Symbolické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2012 - Discussion forum
2010/varianta 3 - tistena verze
já na toto mám jiný postup.. :) podívám se na první dvojici a její symboly,
zjistím si na kolikáté pozici se ten symbol opět objeví..
tzn.:
první symbol je na 1, 5, 9 => že bude i na 13, 17, 21 atd..
druhý smybol je na 1, 4, 7, 10 => že bude i na 13, 16, 19 atd..
Kuliˇcka se pohybuje po hrací desce. Pohne se právˇe pˇetkrát. R°uzné symboly
posouvají kuliˇcku r °uznými smˇery a o r °uzný poˇcet polí.Na jakémmístˇe
kuliˇcka skonˇcí sv° uj pohyb, když zaˇcne na políˇcku B5?
tohle je něco jako člověče nezlob se a prostě postavíš panáčka na B5 a skáčeš s
ním na další políčko podle toho symbolu, co tam je. třeba na B5 je pikové srdce,
což znamená skočit 2 políčka vlevo na toho motýlka ><, který znamená skočit 2x
dolů atd. :)
38 je jednoduchá.. :)
kulička se pohne pětkrát, každý symbol ti značí směr a počet polí o kolik se
pohne, takže když začínáš na poli:
B5 (symbol ♠), podíváš se vedle a uvidíš, že máš "kuličku" posunout o dvě pole
vlevo, skončíš na jiném symbolu a opět se podíváš kam tě nový symbol posune a je
to pořád stejné.. takto to opakuješ 5x..
B5 -> B3 -> D3 -> D1 -> B1 -> C1 = správná odpověď c)
posouvat :D dekuji, uz z toho blbnu :)
39 je "pražské" metro, už se to tu určitě někde řešilo.. začínáš ve stanici B a
jedeš 8 stanic, v každé stanici můžeš být jen jednou a musíš zjistit kolik máš
možností kde můžeš vystoupit..
tzn.
0 -> 1 -> 2 -> 3 -> 4 -> 5 -> 6 -> 7 -> 8
B -> C -> D -> E -> F -> G -> H -> I -> J
B -> C -> D -> N -> E -> F -> G -> H -> I
B -> C -> D -> N -> E -> V -> U -> T -> S
45)
Vôbec to nie je také zložité, ako to na prvý pohľad vyzerá.
Zadanie znie natiahnuť šnúrku (pre potreby CZ mládeže provázek), od kladky štart
po kladku cieľ.
Tieto dve kladky sa môžu hýbať na oba smery (viď šípky).
Ostatné kladky sú limitované šípkou určujúcou smer ich pohybu.
Provázek sa nesmie pri tejto ceste skrížiť.
Je nutné uvedomiť si, čo je to kladka, a ako funguje (to nie je podceňovanie,
len ujasnenie pojmov).
Vychádzajúc zo zadania je možné ihneď vylúčiť možnosť e).
α nebude nikdy na konci procesu, pretože pri postupe "...χ μ α" -> cieľová
kladka, by sa povrázok nutne prekrížil, čo nesmie.
Takisto musí byť pri pohľade na zadanie jasné, že musí byť zachované poradie "π
χ" Pri opačnom, "χ π" by sa totiž provázek opäť prekrížil.
Toto požadované poradie je zachované len v možnostiach b) a d).
A potom stačí skúsiť povrázok natiahnuť podľa oboch týchto zadaní, a zistíme, že
sekvencia "φ ρ π χ" nie je možná pri zachovaní podmienky nekríženia provázku a
dodržiavania smeru šípiek.
Takto je to rozpísané strašne nadlho a zložito, ale na teste je to záležitost
1-2 minút.
2010 varianta č. 4 příklad 36..?
dobrý den nevím si rady s tímto úkolem. Prosím o pomoc nebo alespoň radu jakzačít...Předem děkuji
Dobrý deň,
podľa údajov v zadaní si musíme zostaviť rad z gréckych písmen.
Jediným riešením je postupne čítať uvedené vztahy a písmená logicky zaznamenávať
na riadok.
Na riadok si teda môžeme zaznačiť podľa prvého vzťahu:
epsilon k ľavému okraju (je menší) a pí k pravému okraju (je väčšie).
Z druhého vzťahu vieme, že beta je väčšia než alfa.
Aby sme vedeli, ako ich umiestniť na riadok vzhľadom k už zapísaných písmenám,
pokračujeme na tretí vzťah, kde je napísané, že alfa je menšia než pí.
Podľa tohto teda umiestnime alfu pred pí (nevieme ale zatiaľ či pred či za
epsilon), takže dočasne ju necháme voľne pred pí (pokojne napr. o riadok nižšie,
len aby sme si ju vizuálne všímali).
