26/10/2008 21:45new
Symbolické myšlení
Adriana Salanitri
19/2/2011 14:06new
TSP 2010 / 05 ot.40
v jiných variantách mi takové cvičení nedělá žádné problémy, ale u varianty 5
jsem se poněkud znepokojila, protože ať počítám jak počítám, vychází mi u robota
č.4 a 6 stejný počet odlišných znaků(7). Tak buď je v této variantě tsp chyba
nebo já už jsem z toho věčnýho procvičování tak zblblá, že neumím porovnat ani
roboty :) prosím tedy o pomoc v ujasnění tohoto příkladu :)
19/2/2011 15:23new

Nech rátam ako rátam, pri č. 6 mi vychádza 8 zmien.
2x anténka
1x hlava (zmena tvaru)
2x oko (zmena tvaru aj výplne)
1x telo (výplň)
2x stred tela (zmena tvaru aj výplne)

A teraz dúfam, že som sa neprehliadla ja :)
Adriana Salanitri
19/2/2011 16:04new
aha ano ta anténka, tu jsem počítala jen jako jednu změnu :) mockrát děkuji za
pomoc.
Ladislav Trecha
1/3/2011 15:44new
TSP 2010, var. 01, ot. 40 a TSP 2010, var. 02, ot. 39
kompresor
TSP 2010, var. 01, ot. 40 a TSP 2010, var. 02, ot. 39
Mrkněte na tyto otázky a porovnejte odpovědi.Podle mě je u té otázky 39
chyba,pokud je správná odpověď u 40 otázky e),tak u 39 by měla byt odpověď b) a
ne a).
1. 3. 2011 15:44.03, , učo

Re: TSP 2010, var. 01, ot. 40 a TSP 2010, var. 02, ot. 39
Já musím teda přiznat, že mě vyšlo u první varianty e) a u druhé varianty a).

Ty úlohy přece nejsou stejné:
první varianta - 6 stanic ze stanice 0
druhá varianta - 5 stanic ze stanice N

první varianta - zastávky A, K, S, T, H a I - dohromady 6 (správná odpověď e))
druhá varianta - zastávky A, K, S, T, H a I - dohromady 6 (správná odpověď a))
1. 3. 2011 21:48.50, , učo

Re: TSP 2010, var. 01, ot. 40 a TSP 2010, var. 02, ot. 39
má veliký problém s tímto úkolem, opravdu nevím jak mám postupovat, můžete mi
proadit?

Proč zrovna u ´varianty 01 ze stanice O jste vybrali tyto zastávky když nejdou
vůbec po sobě ale jsou absolutně na přeskáčku, prosím o radu díky
27. 4. 2011 10:29.59, Tereza Hašková, učo 171765

Re: TSP 2010, var. 01, ot. 40 a TSP 2010, var. 02, ot. 39
Terko, zastávka O je první zastávka a máš projet 6 stanic, aniž bys v nějaké
byla dvakrát. Takže si dáš prst na zastávku O a teď vymyslíš cestu, kde budeš
míjet 6 zastávek. Ta šestá poslední je právě to písmeno - A. Potom zkusíš jinou
trasu a dojedeš k písmenku K. A tak dále.

Ta úloha je šíleně jednoduchá, jde vlastně jen o to, že kombinuješ různé trasy,
které jsou možné za daných podmínek (6 zastávek mezi zastávkou O a konečnou
zastávkou). Úloha je do minuty vyřešená.

No nevím, jestli jsem poradila dostatečně, já to líp vysvětlit nedokážu. :-(
27. 4. 2011 20:59.00, , učo

Re: TSP 2010, var. 01, ot. 40 a TSP 2010, var. 02, ot. 39
no díky,ale stále to nechápu, ještě nějakej dobrák kdo by poradil?
2. 5. 2011 10:53.35, Tereza Hašková, učo 171765

