26/10/2008 21:45new
Numerické myšlení
David Říha
11/4/2012 08:56new
Elektronická verze 2011, otázka 23
Moc se omlouvám. Vůbec mi to nedošlo. Děkuji
Veronika Vítková
12/4/2012 20:01new
prosim o pomoc - numericke mysleni
mohl by mi nekdo vyssvetlit, jak mam pocitat napr.:
A-B=B , B.B=C
nebo
A.C=A , A.B=CB
netusim, cim mam vubec zacit (kdyz tam je jenom A a B, tak je to v pohode, ale
kdyz se prida i C, tak uz si nevim rady) :D
Jan Hurych
last modified 12/4/2012 20:08 new

Jestli je to ten typ příkladů co si myslím, tak každé písmeno ti značí jiné
číslo.

tzn.:

A-B=B (4-2=2); B*B=C (2*2=4); A*C=A (0*1=0); A*B=CB (3*5=15)
Veronika Vítková
12/4/2012 20:17new

to asi nebude ono. zadani je: ruzna pismena zastupuji ruzne cifry, stejna
pismena zastupuji stejne cifry. dve pismena (cifry) vedle sebe predstavuji
dvouciferne cislo, nasobeni je naznaceno zblastnim symbolem. nula nemuze byt
prvni cifrou dvoucif. cisla. plati:
A.C=A, A.B=CB
urcete hodnotu A+B+C. ma to vyjit 9

stejne tak v jine variante je stejne zadani, akorat plati:
A-B=B, B.B=C
urcete hodnotu A+B+C. vysledek je 18
Jan Hurych
12/4/2012 20:28new

tak je to přesně to co jsem myslel a jak jsem to napsal. každé písmeno značí
jedno číslo takže když A=2 tak A musí být vždy dvojka.

takže když máš A-B=B tak například A=4 B=2 (4-2=2) nebo A=6 B=3 (6-3=3)

když vemu ten tvůj příklad:

A*C=A; A*B=CB; A+B+C=9
3*1=3; 3*5=15; 3+5+1=9

teď už jsem to snad popsal lépe. :)
Jan Hurych
12/4/2012 20:33new

a ten druhej příklad:

A-B=B; B*B=C; A+B+C=18
6-3=3; 3*3=9; 6+3+9=18

;)
Veronika Vítková
12/4/2012 20:37new
jo ahaaa. takze musim zkouset a treba narazim na to, aby mi to vyslo :D
dekuji moc!! :o)
Jan Hurych
12/4/2012 20:42new
není zač, snad jsem pomohl.. :)
Veronika Vítková
17/4/2012 11:56new
prosim znovu o pomoc :)

1)doplnte cislo na misto otazniku:
-5, -4, -2, ?, 10, 26

2)24% celku jsou 4 jednotky. jakou cast celku tvori jedna dvanactina jednotky?
a)5% b)1/50 c)1/48 d)2% e)1/200

3)myslim si cislo. odectu-li od tri polovin tohoto cisla jeho dve tretiny,
dostanu 100. urcete tri dvanactiny z cisla, ktere si myslim
17/4/2012 12:25new

1) přičítej 2^x (tedy 1, 2, 4, 8, 16)

2) 1 jednotka = 6% = 6/100
1/12 jednotky = (1/12)*(6/100) = 1/200

3) (3/2)x-(2/3)x=100 => 9x-4x=600 => 5x=600 => x=120
(3/12)x=120/4=30
Veronika Vítková
17/4/2012 18:07new
dekuji!
David Roder
17/4/2012 15:49new
2010 varianta 4 el. verze. příklad 30?
dobrý den prosím o pomoc s tímto příkladem.vypadá jednoduše ale netuším
postup.Předem děkuji
17/4/2012 16:05new

