26/10/2008 21:45new
Numerické myšlení
Ondřej Pulchart
29/4/2013 22:11new
TSP 2012/varianta 01 v pdf/ otázka č.15
Dobrý den, zná prosím někdo postup řešení této otázky? Děkuji
Viktor Paczelt
last modified 30/4/2013 20:36 new

Mame dve rozne cesty ako dostat k hodnote B:
cesta 1 = B
cesta 2 = B, teda

cesta 1 = cesta 2

cesta 1 = (((A/3+2)*2)-3)*2)-4
cesta 2 = (((A/3+2)-3)*5)*2)-4
dosadis to rovnosti a vyriesis pre A.
Ľudovít Labaj
1/5/2013 16:15new
TSP 2011 - varianta 8 otazka 18
kompresor
TSP 2011 - varianta 8 otazka 18
Dobrý deň, prosím ako sa rieši táto úloha?

http://is.muni.cz/do/1499/metodika/stud/prijriz/el_tsp/obr2011/2011_08_2.8_G_e.gif

Vopred Ďakujem.
1. 5. 2013 16:15.07, , učo

Re: TSP 2011 - varianta 8 otazka 18
Sečtu čísla nad čarou a od nich odečtu součet čísel pod čarou.
1. 5. 2013 16:32.12, Petra Kočišová (stud FF MU, PrF MU), učo 369559

Re: TSP 2011 - varianta 8 otazka 18
takže E ?
2. 5. 2013 14:24.56, , učo

2/5/2013 17:30new
Mělo by být (a cosi mi říká, že je to skryto už v názvu obrázku).
1/5/2013 22:25new
chybne vysledky
ludia, vsimli ste si ze v niektorych prikladoch z elektronickych testov su
chybne vysledky?
2/5/2013 07:26new

Pekný deň,

mohli by ste, prosím, upresniť, ktorý rok/varianta/príklad/výsledok, je chybný?
Príp. obráťte sa, prosím, na nás priamo na prihlaska@muni.cz, zjednáme nápravu.
Kateřina Pavlíková
2/5/2013 14:21new
kompresor
Re: chybne vysledky
áno, taky jsem so toho všimla ! ale už si asi nevzpomenu jaký rok a jaká verze
to byla..
2. 5. 2013 14:21.17, , učo

Re: chybne vysledky
2010 varianta 11, otázka 45
a, i za c, jsou podle mě stejné odpovědi, (vždycky se dostane zpátky na
počátek), ale za a, mi to neuznalo jako správnou odpověď.
Jednou bylo špatné zadání, to už jsem upozorňovala a jednou jsem se v banální
doplňovačce nemohla dopočítat správného výsledku, protože ten v odpovědích
nebyl, ale už si nevzpomenu, kde to bylo.
2. 5. 2013 18:07.57, , učo

Re: chybne vysledky
Prosím, akékoľvek takéto "chyby" nám reportujte na prihlaska@muni.cz

Pri prevádzaní TSP do el. precvičovacej verzie sa môže stať preklep, príp. sa
prehodí niečo nedopatrením. Vieme to však napraviť, ak budeme mať spätnú väzbu.

Ad 2010/11/45, skúste si to znovu prepočítať, príp. zakresliť do štvorčekového
papieru. Skutočne je správna len jedna odpoveď.
2. 5. 2013 21:28.38, Mgr. Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351

Re: chybne vysledky
To tedy nechápu. V odpovědi a, stojí jedna dolů, dvě na jih, dvě na západ, takže
vlastně tři dolů a dvě na západ a v odpovědi c, stojí dvě dolů, jedna na jih a
dvě na západ, takže podle mého to stejné, zase tři dolů a dvě na západ. Nechápu,
jaký je v těch odpovědích rozdíl???? Prosím o vysvětlení a předem děkuji
3. 5. 2013 19:07.50, , učo

Re: chybne vysledky
Aha, tak tam je pes zakopaný.