Ďalej vieme, že beta je väčšia než alfa, ale zároveň (štvrtý popísaný vzťah) je
beta menšia než pí. Takže betu pripíšeme medzi alfu a pí.
Nasledujúce tri zadania popisujú vzťah alfy, epsilonu a pí k novému písmenu,
tau. Tak tak podľa získaných informácii umiestnime pred pí, ale zároveň za alfu
i epsilon.
Posledný popísaný vzťah nám určuje, že tau je väčšie než beta, takže tau
definitívne napíšeme medzi betu a pí.
Riadok teda vyzerá (epsilon a alfa bez bližšiho určenia ich vzájomnej pozície),
a presne určene nasleduje beta, tau a pí.
Zo zvyšných vzťahov v zadaní vidíme, že alfa je väčšia než epsilon, a epsilon je
menší než beta, takže konečná rada znie:
(najmenšie) epsilon, alfa, beta, tau, pí (najväčšie)
V možnostiach sú rady písmen usporiadané od najväčšieho, takže rad len otočíme
opačne.
papier, ani nie minútka.
jednoduche :) díky
tsp 2007, varianta 01, otázka 21, elektronická verze
Ahoj,
chtěla bych se zeptat, jestli někdo neví řešení k této otázce?!
Předem děkuji za odpověď :)předcházející tak si dosadíš čísla
1 2 4 8 16 32 atd atd
znak zavináč má tedy hodnotu 4
4*4 = 16 a tedy číslo 16 zastupuje symbol na páte pozici, tedy a, jestli to tak
má tedy vyjít?
:) děkuju moc!!! :)
šachovnice
kompresor- šachovnice
zdravím, nehraju šachy, nechápu tomu vůbec, poradáte někdo prosím proč je správná odpověď b? http://www.muni.cz/tsp/symbolicke/7
22. 4. 2012 18:51.03, Tereza Hašková, učo 171765- Re: šachovnice
Kôň v šachu sa hýbe len po tvare písmena "L", tzn. o 1-2 políčka, príp. 2-1 políčka, (tzn. presne v tvare písmena L). Šachy tiež nehrám, ale toto som akoby zázrakom počula/čítala niekde, asi dva dni pred testom... pomohlo mi to :)
22. 4. 2012 19:07.02, Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351- Re: šachovnice
děkuji moc za reakci, mě to napadlo že to L tam bude hrát roli :) ale nesedí mi proč teda je odpověď b jako výsledná když se tam kůň "elkově" pohybuje
22. 4. 2012 19:12.44, Tereza Hašková, učo 171765
2007, varianta 16, otázka 23
Dobrý den, narazil jsem na otázku u které nemohu přijít na postup. Mohly mi stím někdo alespoň stručně pomoci? Děkuji
Dobrý deň,
máte na mysli el. verziu, však?
Tam bohužiaľ nie je vidno celé zadanie správne.
Skúste sa pozrieť na "papierovú" verziu (http://muni.cz/admission/tsp/) kde je
to otázka č. 7.
Symbolické myšlení,2011, varian. 11, př. 32, 33, 36, (papír.ver)
prosím poradíte mi?Symbolické myšlení,2011, varian. 11, př. 32, 33, 36, (papír.
32)
Zo zadaných údajov sa dá rýchlo príklad vyriešiť.
- Vieme, že hodiny sú pootočené, tzn. hviezda sa nerovná 12 atď.
Ale podľa zadania nie sú prevrátené, tzn. by číslice mali za sebou nasledovať
tak, ako na klasických hodinách, od 1 po 12, normálne po smere hodinových
ručičiek.
- Vieme, že srdce je sudé/párne.
- Poďla pozície srdca určíme, že štvorec bude liché/nepárne číslo.
Vieme, že štvorec je vyššie číslo, než slnko (tiež liché číslo), ale z
opačnej strany zase oko je väčšie než krížik.
Jediné usporiadanie, ktoré zodpovedá zadaniu je:
- štvorec predstavuje číslo 11 (liché/nepárne)
Ak by to bolo akékoľvek iné liché číslo, neplatila by podmienka, že o dve
políčka vpred/po smere hodinových ručičiek, je menšie číslo (7 k 9, 9 k 11 ->
nie. Ale 11 ku 1 áno)
Taktiež sedí aj posledná podmienka, a to, že oko (č. 3) je viac, než krížik
(č. 2).
Symbolické myšlení,2011, varian. 11, př. 32, 33, 36, (papír.
33)
V príklade ide o dva rady symbolov.
