Numerické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2014 - Discussion forum
TSP 2013/var. 12, ot.č. 16
Dobrý den, mohla bych Vás požádat o vysvětlení? Nějak se mi nedaří se dobratsprávného výsledku. Děkuji (jedná se o trojúhelník s čísly)
sčítání/odčítání podle toho, kam směřuje vrchol trojúhelníku.
Jestli myslíte v elektronickém procvičování, je to vždycky tak, že horní číslo
se přičte ke dvojnásobku dolního a to dá výsledek napravo.
Např.:
-4
-6
-1
-4+2*(-1) = -4 - 2 = -6
Výsledek by tedy měl být 188.Prepočítala som to, a výsledok 188 je správny, presne podľa vášho popisu.
Máme východzí stĺpec:
28
23
17
Pričom podľa zadania počítame:
28+(2x23)=28+46=74
X=74
a
23+(2x17)=23+34=57
Y=57
74+(2x57)=74+114=188
?=188
TSP 2013 / varianta 01 / elektronické procvičování
Dobrý den,
chtěla bych poprosit o vysvětlení otázek 14, 17, 19 a 20 z výše uvedené
varianty.
otázka č. 17
Součet čísel v kroužku pod sebou krát číslo v obdélníku dá číslo v horním
kroužku, tedy:
1+2=3 (součet čísel v prvním páru kroužků)
3*4=12 (číslo v horním kroužku vpravo od obdélníku)
takto 12-6=6
6*3= 18 (první číslo tedy bude 18)
a pak zpětně se ty operace otočí 9/1=9
9-(-9) = 9+9 = 18
Děkuji moc.
Na tohle řešení jsem zrovna před chvílí nakonec přišla sama a chtěla jsem ho semnapsat. :-) Nakonec je to velice jednoduché.
otázka č. 20
číslo v trojúhelníku se násobí číslem v první řadě
má-li trojúhelník vrchol nahoru, pak je to výsledek v kladné hodnotě
má-li ho dolů, je v záporné hodnotě
výsledek na konci je pak součet hodnot v každé řadě
1: 2+4+6+8+5 = 252: 1-2+3-4+5 = 3
5: -2+4+6-8-5 = -5
Otázka č. 19
1) platí pro jediné x
2) platí pro každé x
3) neplatí pro žádné x
Cyklus A si můžeme po šipce vyjádřit takto (((x+3)-5)*1)+2)
upravit takto: (((x+3)-5)*1)+2) = ((x-2)*1)+2 = (x-2)+2 = x
tzn. že toto platí pro každé x (každé x se rovná samo sobě)
Cyklus B si můžeme po šipce vyjádřit takto: ((4x)-2)/2)+4
upravit takto: ((4x)-2)/2)+4 = ((2*(2x-1)/2)+4 = (2x-1)+4 = 2x+3
tzn. hledáme takové x, kde x = 2x+3
což je lineární rovnice s jedním řešením (konkrétně -3)
Děkuji moc, už je mi to jasné.
Jen asi máte v poslední větě překlep, správná odpověď by měla být c)A2, B1, cožvýsledku rovnic lépe odpovídá.
otázka č. 14
Pro různé cifry A, B, C, D platí:
A+B=C+D ; B+B=D ; C*C=B
určete X, pro které platí X=A*B+C*D
vycházel jsem z toho, že D bude vždy sudé a to pomocí druhého pravidla (takže
připadá v úvahu jen 2, 4, 6 a 8), zároveň se B musí rovnat součinu C (takže pro
B připadá v úvahu jen 1, 4 a 9; zároveň pro C jen 1, 2 a 3).
Jelikož cifry musejí být různé, tak rovnou eliminujeme cifru 1, takže nám zbývá
pro B pouze 4 a 9, což znamená pro C pouze 2 a 3.
D musí být jen jednociferné, takže dojde k další eliminaci možnosti u B. Není
možné, aby B mělo hodnotu 9 a tím pádem C nemůže být 3.
=> B=4; C=2 a D=8
Pomocí prvního vzorce, kdy se sučet A a B musí rovnat součtu C a D zjistíme
hodnotu A (A=6).
Teď už jen dosadíme za X.
X=6*4+2*8=24+16=40
TSP 2013/ varianta 02 otázka č. 12
Dobrý den,
chtěla bych poprosit o vysvětlení otázky č. 12/varianta 02/TSP2013. DěkujiPokud myslíte příklad 12 z pdf verze, tak tady musíte srovnat čísla podle
velikosti, určit, které je větší a které menší.
nahoře. Za ním následuje A. Pak následuje E a C, která se sobě rovnají. No a
číslo B je nejmenší z nich, proto je úplně dole.
TSP 2013/var. 02, ot.č. 11,15,18 / elektronicka verze
Dobry den,mužete mi prosim poradit s těmito otazkami(11,15,18) děkuji moc. :-)
Dobrý deň,
otázka 15
Jedná sa o číselný rad, idúci zľava doprava, kde platia tieto pravidlá:
smerom nadol sa cifry násobia 2, smerom vpravo sa odčítava 2, smerom nahor sa dané číslo delí 2
11)
Vlek A: 700os./60min => 70os./6min
Vlek B: 750os./90min => 75os./9min
Potřebuji přijít na to, kolik osob přepraví za stejnou dobu => první společný
čas je 18min.
