26/10/2008 21:45new
Numerické myšlení
Alena Uramová
last modified 8/2/2012 17:55 new
úloha

http://img718.imageshack.us/img718/1910/99503655.png

viete niekto poradiť ako prišli na číslo 2?

ďakujem
last modified 9/2/2012 08:47 new
Tak tato úloha je pro mě opravdu záhadou. :-D Napadl mě jediný algoritmus -
levá čísla mezi sebou odečíst, pravá přičíst a výsledek dává prostřední číslo.
V tom případě by ale musel být výsledek +16 (který mmch ani není v možnostech)
:-D Takže fakt nevím a jsem fakt zvědavá, kdo na to přijde. :-)
13/2/2012 21:19new

napadá mě tohle:
rozdíl absolutní hodnoty prvního sloupečku, rozdíl absolutní hodnoty druhého
sloupečku. Číslo mezi nimi je společný dělitel těchto rozdílů.

bez řešení by mě to asi nenapadlo, možná je i rychlejší způsob, já to hledal
technikou "zkus se nějakým způsobem dopracovat výsledku"
Alena Uramová
14/2/2012 11:52new
Ďakujem pekne...nič iné ma už nenapadá..rozdíl absolut. hodnôt bude teda asi to
riešenie
14/2/2012 12:45new
Klobouk dolů. :-)
Klára Hanáková
22/2/2012 17:14new
num. myšlení
Zdravím, nevíte prosím někdo jak vyřešit tyhle tři příklady ?
http://kajuuska.rajce.idnes.cz/TSP Moc děkuju :)
Benjamin Varga
22/2/2012 17:37new
Ten druhý príklad treba takto:
(3+7)/2=5
(2+8+5)/3=5
(6+1+6+7)/4=5
(5+3+9+4+?)/5=5
?=4
22/2/2012 18:15new

V tom prvom príklade treba najprv každej jednej informácii priradiť jedinečné
označenie (písmeno/číslicu) z kódu, aby sme vedeli vytvoriť kód požadovaný.

Dá sa to jednoducho nacvičiť.
Napr. vylučovacou metódou.
Máme 5 kódov v zadaní.

Nájdeme fakt, ktorý je spoločný len pre 4 zadania, a zistíme, čím je označený.

Teda napr. 4 lode idú cez more, 1 cez súš.
Jediný znak, ktorý je na určitej pozícii spoločný pre 4 kódy a práve v jednom je
odlišný, je na tretej pozícii. Vieme tak, že more je kódované ako "V" a súš ako
"T"
Tým istým spôsobom prídeme na to, že velkokapacitný kóduje "1", nízkokapacitný
"2", že tuzemský sa kóduje "A", zahraničný "B", jednosmerný "U", obojsmerný "S",
nákladný "Y", osobný "X".

Z toho už ľahko poskladáme kód v zadaní.

Ehm, a riešenie v reále na papieri škrtaním je oveľa rýchlejšie.
Nemám dar vysvetľovať :)
last modified 22/2/2012 22:26 new

Zuzanko, obdivuju a chválím za ochotu vysvětlit první příklad. :-)

Ten třetí chybí, tak to udělám já:
sečteme číslice nad čarou, sečteme číslice pod čarou a výsledky od sebe
odečteme.
1)
4+5-3=6
-2+3=1
6-1=5

2)
bohužel není vidět celá

3)
-3+?+2=x
3-5=-2
x-(-2)=5
x=3

-3+?+2=3
?=4
23/2/2012 20:35new
Otázka 22. TSP 2011

Operace ♦ je definována takto: ♦ a = (a − 2) : (2a +2). Určete ♦ ( − 2x),
jestliže
♦ (x +1) = 0.
a)1 b)0 c)−1 d)−2 e)2

Jaký je zde správný postup?
24/2/2012 00:41new

♦ (x +1) = 0.
♦ (x +1) = (x + 1 -2) : (2 x + 2 + 2).

Prostě do té zadané rovnice místo a zadáš x + 1, čímž místo ♦ a vypočítáš ♦ (x
+1). Teď máme tedy soustavu 2 rovnic, přičemž jejich levé strany se rovnají.
Proto se rovnají i strany pravé.

