikmou čarou, je 21. pozice, tedy možnost B.
A druhá možnost je vzpomenout si na školní příklady typu "Za jak dlouho se opět
potkají řidiči tramvají, když jedna jezdí po 8 minutách a druhá po 10 minutách".
Řešením je v takovýchto případech užití nejmenšího společného násobku. Máme 4
symboly na prvním místě a 5 symbolů na druhém místě; n (4, 5) = 20. Musíme si
ovšem uvědomit, že zatímco tramvaje ve školních příkladech vyjíždějí v 0. minutě
(což není u počítání času žádný problém), u nás je první dvojice opravdu 1.,
takže ke společnému násobku musíme vždy přičíst číslo 1. Řešením je opět 20 + 1
= 21, možnost B.