Re: TSP 2010, var. 01, ot. 40 a TSP 2010, var. 02, ot. 39
Tak to zkusím na té variantě 01. Máš výchozí zastávku O, z níž máš jet 6 stanic
(bez té výchozí). Můžeš jet několika různými trasami a ty máš určit počet těch
různých tras (respektive počet stanic, v nichž ty trasy končí). Martina ti
nahoře vypsala už jen ty konečné zastávky.
Protože se podle zadání nesmím vracet, určitě navštívím bod N. Cesta přes bod X
je moc krátká, dále mám 2 možnosti - D nebo E.
Mám tedy projeté 2 zastávky, N a D. Nemohu jet ani do A, ani do K, dohromady
budu totiž mít 5 zastávek, což neodpovídá zadání. Takže N, D, E, a mám dvě
možnosti. Odpočítám si dvě zastávky buď doleva dolů do T, nebo doprava do H. Mám
dvě trasy, které mají 6 zastávek a mám první dvě konečné zastávky  dolů - T a H.
Teď zkusím trasu N, E. Opět můžu jet doleva i doprava, tentokrát ovšem 4
zastávky, konečné tedy budou S a I. Můžu jet i doleva nahoru do D. Mám ujeté tři
zastávky (N, E, D), nemohu zpátky do N ani do E, ale v obou zbylých směrech mám
přesně 3 zastávky. Konečné budou A a K.
Já tenhle příklad na TSP přeskočila, jednak mi připadal zdlouhavý (což, jak teď
vidím, je), jednak jsem nepochopila, zda jsou zastávky myšleny i s výchozí
stanicí, nebo bez ní.
2. 5. 2011 18:20.33, Petra Kočišová (stud PrF MU), učo 369559

last modified 3/5/2011 10:08 new
ok díky moc, snad to teda nějak pochopím už mi z toho asi hrabe :)
Lenka Čečilová
9/4/2011 12:54new
TSP 2008/1, ot. č. 22
kompresor
TSP 2008/1, ot. č. 22
Bohužel mi otázka nejde zkopírovat, jde o takové ty koláče, které nabývají v
závislosti na rozdílu množství česrné a bílé barvy hodnot od 1 do -1. Nechápu
postup, díky
9. 4. 2011 12:54.08, , učo

Re: TSP 2008/1, ot. č. 22
Pokusím se ti to vysvětlit, ale nejsem si jist jestli to ode mně pochopíš.
Jde jak zadání říká o to, že když máš celý černý koláč nebo bílý tak máš +1 a
-1, s toho ti vyplývá že každá barevná čtvrtina je buď 0,25 (černá) nebo -0,25
(bílá).
Když si to dosazuješ do prvního příkladu tak vidíš že první koláč je 1 čtvrtina
černého a 2 čtvrtiny bílého (0,25 + (-0,5) = - 0,25), druhý koláč je 2 čtvrtiny
černého (0,5), tudíž sčítáš -0,25 + 0,5 = 0,25, tj. čtvrtina černého jak ve
výsledku.
Takhle když si to dosadíš do toho posledního příkladu kde máš 3 čtvrtiny černého
(0,75) a celý bílý (-1), tak po sečtení zjistíš že ti musí vyjít -0,25 a to s
nabízených odpovědí je jen odpověď a) kde je čtvrt černé (0,25) a půl bílé
(-0,5) tudíž (0,25 + (-0,5) = -0,25).
9. 4. 2011 15:45.46, , učo

Re: TSP 2008/1, ot. č. 22
Díky moc, pochopila jsem to hned :)
13. 4. 2011 20:00.49, , učo

Re: TSP 2008/1, ot. č. 22
a prosím otázka 28 var 2008/09 nevím jak to co nejlépe spočítat
1. 5. 2011 19:20.30, Tereza Hašková, učo 171765