0 = (x - 1) : (2 x + 4) *(2 x + 4)
0 = x - 1
x = 1

Po nás ovšem chtějí ♦ ( − 2x), tedy ♦ (-2). Do rovnice v zadání tedy místo a
dosadím - 2. Vyšlo mi E, tedy 2. Je to správně?
24/2/2012 15:38new
Ano, je to správně:) Díky!
Silvie Sommerová
29/2/2012 12:26new
kompresor
Re: Otázka 22. TSP 2011
Co když je ale situace:
Operace • je definována takto: •a = (2a - 1) : (a - 2). Určete • (x – 1),
jestliže • (x+1) = 5.
a) -3	b) 5	c) 1	d) 0	e) -1

Jaký je zde správný postup, konkrétně se mi jedná o číslo 5, které se rovná
•(x+1). Nevím, kam tu 5 dosadit. Prosím, poraďte!
29. 2. 2012 12:26.51, , učo

Re: Otázka 22. TSP 2011
•a = (2a - 1) / (a - 2)
Místo "a" píšu x+1:
5= •(x+1) = (2(x+1) - 1) / ((x+1) - 2)
5= (2x + 1) / (x - 1)

Dopočítám x=2
•(2-1) = (2 - 1) / (1 - 2) = -1
29. 2. 2012 13:00.20, Petr Kučera (stud PřF MU), učo 380400

Re: Otázka 22. TSP 2011
můžu se zeptat kde si na konci vzal ten poslední řádek, to že x = 2 je celkem
jasné ale kam, do které rovnice, dosadím tu x=?
Budu mooc vděčná za přesnější vysvětlení pro "nechápajícího" :)
1. 3. 2012 12:47.23, Tereza Hašková, učo 171765

Re: Otázka 22. TSP 2011
Z rovnice 5= (2x + 1) / (x - 1)
dopočítám x=2.

Potom do •a = (2a - 1) / (a - 2)
dosadím za "a" x-1:
•(x-1) = (2*(x-1) - 1) / ((x-1) - 2)
Místo x napíšu 2:
•(2-1) = (2*(2-1) - 1) / ((2-1) - 2) =
  = (2 - 1) / (1 - 2) =
  = 1/(-1) = -1

Doufám, že jsem pomohl a snad je to už jasnější a přesnější.
1. 3. 2012 13:00.36, Petr Kučera (stud PřF MU), učo 380400

1/3/2012 21:33new
moc děkuji :)
24/2/2012 11:54new
Dělitelnost

Zdravím,

řekl bych, že v tomto příkladě: http://www.muni.cz/tsp/numericke/7 máte chybu.
Správnou odpovědí by podle mě mělo být číslo 100, tedy odpověď E.

Když se pak podíváte na způsob řešení, který je dobře, tak ani k jinému výsledku
dospět nemůžete.

Cituji ze závěru řešení: "Na místo otazníku tedy může být dosazeno jakékoli
číslo, mající po dělení devíti zbytek jedna. Číslo, které dává jiný zbytek po
dělení devíti, se na místo otazníku nehodí.

Správnou odpovědí je odpověď (b), protože číslo 34 má zbytek po dělení devíti
roven sedmi."

Z toho vyplývá, že poslední věta je chybná a výsledek tím pádem taky. Jediné
dělitelné číslo devíti se zbytkem jedna v možnostech je číslo 100.
24/2/2012 12:02new

Dobrý den,

zmiňovaná úloha je naprosto v pořádku.

Všechna čísla z možností, krom 34, jsou dělitelná devíti se zbytkem 1:

55 = 9 x 6 + 1
37 = 9 x 4 + 1
82 = 9 x 9 + 1
100 = 9 x 11 + 1

Jen v případě čísla 34 to je 9 x 3 + 7. Číslo 34 se tedy jako jediné nehodí na
místo otazníku, a proto je správnou odpovědí.
last modified 24/2/2012 12:14 new
Jo, jasný, díky. Ta stovka mi bila do očí jako první a předtím jsem si v zadání
přečetl "hodí" místo "nehodí". Ostatní čísla jsem pak už nekontroloval ;)
Michal Pražák
15/3/2012 11:59new
tsp 2011/var.06 , otázka č. 11 elektronická verze
Ahoj, můžete mi prosím poradit, jak řešit tyto úlohy?
Jiří Svoboda
15/3/2012 13:09new
Ahoj, myšleným číslem bude třeba neznámá x, takže rovnice bude vypadat
následovně: 2x - 2/3.3/4x = 180, z výpočtu zjistíme, že pod neznámou x se
nachází číslo 120, takže 5/12 ze 120 je 50, což je odpověď b ;)
Veronika Jůnová
15/3/2012 13:26new
Zajímalo by mě, jak se přijde na příklad z TSP 2011 varianta 03 příklad 16 a 17
Jiří Svoboda
15/3/2012 13:38new
Pokud myslíš elektronickou verzi, tak u příkladu 16 ti každé číslo v levém kruhu
dává součet 11, u pravého kruhu ti každé číslo dává součet 12. A protože ti
součet čísla 616 z možnosti b) hodí číslo 13, je to správná odpověď ;)
Jiří Svoboda
last modified 15/3/2012 13:48 new
A u příkladu 17 se musíš zaměřit zvlášť na čísla v kolečku a zvlášť na čísla ve
čtverečku. Když se zaměříš prvně na čísla v kolečku, tak si všimneš, že rozdíl
čísel je 0,5; 1; (další rozdíl bude teda 1,5, takže na místo otazníku v kolečku
bude číslo -5). Pokud se zaměříš na čísla ve čtverečku a půjdeš zprava, tak
zjistíš, že každé číslo musíš vynásobit číslem 3, aby ti to hodilo číslo
následující, takže na místo otazníku ve čtverečku by mělo být číslo 9.
Takže správná odpověď b :)
Veronika Jůnová
15/3/2012 21:57new
Děkuju za pomoc :)
Marta Faltýnková
last modified 15/3/2012 13:46 new
otázka č. 16 varianta 2 z roku 2008 (papírová verze)