Dobrý deň,

je to vyriešené už v inom vlákne tuto v Numerickom oddieli ->
http://is.muni.cz/prihlaska/diskusni_forum_tsp.pl?guz=32353180
Lenka Kalendová
18/4/2012 15:23new
tsp 2010/var.01, otázka č. 25,el. verze
Dobrý den, prosím o pomoc s řešením příkladu. Nemůžu přijít na to jaké číslo
patří místo otazníku. Děkuji za odpověď.
Radim Koníček
18/4/2012 15:56new

-16,-8,-4,-2,-1, dané čislo se tedy vždy zmenšuje již jen o polovinu predchozi
hodnoty

0-4 = -4 (správná odpoved)
last modified 20/4/2012 10:25 new
doplnit číslo

zdravím, nevím si rady s tímto typem úlohy
1) tento typ příkladu je na papíře zakreslené každé číslo ve čtverci já to tady
napíšu tak jak to leží pod sebou atd. snad se v tom vyznáte
které číslo patří do prázdného políčka?
15 23
19 24 27 ? (správné řešení je 32)

2)doplňte čísla místo otazníku
112 ? ? 95 75 78 58 (správné řešení je 113 a 93)

3) a ještě poslední 1/2(4-a)-3 ***a = 0, určete a? (tady u toho bych prosila
napsat celej postup jestli to někdo víte, díky moc
20/4/2012 10:38new

2)absolútne bez racionálneho základu :)

Medzi číslami sú vzťahy +1 -20 +2 -20 +3 -20
Keďže hneď odpočiatku čísla chýbajú, dá sa na to prísť počítaním od konca.
Ale tento typ príkladov (výslovne číselná rada s pofidérnym vzťahom) sa už
pomerne dlhú dobu v TSP nevyskytuje.

ad 1) moja fantázia zlyháva a nedokážem si to vizualizovať :)
20/4/2012 10:56new

Ad 1) přičítá se 4 a 5 v určitém směru

15 + 4 = 19
19 + 5 = 24

23 + 4 = 27
27 + 5 = 32
20/4/2012 12:18new
jak trapné, nevím proč tam hledám vždy nějakou zákeřnost :)
Díky Honzo
20/4/2012 11:11new

a ještě poslední 1/2(4-a)-3 ***a = 0, určete a? (tady u toho bych prosila
napsat celej postup jestli to někdo víte, díky moc

Pokud je zadání:
*a=(4-a)/2 -3, určete “a” tak, aby platilo ***a = 0,
postupuje se takto.

Začínám s hledáním **a
*(**a) = (4 - **a)/2 -3 = 0
(4 - **a) = 6
**a = -2

Nyní určím *a, když vím, že *(*a)=-2
*(*a) = (4 - *a)/2 -3 = -2
(4 - *a)/2= 1
(4 - *a)= 2
*a=2

A teď najdu “a”
*a = (4-a)/2 -3 = 2
(4-a)/2 =5
(4-a)/ =10
a= -6
22/4/2012 19:08new
procenta a zlomky
děkuji za info a pomoc, zlomky mě trápí... :(
Čtyřicet procent z třetiny celku je rovno dvěma. Čemu je rovna polovina z
šedesáti procent celku?
a)4,5
b)7,5
c)4
d)6
e)3
22/4/2012 20:04new

(4/10)(1/3)x=2
(1/2)(6/10)x=?

=> (2/15)x=2 => x=15
=> (3/10)x=? => (3/10)15=45/10=> a)4,5
23/4/2012 15:35new
varianta 01, rok 2011 otázka 19 obrazce
zdravím. Můžete mi poradit jak s těmi obrazci? proč zrovna je správně za a?
23/4/2012 15:56new

Jednotlivé obrazce sú tvorené rovnostrannými trojuholníkmi.
Počet trojuholníkov určuje číslo v obrazci.

Tzn. prvý je zložený z 2, druhý z troch etc.