1/5/2011 20:43new
Ten výzkum jsem tu někde psala včera.
Monika Beňovská
16/4/2011 16:52new
TSP 2010/var.09 ot. 37 - dvojice symbolu
Ostatné úlohy so symbolickým myslením mi nerobia problém, ale týmto
postupnostiam jednoducho nerozumiem. Mohol by mi to niekto ochotný vysvetliť? :D
last modified 17/4/2011 16:32 new
Předpokládám, že máš na mysli otázku 35 z papírové verze (kdy se nejdřív
zopakuje první dvojice symbolů). Celý příklad je jednoduchý a k jeho vyřešení
nám stačí vědomosti z druhého stupně ZŠ, případně "otrocké" přičítání.
Podíváme se, kolik různých znaků se nám vyskytuje na prvním místě. Máme tam
kolečko se šikmou čarou, trojúhelník, kolečko se dvěma šikmými čarami a jiné
kolečko se dvěma kolmými čarami. Celkem tedy 4 různé znaky, takže první se
zopakuje na 5. pozici.
A nyní se mrkneme na druhý znak. Opět naše známé kolečko se šikmou čarou, mašle,
hvězdička, kolečko se dvěma kolmými čarami a kolečko se dvěma šikmými čarami.
Dohromady 5 znaků, takže kolečko se šikmou čarou se zopakuje na 6. pozici.
Teď zkusíme dát obě kolečka se šikmou čarou dohromady, jak po nás chtějí v
zadání. První možností je vypisovat si, na kterých pozicích se vyskytuje kolečko
se šikmou čarou na prvním místě (5, 9, 13,...) a na kterých na druhém místě (6,
11, 16,...). Zjistíme, že první pozicí, kde se nám vyskytují dvě kolečka se
šikmou čarou, je 21. pozice, tedy možnost B.
A druhá možnost je vzpomenout si na školní příklady typu "Za jak dlouho se opět
potkají řidiči tramvají, když jedna jezdí po 8 minutách a druhá po 10 minutách".
Řešením je v takovýchto případech užití nejmenšího společného násobku. Máme 4
symboly na prvním místě a 5 symbolů na druhém místě; n (4, 5) = 20. Musíme si
ovšem uvědomit, že zatímco tramvaje ve školních příkladech vyjíždějí v 0. minutě
(což není u počítání času žádný problém), u nás je první dvojice opravdu 1.,
takže ke společnému násobku musíme vždy přičíst číslo 1. Řešením je opět 20 + 1
= 21, možnost B.
Monika Beňovská
17/4/2011 16:00new
Ďakujem veľmi pekne:)
Lukáš Jiříček
25/4/2011 14:57new
TSP 2008 - varianta 01, otázka č. 22 / 70. Symbolické myšlení
Na obrázku je 12 odminových kostek.Pouze z jedenácti z nich je možné utvořit
dominovou řadu.Kterou kostku je třeba vyjmout? Nesnáším domino! Může mi s tím
někdo pomoct jak na to ?
Renata Lomnicka
30/4/2011 22:12new
TSP 2008 - varianta 01, otázka č. 22 / 70. Symbolické myšlen
opravte mě, pokud píšu blobsti, nebo máte rychlejší řešení
vycházíš z kostek, která ti nabizejí v řešení
porovnáváš znaky (čísla) na kostkách, každá má 2
abys mohl kostku spojit, potřebuješ souseda, určité číslo se musí mezi všemi
kostkami vyskytovat minimálně 2x, nebo 4x,6x..prostě v sudem počtu
pokud se znak (číslo) vyskytuje v lichém počtu, nemůžeš najít souseda, nebo je
kostka na konci řady
proto hledáš tu kostku, kde oba dva znaky se vyskytují v lichém počtu
Renata Lomnicka
27/4/2011 19:46new
příklad 28/2008
ahoj, jde o tabulku 9x9 policek,v kazdem radku zkoumane 4 jevy...do posledniho
radku doplnit dve dvojice jevu, ktere jeste nebyly vypsany v predchozich
spolecne...nevite, jak na to?dekuju
28/4/2011 12:59new
Při řešení tohoto typu příkladů můžeme vzít v úvahu nabízené možnosti. Důležité
také je uvědomit si, zda máme stejná čísla v řádku či sloupci. V našem případě
vidíme, že 1 bude vždy na začátku řádku, tedy máme 9 řádků s čísly 1 - 9 zleva
doprava.
Takže v možnostech se nám jako nejnižší číslo vyskytuje 1, začneme od ní. Máme
celkem 3 řádky s kroužkem u ní, tak zkontrolujeme, zda je alespoň v jednom z
těchoto řádků kroužek i u všech ostatních čísel. Nevidíme žádný řádek, v němž by
byl současně kroužek u 1 a 8, tato dvě čísla budou určitě mezi hledanými čtyřmi,
vyloučíme tedy možnost B a C.
Teď se podíváme na 2, jelikož se nám vyskytuje v možnosti D, kterou bychom rádi
vyloučili nebo potvrdili. S 1 se současně vyskytuje, to už víme, zaměříme se
tedy zvláště na zbylá čísla z možnosti D (7 a 8). Jsme schopni najít řádek, kde
je 2 a 7 zakroužkovaná dohromady, a také řádek s 2 a 8 a kroužky. Možnost D
vylučujeme.
Ovšem 7 a 8 se nám vyskytuje v obou zbylých možnostech. A skutečně, 7 a 8
společně kroužek nemají ani v jednom řádku. Teď se podíváme na vztahy čísla 3 (v
možnosti A) k oběma těmto číslům. 3 a 8 ano, ale 3 a 7 dohromady nikde nevidíme,
možnost A je správně. Ve zbylých kombinacích (tedy 1 a 7, 3 a 8, 1 a 3) budou ve
výsledku kroužky ve více než jednom řádku, ale to nám nevadí, my chceme, aby
byly alespoň v jednom.
Soňa Vašková
30/4/2011 10:51new
TSP 2006, var. 74, ot. 27 - šachovnice, doplň 3 chybějící políčk
ahoj, prosím o radu, procházím pro zajímavost i starší TSP a tahled otázka mi
vrtá hlavou, nenacházím žádný klíč jak vyřešit... poradí někdo prosím?
Jaroslava Václavíková
1/5/2011 18:54new
TSP 2006, var. 74, ot. 27 - šachovnice, doplň 3 chybějící po
Figurky se opakují. Na prvním řádku z leva do prava, na druhém řádku z prava do
leva, na třetím řádku z leva do prava, na čtvrtém řádku zase z prava do leva a
tak dál. Už to chápeš? Jestli ne, tak ti to vysvětlím podrobněji.
Soňa Vašková
1/5/2011 20:51new
Děkuju moc, už jsem to pochopila! ;-)
Blanka Krásová
1/5/2011 16:47new
TSP 2009, varinata 18, ot.21; TSP 2008, var.9, ot.23 a 26
Ahoj,
můžete mi někdo prosím poradit, jak řešit takovéto symbolické rovnice?
Předem děkuji za info
Jaroslava Václavíková
last modified 1/5/2011 18:36 new