Je to 3D bludisko.
A preto smer dolu ≠ smer na juh.
3. 5. 2013 19:12.20, Mgr. Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351

Re: chybne vysledky
Díky, ono mi to zatím vždycky vyšlo, takže jsem v tom nic jiného nehledala. Toto
bylo poprvé, co mi to nevyšlo podle mého :-)
3. 5. 2013 19:18.45, , učo

3/5/2013 19:21new

Takže už je to jasné? To som rada :)

Ono to občas chce naozaj detailne a pozorne čítať zadanie (to je tak obecne len,
nič proti Vám).
Terézia Ferjančeková
last modified 3/5/2013 14:42 new
PDF_TSP_2011- varianta 02, otázka č.21,22
Dobrý večer,
chcela by som sa opýtať na riešenie tejto úlohy. Už tu boli podobné otázky no ja
si aj tak neviem rady.
Ďakujem za pomoc
last modified 3/5/2013 16:07 new

21. (dle PDF)
Myslím si číslo...... x
odečtu-li od 4/3 tohoto čísla jeho 3/4........ 4/3x - 3/4x
dostanu 35.............4/3x - 3/4x = 35

Pak už musíš znát pravidla pro počítání rovnice.

4/3x - 3/4x = 35 /*12 (pro lepší počítaní se zbavím zlomků)
16x - 9x = 420
7x = 420

(neděs se vysokých čísel, protože i u varianty 7 mě vyšlo pěkné číslo, které
logickým uvažováním šlo vydělit číslem u "x")

7x = 420 /:7
x = 60

Super, máme "x". Teď z toho ještě musíš vypočítat 5/2.
Jedna polovina je 30, my potřebujeme polovin 5, tudíž 30 * 5 = 150

Popř. vědět že 60 lze rozpsat jako 60/1
5/2 * 60/1 = (5*60)/2 = 300:2 = 150
last modified 3/5/2013 16:07 new

22. (dle PDF)
Nejsem si tak úplně jistá, že to zvládnu jednoduše vysvětlit : )
taky tu neni obrazek srdíčka, takže použiji €

BOD 1)
€a = (a-3):(a+1)
Jakékoliv číslo, které bude dale uvedeno za "€" (zde je to číslo abstraktně
naznačeno písmenem "a") se rozepíše i namísto áček v rovnici za rovnítkem, může
to být i závorka, i zlomek.
Při příkladu "€2", by se dvojika doplnila do té rovnice za rovnítkem místo áček
takto (2-3):(2+1).
Pokud €1/4, bylo by to ((1/4)-3) : ((1-4)+1)
Jednoduše to dává návod, co máš dělat s číslem za "€"

BOD 2)
Tady je to trochu složitější, ale ne o moc.
V zadání je informace, že máš určit "€(2x)".
Zde je problém, že už tu máme zase nějaké písmenko, není tu konkrétní číslo a
ani nám nenapsali, čemu se rovná (při dosazení do rovnice (a-3):(a+1) by nám tak
vyšla jen jedna strana rovnice). Ta by se pak mohla rovnat čemukoliv.
Proto nám v zadání přibyla poslední informace, že:

BOD 3)
"€(x+1) = -3"
Z této rovnice potřebujeme získat "x", abychom ho dosadili za "x" v bode 2
"€(2x)".
Návod na vypočítání čísla napsaným za "€" jsme si vysvětlili v bode 1.
Číslo pro druhou stranu rovnice je "-3".

Teď trochu cvičení pro Tebe, co Ti vyšlo za "x" ?
Terézia Ferjančeková
3/5/2013 19:31new
NO nevim či som to správne dosadila :
(x+1)-3 / (x+1)+1 = -3 ? takto?
last modified 3/5/2013 20:32 new
Ano, jakmile máš "x", tak změníš "€(2x)" dosazením toho čísla "x" a už ti v té
závorce vznikne normální číslo. A pak s novým získaným číslem provedeš ještě
jednou to dosazení do rovnice a vypočítáš čemu se 2x rovná.
11/5/2013 16:03new
TSP 2013/var. 2/ př. 18
Omlovám se, možná je to moje chyba, ale nějak nemůžu přijít na to, jaké číslo
tedy sedí do cyklu B, pořád mi vychází, že x+3=x-3 a tedy 0=6, nevím, kde je
chyba.
Děkuji za odpověď
19/5/2013 19:03new
tsp 2013 varianta 12, příklad 17
Nerozumím proč je výsledek 2:3 a ne 3:2, tedy správně je 17 d, ale já myslím, že
b tedy 3:2, mám to tak v odpovědním archu, tak chci rozhřešení:), byl by to sice
jen bod navíc, ale i tak...děkuji za odpověď.