26/10/2008 21:45new
Symbolické myšlení
Jan Hurych
1/5/2012 11:29new
tsp 2008 ot.28 el.verze

takže TSP 2008, var. 1, ot. 28 el. verze:

máš určit druhý nejdražší nákup, když víš:

r = nejlevnější a tedy je nejlepší si všechno převést na "cenu" rohlíku.
2r = k
r + k = s => r + 2r = s => 3r = s
2s = m => 2*3r = m => 6r = m
m + k = ch => 6r + 2r = ch => 8r = ch

a teď už jen vypočteš "cenu" jednotlivých nákupů.
Jiří Walach
last modified 1/5/2012 12:26 new
tady tenhle chápu, myslel jsem ten další příklad s tím kde máme řešit design
psychologického výzkumu. Mám to tady jako otázku 28.
2/5/2012 02:08new

Pak to ale není elektronická verze, tou myslíme to interaktivní procvičování.
Toto je verze papírová (v podstatě papírové zadání převedené do formátu .pdf;
pořadí úloh odpovídá pořadí v reálném přijímačkovém testu).

Mám 9 situací (to jsou jednotlivé řádky) a v nich zkoumám jednotlivé jevy
(sloupce). Takže například v prvním řádku zkoumám společně jevy 1, 3, 4 a 5
(protože v tom řádku mám kolečka ve sloupcích s čísly 1, 3, 4 a 5). Cílem je,
abych každé dva jevy měla na společném řádku (v rámci společného pokusu) alespoň
jednou. Takže z prvního řádku vidím, že 1 a 3 už mám spolu, stejně tak 1 a 4 a
taky 1 a 5. Dívám se po okolních řádcích, jestli se mi někde vyskytuje společný
kroužek u 1 a kroužek u 2, pak zkoumám 1 a 6...
1/5/2012 11:20new
2008/ varianta 1 otázka 29
tady z toho nechápu jak zjistit kde ty kolečka chybí? poradíte?
Jiří Tupý
1/5/2012 20:41new

Já to udělal takhle:

- jel sem postupně od 1 k 9
- vzal sem nejdřív 1: postupně sem se podíval na řádky, na kterejch je ve
sloupci 1 kroužek a vypsal sem si, který další sloupce sou zakroužkovaný
- tady u tý 1 mi to vyšlo tak, že na těch třech řádcích, kde je zakrouž. 1, sou
zakrouž. i všechny ostatní sloupce kromě sloupce 8 = výsledek musí obsahovat
určitě čísla 1 a 8
- takhle sem postupoval postupně dál - u 2 chyběly sloupce 3 a taky 8
- u 3 sedmička = už mám 4 čísla, což stačí k odpovědi
- odpověď: 1,3,7,8
1/5/2012 21:27new
díky za vysvětlení ale tohle vůbec nechápu,
nevím vysvětlení vzal jsem nejdřív 1: co jedna, prostě nevím, asi už mi hrabe.
Nešlo by to trochu podrobněji ať vím co zkoumat zda řádky nebo jak? díky
Jiří Tupý
last modified 1/5/2012 22:46 new

Máš Skype? To by bylo jednodušší. Kdyžtak mě tam najdeš pod jménem: jiri_tupy

PS: radši psát než volat
2/5/2012 02:09new
kompresor
Re: 2008/ varianta 1 otázka 29
Zase ten psychodesign? Chápeš to moje vysvětlení o vlákno níž, nebo to
potřebuješ podrobněji?
2. 5. 2012 02:09.50, Petra Kočišová (stud PrF MU), učo 369559

Re: 2008/ varianta 1 otázka 29
no Peti je to ono, nechápu to. Promiň ale nedokáži pochopit co jste tím mysleli,
ikdyž je to asi fakt lehké :(
2. 5. 2012 06:53.29, Tereza Hašková, učo 171765

Re: 2008/ varianta 1 otázka 29
Máš řádky 1 - 9. To je 9 situací, ve kterých zkoumáš 9 různých jevů. No a
potřebuješ prozkoumat každý s každým alespoň jednou. Pokud je to moc složité,
tak si představ, že jsi mladý chemik a máš 9 různých kyselin. Potřebuješ, aby ti
každá s každou zreagovala aspoň jednou. Takže si vytvořím ty dvojice (1 a 2, 1 a
3, 1 a 4...) a zkoumám.

Takže musíš mít nějaký řádek, kde je současně kolečko u 1 a 2 (v 1. a 2.
sloupci). To je ve 4. řádku. Takže dál potřebuješ v jednom řádku kolečko u 1 a
3, to je v prvním řádku (a taky ve 3. řádku, stačil by jeden). V první řádku je
taky kolečko u 1 a 4 a taky u 1 a 5. Nenašla jsem ale žádný řádek, kde by bylo
kolečko ve sloupci 1 a ve sloupci 8 současně - nikde nezkoumám jev 1 a jev 8
současně.
No a takhle pokračuju pořád dál, až zjistím, které ty dvojice nejsou zkoumány
současně a pak domaluju kolečka.
3. 5. 2012 04:24.51, Petra Kočišová (stud PrF MU), učo 369559