TSP 2008, var.9, ot.26
Vprvním segmentu od malých černých k. odečteš malé bílé k. (3-2=1), stejně tak
uděláš v druhém segmentu (4-3=1). Takže rozdíl mezi malými korálky je 1. To samé
uděláš u velkých korálků v 1. a v 2. segmentu (2-1=1, 3-2=1).Číslo 1 musí vyjít
i ve správné odpovědi.
a)6-5=1, 5-3=2 není správně
b)4-4=0, 2-2=0 není s.
c)7-5=2, 6-4=2 není s.
d)6-4=2, 4-3=2 není s.
e)2-1=1, 1-0=1 je správně

Doufám, že jsi moje vysvětlení pochopila.

OT.23 už tady někdo vysvětloval a docela dobře, tak se mrkni, určitě to
pochopíš. Měj se
2/5/2011 16:36new
TSP 2009/12, ot. č. 23
Na obrázku je vlak s vagony a máme určit, které z tvrzení je nesprávné.
Správně je a) Ve 3.vagonu nemůže být stejný počet osob jako v 1. Jenže mě nesedí
odpověď e)Ve 3.vagonu nemůže být více osob než 2. Po sečtení tam může být
maximálně 14 osob. Prosím o vysvětlení. Díky.
last modified 3/5/2011 00:20 new
V tomto případě chceme popřít pravdivost tvrzení, že nemůže být více. Tedy
zkusíme maximální počet osob ve 3. vagonu (A) a minimální počet osob ve 2(B).
vagonu. Pokud nám vyjde A > B, tvrzení jsme popřeli a půjde o správnou odpověď.
V každém jiném případě je tvrzení správné a musíme hledat jinde.
Takže ten 3. vagon opravdu vyjde maximálně 14 osob. Ve 2. vagonu máme nejméně 5
+ 0 + 5 + 1 + 3 + 1 = 15 osob. Takže A < B, opravdu nemůže být více osob ve 3.
vagonu než ve 2., tvrzení platí, tudíž není správnou odpovědí.
2/5/2011 18:08new
holky nemohli byste mi některá vysvětlit otázku s tím metrem, vím že to je asi
banalita ale prostě to nechápu, je to otázka 40 v roce 2010 ve všech variantách.
Nechápu podle čeho vybrat jaké ty stanice pojede, asi mi hrabe...
2/5/2011 18:21new
Metro vysvětleno, právě dopsáno, jen už nevím, kam jsi to psala, budeš se muset
podívat.
2/5/2011 22:55new
aha jejda..dekuju..ja u odpoved totiz pochopila tak ze ve 3. vagonu nemuze byt
vice jak 2 OSOBY...ne vice jak ve 2.vagonu,spatne jsem to precetla,moje
blbost..diky :)
3/5/2011 00:21new
Aha, teď koukám, že ti v zadání vypadlo důležité slovo ;-)
Michal Halala
3/5/2011 23:38new
TSP 2009/5 , ot. č. 26
Rád bych věděl proč je správně odpověď e), protože v tom případě by figurka
neskočila ani na jedno políčko s tečkou. Pokud je na začátku mimo řádek a jako
první skočí o 2 políčka, tak začne na 3. políčku zleva, ale to nezíská ani jeden
bod. Ta cesta mi není jasná, a) by mi sedlo daleko líp, prosím o vysvětlení.
4/5/2011 10:06new
kdyz je figurka mimo radek a pak skoci o 2, tak je ve ctverecku kde je 1
tecka...pak se posouva o 1 pole,kde nic neni,pak o dalsi pole, kde je ctverecek
se 4 teckami...opet opakujeme,kdyz se pohne o 2 policka,nic tam neni,o 1,zase
tam nic neni,pak se musi pohnout jeste o jedno a tam je ctverecek s 5 teckami.
na konci se jeste pocita ctverec se 3 teckami
4/5/2011 12:55new
Když skočí z 0. políčka o 2, skončí na 2. políčku! Dále pokračuje dle zadání až
do konce řádku (čili 2112 a znovu 2112 a skončí na poslední políčku).
Michal Halala
4/5/2011 21:07new
Díky už je mi to jasný. Já myslel že když skočí o 2, tak přeskočí 2 a ne že se
posune o 2, ale takhle to už dává smysl.
Nikola Vyskočilová
4/5/2011 16:02new
TSP 2010 var.01 ot. 36
kompresor
TSP 2010 var.01 ot. 36
Co můžete říct o celkovém pořadí neznámých přirozených čísel, pokud o nich víme:
a ted je tam rada reckych pismen a něco je větší menší..
4. 5. 2011 16:02.07, , učo

