Symbolické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2012 - Discussion forum
2010/varianta 3 - tistena verze
prosim prosim, vubec netusim, jak pocitat priklady 33, 34, 35, 38, 39 a 45 :D33)V kouzelném nápisu se skupiny sousedících písmen mohou mˇenit a množit
podle následujících pravidel:
KO → KOR, ZA → NZA, OZ → OLZ
Který z nápis °u nemohl vzniknout ze slova KOZA tímto zp° usobem?
a) KOLRZA b) KONZA c) KORLZA d) KORNZA e) KORZA
tady si je prostě dobré pohrát. blbě je za a, protože to slovo nevytvoříš.
můžeš vytvořit KORZA (tam už to L nedostaneš, protože tam není OZ) nebo KOLZA a
pak z něj záměnou KOR za KO vyjde KORLZA. je to takové o hraní no :)
34
Co m°užete ˇríct o celkovém poˇradí neznámých pˇrirozených ˇcísel, pokud o nich
víte, že:
ε < β,β > π,α > π,α < β,ε < τ ,α >ε, π <ε, π < τ ,τ >α,τ > β
a) τ >α > β >ε > π
b) τ >α > π > β >ε
c) τ > β >α >ε > π
d) β > τ >α >ε > π
e) β > τ >ε >α > π
ε < β je všude
β > π není v b) tak ho škrtneme
α > π je všude
α < β není v a) škrteneme
ε < τ je ok
α >ε není v e) škrteneme
π <ε ok
π < τ ok
τ >α ok zbývá nám jen c a d pro připomenutí, tak ty další už ani nezkouším.
τ > β není v d) tak to musí být za
C)
35) Níže vidíte posloupnost dvojic symbol ° u. V urˇcitém momentu se dvojice v
posloupnosti zaˇcnou opakovat. Na kolikáté pozici se nejdˇríve zopakuje první
dvojice?
(⊗;⊗) → (⋆;⊘) → (⊕;⊕) → (⊘;⊗) → (⊗;⊘) → (⋆;⊕) → (⊕;⊗) →
→ (⊘;⊘) → (⊗;⊕) → (⋆;⊗) → (⊕;⊘) → . . .
a) na 13. pozici
b) na 15. pozici
c) na 17. pozici
d) na 16. pozici
podaří.
první je opakující se ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ | ⊗ ⋆ ⊕ ⊘| ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ... prostě ty 4 symboly pořád
dokolečka
a druhá je ⊗ ⊘ ⊕ | ⊗ ⊘ ⊕ | ⊗ ⊘ ⊕ ... ty 3 symboly dokolečka
no a teď je to třeba dát pod sebe a zjistit, kde se zopakuje (⊗;⊗)
⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘
⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕
vychází mi to na 13. tak snad je to ok.
já na toto mám jiný postup.. :) podívám se na první dvojici a její symboly,
zjistím si na kolikáté pozici se ten symbol opět objeví..
tzn.:
první symbol je na 1, 5, 9 => že bude i na 13, 17, 21 atd..
druhý smybol je na 1, 4, 7, 10 => že bude i na 13, 16, 19 atd..
Kuliˇcka se pohybuje po hrací desce. Pohne se právˇe pˇetkrát. R°uzné symboly
posouvají kuliˇcku r °uznými smˇery a o r °uzný poˇcet polí.Na jakémmístˇe
kuliˇcka skonˇcí sv° uj pohyb, když zaˇcne na políˇcku B5?
tohle je něco jako člověče nezlob se a prostě postavíš panáčka na B5 a skáčeš s
ním na další políčko podle toho symbolu, co tam je. třeba na B5 je pikové srdce,
což znamená skočit 2 políčka vlevo na toho motýlka ><, který znamená skočit 2x
dolů atd. :)
38 je jednoduchá.. :)
kulička se pohne pětkrát, každý symbol ti značí směr a počet polí o kolik se
pohne, takže když začínáš na poli:
B5 (symbol ♠), podíváš se vedle a uvidíš, že máš "kuličku" posunout o dvě pole
vlevo, skončíš na jiném symbolu a opět se podíváš kam tě nový symbol posune a je
to pořád stejné.. takto to opakuješ 5x..
B5 -> B3 -> D3 -> D1 -> B1 -> C1 = správná odpověď c)
posouvat :D dekuji, uz z toho blbnu :)
39 je "pražské" metro, už se to tu určitě někde řešilo.. začínáš ve stanici B a
jedeš 8 stanic, v každé stanici můžeš být jen jednou a musíš zjistit kolik máš
možností kde můžeš vystoupit..
tzn.
0 -> 1 -> 2 -> 3 -> 4 -> 5 -> 6 -> 7 -> 8
B -> C -> D -> E -> F -> G -> H -> I -> J
B -> C -> D -> N -> E -> F -> G -> H -> I
B -> C -> D -> N -> E -> V -> U -> T -> S
45)
Vôbec to nie je také zložité, ako to na prvý pohľad vyzerá.
Zadanie znie natiahnuť šnúrku (pre potreby CZ mládeže provázek), od kladky štart
po kladku cieľ.
Tieto dve kladky sa môžu hýbať na oba smery (viď šípky).
Ostatné kladky sú limitované šípkou určujúcou smer ich pohybu.
Provázek sa nesmie pri tejto ceste skrížiť.
Je nutné uvedomiť si, čo je to kladka, a ako funguje (to nie je podceňovanie,
len ujasnenie pojmov).
Vychádzajúc zo zadania je možné ihneď vylúčiť možnosť e).
α nebude nikdy na konci procesu, pretože pri postupe "...χ μ α" -> cieľová
kladka, by sa povrázok nutne prekrížil, čo nesmie.
Takisto musí byť pri pohľade na zadanie jasné, že musí byť zachované poradie "π
χ" Pri opačnom, "χ π" by sa totiž provázek opäť prekrížil.
Toto požadované poradie je zachované len v možnostiach b) a d).
A potom stačí skúsiť povrázok natiahnuť podľa oboch týchto zadaní, a zistíme, že
sekvencia "φ ρ π χ" nie je možná pri zachovaní podmienky nekríženia provázku a
dodržiavania smeru šípiek.
Takto je to rozpísané strašne nadlho a zložito, ale na teste je to záležitost
1-2 minút.