Pod kruhom sú uvedené dvojice symbolov.
V každej dvojici zastupuje prvý symbol prvý rad, druhý nám určuje symboly
druhého radu.
Na kruhu sa oba rady pohybujú po smere hodinových ručičiek, podľa systému, na
ktorý musíš prísť.
Ak vyselektuješ prvý rad symbolov, dostaneš:
päťuholník, hviezda, štvorec, slnko, .... ?
Medzi týmito symbolmi na kruhu je vzťah "+2" - na kruhu sú od seba vzdialené
navzájom vždy o 2 symboly. Takže hľadáme symbol o dve miesta od slnka...
Druhý rad funguje na rovnakom princípe, vyzerá:
špirála, päťuholník, trojuholník, krížik...?
(na kruhu sa rad posúva stúpajúcou číselnou radou, vždy navzájom o 2 symboly -
špirála k päťuholníku, 3 symboly - päťuholník k trojuholníku, 4 symboly... a my
tak hľadáme 5 symbol od krížiku...
Príp. viď podobný príklad tu
http://is.muni.cz/prihlaska/diskusni_forum_tsp.pl?guz=32574268
Symbolické myšlení,2011, varian. 11, př. 32, 33, 36, (papír.
36)
Prekvapivo, ide znovu o rad symbolov.
Máme 4 určujúce znaky:
- dve písmená "a" a "b"
- veľkosť písmen (malé/veľké)
- podčiarknutie / nepodčiarknuté
- v zátvorke/ bez zátvorky
Ak si teda prejdeme radu na základe týchto kritérií, vidíme, fungujú rady:
- písmená sú usporiadané vždy v sekvencii "a b b" "a b b"
- striedajú sa veľké a malé písmená ob jedno
- striedajú sa dve podčiarknuté písmená a dve nepodčiarknuté
- každé 4. psímeno je v zátvorke
hodiny 2011/02 př. 22 el. verze
zdravím, nejsem schopná dojít jak řešit ty nešťastné hodiny, vím, že mi to tadybylo už jednou vysvětlováno ale můžete prosím znova prostě to vůbec nechápu a
nedokáži si to nějak uvědomit proč to tak je, konkrétně na variantě 02/2011
příklad 22 el. verze.
Moc díky
Řeším podle papírové verze, takže tam příklad 32.
Ty hodiny jsou sice pootočené, ale čísla na nich jdou pořád "ve směru hodinových
ručiček". Pokud to nejde jinak, nakresli si tam (tohle se z hlavy moc řešit
nedá, lepší je to tištěné) třeba šipky, které naznačí směr otáčení.
Já to dělám tak, že hledám 12, pokud by ti to nevyhovovalo, zkus postup slečny
Uhlárové ve vedlejším vlákně.
Takže oko je sudé, kdyby bylo 12, pak spirála bude 1 a pětiúhelník 3 -
nevyhovuje.
Spirála je 12, pak oko je 10 - sudé.Pětiúhelník je 2 - menší než spirála. Hvězda
je 4, kruh je 3 - hvězda je větší.
jsem psala, ve směru hodinových ručiček. Protože žádná z možností nemá stejné
minuty, stačí určit číslo, na které ukazuje velká ručička, tedy trojúhelník.
tsp 2011 varianta 02, otázka č. 28
Prosím o radu ohledně řešení kodů těch letadel. Nejsem na to schopná přijít.
Nejprve jsem si myslela, že každý pojem (např. osobní) má svůj specifický znak,
ale tak tomu není. Žádné jiné řešení mě nenapadá
Je to ale presne tak.
Každý pojem má svoj špecifický znak.
TPS 2011, otázka číslo 37, varianta 08 (papírová verze)
https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=417148574969795&set=a.104178096266846.8037.100000239670240&type=1&theaterTaky už tu párkrát je. Mám dvě rovnice, v nichž se mi opakuje jeden ze symbolů
(srdce). No a já potřebuju zjistit vzájemný poměr těch zbylých dvou symbolů
(kříže a piky). To můžu udělat jen tehdy, pokud budu mít stejné podmínky (stejně
srdcí).
2 ♥ = 6 ♠
2/3 ♣ = 1/2 ♥
První rovnici mohu dělit 2, získám tím jedno ♥ . Proto druhou rovnici násobím 2,
abych také zjistila, čemu je rovno jedno ♥.
♥ = 3 ♠
4/3 ♣ = ♥
Teď tedy mohu porovnat piky a kříže.
3 ♠ = 4/3 ♣
Vidím, čemu se rovnají troje piky, ale zadání po nás chce jedny, proto celou
rovnici dělím 3.