Podľa zadania hľadáme obrazec, ktorý sa _nehodí_ na doplnenie, teda taký, ktorý
sa nedá poskladať zo 4 rovnostranných trojuholníkov.
To je presne a). Ten je zložený z piatich.
23/4/2012 15:57new
moc vám děkuji, teď už to chápu, fakt díky. Jsem odborník na správném místě :)
23/4/2012 22:10new
Hm, v papírové verzi je to otázka 29 a správně je c), tam bych i pět
trojúhelníků viděla. Ale nějak nemůžu najít ony kýžené čtyři trojúhelníky ve
variantě e), je to jakoby čtverec a rovnoběžník, tak leda bych brala ty čtyři
jen z toho čtverce a ten rovnoběžník nechala.
Každopádně je to celkem chyták, tahle varianta je nejdivnější, takže ať už mi
zbyly jen 3 možnosti, nebo později dokonce jen 2, vždycky jsem označila tohle.
last modified 24/4/2012 10:16 new

Hm, ja to tam vidím, aj v e).

Rozdelíme si obrazec e) na dva menšie diely.

Na štvorec a rovnobežník.
V štvorci sa nachádzajú dva rovnostranné trojuholníky, to je bez debaty.
A v rovnobežníku sú to tiež dva rovnstranné trojuholníky.

Skúsim vložiť obrázok:  Je to elektronická varianta, papierová verzia so mnou práve nechce spolupracovať (odpoveď má byť a), c) sa hodí).

24/4/2012 10:28new
teď jsem se do toho teda zamotala, ta otázka na kt erou jsem se ptala včera, tak
je správně odpověď? teď už sama nevím
24/4/2012 10:37new

Vy ste sa pýtali na el. verziu.

Tzn. rok 2011, varianta 1, ot. 19 -> odpoveď má byť a)

Slečna reagovala papierovou verziou, r. 2011, v. 1, a tam je to otázka 29 ->
odpoveď má byť c)

Obrázok je r. 2011, v. 1 ot. 19 (vaša).
25/4/2012 00:31new
Moc děkuju, zkusím se takto podívat na ostatní varianty a snad si budu moci
příklad odškrtnout (konečně). Samozřejmě se podobný příklad nevyskytne, ale
aspoň se mi snad zlepší představivost "v rovině".
Michaela Koláčková
24/4/2012 18:20new
tsp2009pdf, var.2, č.18

Ahoj, prosím, poradíte mi někdo postup při řešení? Moc děkuji :)

Která z možností a) až e) se nehodí na místo otazníku:
⊙ − ♦ = • + • • + • +• = ⊙ + ⊙
⊙ + ♦ =?
a) • + • + • + ♦ − ⊙
b) ⊙ − • − ♦
c) • + • + ♦ + ♦
d) •
e) ⊙ + ⊙ − •
24/4/2012 19:45new
zdravím tady ten příklad taky si nevím rady, poraďte někdo nějakej trik :)
Alena Uramová
24/4/2012 20:05new

čo som sa ja naučila z kurzu Aleph, tak si vždy treba jeden znak označiť
ľubovolným číslom a vypočítať zvyšené znaky ja som si to urobila nasledovne:
• = 2

• + • +• = ⊙ + ⊙
6 = ⊙ + ⊙
⊙ = 3

⊙ − ♦ = • + •
3 - ♦ = 4
- ♦ = 1
♦ = -1

a teraz si vypočítam koľko má výjsť ? a potom už len hľadám z výsledkov podľa
možností kde mi vyjde iný výsledok než 2
⊙ + ♦ =? …........ 3 - 1 = 2

a) • + • + • + ♦ − ⊙ 6-1-3 = 2
b) ⊙ − • − ♦ 3-2+1 = 2
c) • + • + ♦ + ♦ 4-1-1 = 2
d) • 2
e) ⊙ + ⊙ − • 6-1 = 5

čiže e)
25/4/2012 00:33new
Jaj, to je zatraceně dobrý tip, díky za něj. Zrovna u tohoto příkladu jsem
vždycky zkysla strašně dlouho, protože asi nejsem schopna napoprvé ty rovnice
patřičně upravit a pak se do toho zamotám.
Michaela Koláčková
25/4/2012 18:57new
Tak to je opravdu dobrý tip :-) Díky.