Re: TSP 2010 var.01 ot. 36
počítač mi to nenapíše ty písmena a nejak tomu nerozumím tak kdyby mi někdo
poradil :) už se krátí čas :P
4. 5. 2011 16:14.43, , učo

Re: TSP 2010 var.01 ot. 36
já si jednoduše vždycky vezmu jeden znak, např. betu a hledám co je menší jak
beta a co je větší. pak si vezmu např. alfu nebo co se mi hodí. v možnostech pak
postupně vylučuju ty možnosti který jsou špatně.
4. 5. 2011 18:31.53, Jitka Blanářová (stud PrF MU, FSS MU), učo 386169

Re: TSP 2010 var.01 ot. 36
Přesně tak, mám zadáno, že alfa je větší než epsilon. Podívam se na řady A-E a
vyloučím, kde tomu tak není. A tak dále, až mi zůstane jedno řešení.
4. 5. 2011 21:52.36, Petra Kočišová (stud PrF MU), učo 369559

Re: TSP 2010 var.01 ot. 36
Holky díky zkusím to až se vyspím nějak aplikovat :) Díky moc za vysvětlení ;)
6. 5. 2011 00:24.46, , učo

Re: TSP 2010 var.01 ot. 36
mozna to tak holky myslely,ale ja si vemu vždy jedno a podívám se, kolikrát je v
clý řadě větší, pak další a zase a co je v řadě nejvíckrát větší, to je na první
pozici, pak to tak jde až do konce, kde je většinou to písnmenko, který bylo
vždy menší něž něco.
6. 5. 2011 14:03.21, , učo

6/5/2011 19:09new
To samozřejmě můžeš, ale mně to připadá příliš zdlouhavé a překombinované. Tvým
cílem totiž není zkonstruovat řadu, ale vybrat tu, která vyhovuje zadaným
podmínkám. Můžeme a musíme tedy počítat s řadami, které máme v možnostech. Dívám
se na jednu dvojici, zjistím, jestli vyhovuje v možnosti a-e) a tak dále s
následujícími dvojicemi. Jedna dvojice je podle mě jednodušší přinejmenším
vizuálně - nemusím se soustředit na nic jiného, než na ty 2 znaky a předchozí
pořadí jiných znaků nemusím brát v úvahu.
88.100.226.*
4/5/2011 17:57new
TSP 2010, VAR 02, OTAZKA 37 A 40
PROSIM , PORADÍTE MI NĚKDO, JAK NA TO? TO METRO UŽ NĚKDE BYLO ,ALE NEMŮŘU TO
NAJÍT, DĚKUJI
4/5/2011 21:56new
Metro zakládal Ladislav Trecha, je druhé odspoda, symboly páté odspoda, založila
Monika Beňovská.
Michal Halala
5/5/2011 22:50new
TSP 2010/4 ot. 35
Mohl by mi někdo prosím objasnit princip této úlohy? Díky za odpověď.
Níže vidíte posloupnost dvojic symbolů. V určitém momentu se dvojice v
posloupnosti začcnou opakovat. Na kolikáté pozici se nejdřríve zopakuje první
dvojice?
(⊘;⊘) → (⊕;⊕) → (⊲⊳;⊗) → (⊗;△) → (⋆;⊘) → (⊘;⊕) → (⊕;⊗) →
→ (⊲⊳;△) → (⊗;⊘) → (⋆;⊕) → (⊘;⊗) → . . .
a) na 20. pozici
b) na 21. pozici
c) na 18. pozici
d) na 16. pozici
e) na 15. pozici
5/5/2011 22:52new
jo to bych taky potřebovala, prosím o radu. tam podle mě musí být nějakej "fígl"
jak na to dojít, že?