ahoj chtěla bych se zeptat na tento příklad: Z následujících možností vyberte
dvojici čísel, která se nehodí na místa otazníků:

12, 5,2,2
19 4 4 3
? 6 ? 3

a) 21,3
b)45,7
c)39,6
d)15,2
e)32,5
díky moc
last modified 15/3/2012 14:55 new

Ahoj,

ide o tri zoskupenia čísiel.
V každom sa uplatní rovnaké pravidlo:
číslo na prvej pozícii = (číslo na druhej x číslo na tretej) + číslo na štvrtej

Tzn.
12=(5x2)+2
19=(4x4)+3
...
Ty hľadáš možnosť, kedy to neplatí. Riešením je toto pravidlo rýchlo otestovať
pre všetky možnosti.
Jediná kombinácia, kde toto pravidlo neplatí je e)
Marta Faltýnková
15/3/2012 16:37new
díky moc:)
Martin Kochan
15/3/2012 18:44new
TSP 2011/var.09, otázka č. 13 a 19, elektr. verze
Poprosil bych o rady, jak takové typy příkladů řešit. Nemůžu přijít na žádný
způsob. Děkuji
15/3/2012 18:53new
kompresor
Re: TSP 2011/var.09, otázka č. 13 a 19, elektr. verze
19)
Ide o klesajúcu postupnosť v obrazci.
Každý obrazec je poskladaný z istého počtu malých rovnostranných trojuholníkov,
ich počet určuje číslo v obrazci.

"Miznutie" si všimneme pri prechode zo 7 na 6 -> zmizol "horný" previsnutý
trojuholník, tzn. hľadáme obrazec, ktorý by zapasoval medzi 6 a 4.

Kontrolná otázka, ktorý to je? :)
15. 3. 2012 18:53.39, Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351

Re: TSP 2011/var.09, otázka č. 13 a 19, elektr. verze
právě že c/  ... tam vidím pouze 4 takové trojúhelníky.

A úlohu 13 prosím Vás nevíte? Nemám páru jak si bez kalkulačky určit ty čísla.

Děkuji
15. 3. 2012 19:16.12, , učo

Re: TSP 2011/var.09, otázka č. 13 a 19, elektr. verze
Mno, v zadaní sa hľadá obrazec, ktorý sa _nehodí_.

Pozor na zápory v zadaniach.

Takže áno, logicky je naozaj správne c).
Možno som tú nápovedu napísala trochu zavádzajúco, ospravedlňujem sa.
15. 3. 2012 19:47.06, Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351

Re: TSP 2011/var.09, otázka č. 13 a 19, elektr. verze
Aha, moje chyba, děkuji moc za vysvětlení, chápu to už. :)
15. 3. 2012 19:56.29, , učo

15/3/2012 20:10new
A ad 13, toto mi nikdy nešlo, prenechám šikovnejším :)
18/3/2012 01:17new

Příklad 13 v elektronické verzi (23 v papírové)

A = √2 /2
B = 1/3

Teď si postupně vypočítáme ta tři hledaná čísla, abychom je mohli porovnat.

A . B je jednoduché, zlomky násobíme tak, že čitatel krát čitatel nám dá
čitatele nového zlomku a jmenovatel krát jmenovatel dá opět jmenovatele nového
zlomku. Takže máme √2 / 6, nebo taky 1/6 . √2 . Proč je lepší ten druhý způsob
zápisu, bude zřejmé na konci.

