Numerické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2013 - Discussion forum
TSP 2012 pdf verze varianta 1. - otázka 17
Prosím, vysvětlili byste mi tento typ příkladu? Pokud už někde vysvětlen byl,tak se omlouvám, ale nenašla jsem to.
Ahoj,
skús na to ísť reverzne.
Otočiť to na násobenie:
X87
* 5
-----
2XY5
Lepšie?
Zadanie pre ostatných
"Různé symboly zastupují různé cifry, stejná písmena zastupují stejné cifry.
Číslice zastupují samy sebe. Ve výpočtu se vyskytuje pouze operace dělení
(vyznačena dvojtečkou):
2XY5:5 = X87
Určete hodnotu X * Y.""jinak"? :-))
2XY5:5 = X87
pismena zastupuji cislice, takze 4mistne cislo vydelis 5 a vyjde 3mistne cislo
nasobit ale umime snaze/rychleji, takze je snazsi si to predstavit jak nabizi
Zuzana (tak jsme se ucili nasobit na ZS) - pro nazornost za tecky schovam
cislice, na ktere se zatim nemas divat
viceciferna cisla nasobime odzadu, takze nejprve
..7
* 5
----
..35
Y tedy bude 3 nebo vic...
.8.
* 5
----
.40.
kdyz sectes prvni a druhy rad vypada to takto
.87
* 5
----
.435
takze Y je urcite 3, X je 4 nebo vic...
kdyby X=4, pak
4..
* 5
----
20..
coz vychazi, takze celkove
487
* 5
----
2435
neboli X=4 a Y=3
na otazku "urcete hodnotu X*Y" by tedy mela odpoved znit: 4*3=12na X.Y ... asi je to hodne o štěstí a náhodě, ale zatím mi to vychází :)
Já to dělím pod sebou, tak jak nás to kdysi učili bez kalkulačky, takže vidím,
že mám na začátku 2 za ní X a první číslo má být také X ,
takže nějaké číslo 2X mám dělit pěti , pětku už tam mám, takže vím, že X nemůže
být pětka, ale ani nic vyššího než pětka, protože to už by na začátku nemohla
být 2.
Takže jediné co mi zbývá je číslo 4 (24:5=4)
Máš první čídlo a jdeš zpátky 4x5= 20 a čtyři je 24, napíšeš 4 a měla bys sepsat
něco místo Y (5x8= 40) , ale Ty potřebuješ mít zbytek 3, aby Ti vyšlo dělení
beze zbytku, takže za Y sepíšeš 3. A znovu 5x8=40 a tři je 43.
Vedle trojky sepíšeš 5 (35) a máš dělení beze zbytku.