3/5/2012 06:49new
už chááápu, fakt díky, přečetla jsem si všechny rady asi pětkrát a vím, jak
lehké :) opět :) díky moooc
Ivan Džugan
1/5/2012 21:29new
domino- 2008 - varianta 05, otázka č. 22 / 70
kompresor
domino- 2008 - varianta 05, otázka č. 22 / 70
Budem rád ak mi pri tej otázke pomôžete, lebo na riešenie kratšie ako na 15
minút som neprišiel,vopred vďaka za pomoc
1. 5. 2012 21:29.50, , učo

Re: domino- 2008 - varianta 05, otázka č. 22 / 70
já když byla malá tak mě to babička učila (ale taky mi chvilku trvalo neboj,
mládí bylo daleko :) , že pokud máš domino kde je třeba kombinace 3 a 6 tak k
němu musíš najít další které začíná 6 a zase jiné které má trojiku na konci aby
jsi to mohl postupně skládat. Postupuješ tak u každého a dojdeš k variantě 5 a 9
a zjištíš že 5 ti nikde nekončí tak proto možnost E je ta správná, pár vteřin a
je to vyřešené.
Je to lepší?
1. 5. 2012 21:35.57, Tereza Hašková, učo 171765

Re: domino- 2008 - varianta 05, otázka č. 22 / 70
Tak ono by to na tu 5 taky mohlo začínat, ale chápu, jak to myslíš. Prostě si
vzít kostku s číslem, kterých je tam lichý počet, no.
2. 5. 2012 02:14.46, Petra Kočišová (stud PrF MU), učo 369559

Re: domino- 2008 - varianta 05, otázka č. 22 / 70
jo vlastně, jak říkáš Petro, mohlo by to i začínat, to mě v ten moment
nenapadlo, díky za upozornění!!! Jsi fakt ve všem dobrá, máš u mě velký obdiv...
:)
2. 5. 2012 06:50.34, Tereza Hašková, učo 171765

3/5/2012 04:14new
Nene, ta prostorovka mě zničí, nechápu a nechápu. Nejsem až tak dobrá, spíš si
to tímhle procvičuju, jak to tu vidím. Spoustu těch věcí jsem naostro nevěděla a
docvakly mi až časem.
3/5/2012 06:45new
jj přesně jak píšeš, pořád se tady na něco ptám a až to někdo napíše tak v 80%
případů si říkám že je to tak "relativně lehké" a nechápu že jsem na to nedošla
sama. Ach jo
1/5/2012 21:41new
korálky varianta 2008/ 5 otázka 26
asi to bude na pár vteřin ale fakt nevím
Jan Hurych
1/5/2012 22:09new

jde o poměry černých a bílých malých korálků a o poměry černých a bílých velkých
korálků..

první segment: 3 malé bílé a 2 malé černé => o jeden bílý víc
2 velké bílé a 1 velký černý => o jeden bílý víc

druhý segment: 2 malé bílé a 1 malý černý => o jeden bílý víc
1 velký bílý a 0 velkých černých => o jeden víc

ted už jen zjistit která z odpovědí má to stejné a máš správnou odpověď.. :)
2/5/2012 06:51new
jo aha :) díky
Ivan Džugan
4/5/2012 15:07new
Tsp 2006- varianta 12 - hodiny

Nenáchádzam v tomto príklade žiadnu súvislosť, ak poznáte riešenie vďaka za
pomoc.

Doplňte časový údaj místo otazníku, který ukazují níže uvedené digitální hodiny.
23:03 5:23 4:22 12:25 ?
a)
1:18
b)
4:12
c)
20:08
d)
8:10
e)
7:01
Jan Hurych
4/5/2012 15:13new

nesmíš to řešit jako časový údaj, s časem to nemá nic společného..

sečti hodnoty v hodinách:

1) 8
2) 10
3) 8
4) 10

takže 5) hodiny ti zase musí dát součet 8 (7:01)
6/5/2012 09:26new
TSP 2012 (varianta 12): Určení hodnoty bytu dle obrázku
Na obrázcích byly znázorněny čtyři byty, mělo se určit, který z nich má nejvyšší
hodnotu podle ceny nábytku. Jak Vám vyšla tahle otázka? Ať jsem počítala, jak
jsem počítala, hned u dvou bytů mi vyšlo číslo 29, což byla také nejvyšší
hodnota (další dva byty měly hodnotu 28 a 27). Tak jsem nakonec zaškrtla odpověď
"Nelze určit". Ale pořád mi to leží v hlavě :/ Udělala jsem ve výpočtech někde
chybu, nebo tam opravdu byly hned dva byty se stejnou (nejvyšší) hodnotou, a
tudíž nelze určit odpověď?
Benjamin Varga
6/5/2012 10:03new
Mne vyšlo tiež dvakrát 29 ,raz potom myslim že 27 a raz 32. tak môžebyťžesom sa
možno prerátal :) .Alebo vy ste sa preratali.
Eliška Koštiálová
8/5/2012 14:08new
Vyšel mi jeden nejvyšší, asi 31 nebo 32, potom dva 29 a jeden myslím 27..takže
nebyl problém v určení nejhodnotnějšího bytu :)