A/B taky není žádná věda, dělení je násobení převrácenou hodnotou, takže pokud
mám například dělit číslem 2/3, násobím ve skutečnosti jeho převrácenou
hodnotou, kterou získám "přehozením" (převrácením) čítatele a jmenovatele, tedy
3/2.

Pro náš konkrétní případ tedy nebudu dělit číslem 1/3, ale násobit číslem 3.
Takže A/B = 3√2 /2, nebo lépe 3/2 . √2.

Nejsložitější je pak výraz B/A, protože číslo 1/3 nyní násobím číslem 2/√2.
Vyjde mi tak 2 / 3√2, což není úplně nejšťastnější, protože odmocnina ve
jmenovateli se blbě porovnává s výrazy, které mají odmocninu v čitateli.

Ke slovu tedy přichází operace nazvaná usměrňování. Její cíl je jasný - zbavit
se odmocniny ve jmenovateli. Postup je takový, že čitatele i jmenovatele (to
proto, abych nezměnila hodnotu zlomku jako takového) vynásobím takovým číslem,
které odmocninu eliminuje. Pokud se pod odmocninou nalézá jen jedno číslo,
násobím opět odmocninou z toho čísla, protože platí √3 . √3 = 3.

Celý zlomek tedy násobím √2, v čitateli mám 2√2. Jmenovatel je 3√2√2, jelikož
√2√2 se, jak jsem uvedla výše, rovná 2, je jmenovatel 2 . 3, tedy 6. Celý zlomek
má tuto podobu: 2√2 / 6, což jde napsat jako 2/6 . √2. No ty 2/6 jdou zkrátit,
takže mám 1/3 . √2.

Výborně, teď vím, že A . B je 1/6 . √2; A/B je 3/2 . √2; B/A je 1/3 . √2 .
Odmocnina je všude stejná (proto ten inteligentní zápis "něco" krát odmocnina),
takže stačí porovnat zlomky před ní.
Veronika Jůnová
17/3/2012 13:01new
TSP 2011 varianta 12 elektronická forma cv. 14
kompresor
TSP 2011 varianta 12 elektronická forma cv. 14
Nevíte někdo, jak se na to příjde?
http://is.muni.cz/do/1499/metodika/stud/prijriz/el_tsp/obr2011/2011_12_2.4_D_a.gif
17. 3. 2012 13:01.20, , učo

Re: TSP 2011 varianta 12 elektronická forma cv. 14
odhadem

pokud je součet tří stejných jednociferných čísel dvojciferný, pak musí jít o
číslo z intervalu {4-9},
zároveň první cifra součtu musí být {1;2} a druhá cifra je shodná s původním
číslem

tomu odpovídá 5*3=15, nebo přesněji 5+5+5=15, tedy A=5, B=1

a otázka zní, kolik je 5-1? odpověď 4, tedy a)
17. 3. 2012 13:47.59, Bc. Milan Malý (stud FSS MU), učo 273299

Re: TSP 2011 varianta 12 elektronická forma cv. 14
Moc nechápu, proč tam je ona věta "Násobení je naznačeno zvláštním symbolem"?
29. 3. 2012 19:50.19, , učo

29/3/2012 20:14new

Pretože obvykle, ak je niekde v takomto príklade uvedené AB, príp. CD či
podobne, tak to znamená násobenie daných cifier.
Tzn. cifra A krát cifra B.

Aby ste to takto nechápali aj v tomto prípade, je tam táto vysvetľujúca veta.
Ostatné varianty TSP mali v tomto príklade aj násobenie, a to potom vyzeralo
napr. takto
http://is.muni.cz/do/rect/metodika/stud/prijriz/el_tsp/obr2011/2011_09_2.4_G_c.gif
Martin Kochan
26/3/2012 16:49new
tsp 2010/var.04, otázka č. 30, elektronická verze
Nemůžu přijít na žádnou možnost nějaké logické řady nebo něco podobného. Prosím
o pomoc, určitě si pak ťuknu do hlavy, ale teď tam prostě nic nevidím :) ..
děkuji
26/3/2012 16:54new

no podle mě 0+2 = 2
2+ ? = -5
-5+4 =-1
-1+3 = 2

tím pádem místo otazníku bude podle mě C a to -7?
Martin Kochan
26/3/2012 17:00new

Aha, děkuji moc, myslel jsem si, že to bude nějak rozdělené na dvě části, anebo
něco podobného.

Prosím vás a ten stejný test jen v symbolické části příklad 37. nevíte?