Vlek A: 210os./18min
Vlek B: 150os./18min
Dohromady přepraví 360os./18min => 20os./min => 200os./10min
Správná odpověď je: d)18)
1/2 ze 30% čísla A = 1/5 čísla B
A si zvolím 100 => 30%=30 => 1/2=15
Teď to dosadím do první rovnice => 15=1/5 B => B=75
A=100
B=75
Jen to vydělím 25 a získám poměr 4:3 (A:B=100:75=4:3)
Správná odpověď je: a)TSP 2013 / var. 2 ot. 18
1/2*30/100*A = 1/5*B
3/20*A = 1/5*B
A/B = 20/3*1/5
A/B = 4/3
TSP 2013 /var 01/otázky č. 12, 13,17 /elektronická verze
Dobrý den,
potřeboval bych poradit s těmito příklady
př č.12: symboly mají následující význam určete x:
př č.13: Který obrázek odpovídá uspořádání čísel(větší číslo je výše než menší)?
př č.17: Doplňte čísla místo otazníků:
- u tohoto příkladu vím, jak dostat horní číslo těch 12, ale nevím, jakým
způsobem se došlo na číslo spodní tzn. -6.
Dobrý deň,
č. 17
Spodné číslo je prosto stanovené tak, aby vám fungoval princíp počítania.
Keďže píšete, že princíp počítania chápete, nemal by to byť probém.
"Súčet čísiel v kruhu nad sebou násobené číslom v obdĺžniku = číslo v hornom
kruhu."
nasledujúceho v obdĺžniku (1)
Podľa mechanizmu počítania to nie je problém dosadiť - vyberáte v podstate len z
dvoch možností - b) a e)
TSP 2013- varianta 2 - příklad 14 elektronická verze
Prosím o vysvětlení.Musíme zjistit jaké číslo se "schovává" za jakým písmenem a k tomu nám poslouží ty první tři rovnice.
Začnu u té poslední a následně si to zkontroluji u těch zbylých: Za "Z" dosadím 7 => 7*7=49 (Y=4; X=9), teď dosadím do druhé: 7+7=14 (W=1; Y=4, "Y" už víme, jen jsme si to tu zkontrolovali), a následně si to ještě ověříme v první rovnici: 7+1+1=9.
Teď jen dosadím do rovnice za "A" => A=9*4+7*1 => A=36+7 => A=43
Správná odpověď je: a)
TSP numerické myslenie
Dobrý večer, prosím vás, podľa čoho ste určili správne odpovede v úlohe 29 a vúlohe 30 vo variante 2011/01 v pdf formáte? Skúšala som to riešiť rôznymi
spôsobmi, ale na správny výsledok som neprišla.
Takisto v TSP 2009 v pdf formáte som nevedela vyriešiť úlohu 16.
ďakujem za skorú odpoveď :)
Pekný večer želám,
29.
Číslo v obrazci označuje, koľko rovnostranných trojuholníkov sa v ňom nachádza.
My hľadáme v možnostiach tú, ktorá sa na dané miesto NEhodí.
Tzn. obrazec, kde sa nenachádzajú 4 rovnostranné trojuholníky.
30.
Spočítať číslice vo štvorcoch, deleno počet štvorcov na obrazci = číslo v kruhu.
-> (3+5):2=4
-> (4+1+7):3=4
atď.
2009/1/16
V kruhu sú dve číselé rady.
Jedna ide po smere hodinových ručičiek, jedna proti smeru (naznačuje to šípka
nad kruhom). Obe rady začínajú práve na políčku pod šípkami, na čísle 1.
Číselné rady sú obvykle ob jedno políčko.
Tzn. rada proti smeru bude: 1 - 4 - ? - 16 - 25
Po smere: 1 - 8 - 27 - ? - 125
Prvá rada je "n na druhú", pričom n je prirodzené číslo (1, 2, 3...) tzn.
1x1 = 1
2x2 = 4
3x3 = ?
4x4 = 16
5x5 = 25
1x1x1 = 1
2x2x2 = 8
3x3x3 = 27
4x4x4 = ?
5x5x5 = 125
TSP 2013, varianta 9, př. 16
Prosím o vysvětlení příkladu 16, varianta 9, TSP 2013, z elektronické verze.Děkuji
Pekný deň prajem,
princíp príkladu:
vrchné číslo + 2x spodné číslo = číslo vpravo
2+2 = 4
Takže stačí vypočítať X a Y a rovnaký vzťah pre ne.
TSP 2012/var. 04. otázka č. 20
Dobrý den, můžete mi prosím vysvětlit otázku č. 20, elektronická varianta, TSP2012, varianta 04? Děkuji
V zadání máme daný základní vztah mezi x a y, za které si můžeme doplnit
jakákoliv čísla. Kdyby např. x=1 a y=2, dosadili by se do zlomku jako (1+2)/2.
My máme danou rovnici o jedné neznámé a.
Ze závorky díky danému vztahu tedy víme, že x=12 a y=a, závorka lze tedy napsat
jako (12+a)/2.
Tohle celé se nám pak stává iksem, pokračujeme tedy x=(12+a)/2, y=a, dle vztahu
tedy [(12+a)/2 + a]/2 = 3.
Z toho už snadno spočítáme, že a=0.
Máme výsledek.