Numerické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2015 - Discussion forum
Veronika Kalwodová,
Odbavení zákazníků
kompresor- Odbavení zákazníků
http://is.muni.cz/do/1499/metodika/stud/prijriz/el_tsp/2013/obr2013/2013_03_2.10_E_c.gif Prosím o vysvětlení tohoto př. Děkuji předem :-)
6. 5. 2015 20:18.47, , učo- Re: Odbavení zákazníků
Když ze dvou zdrojů přispíváš do jednoho výsledku, použiješ společný násobek. Tj. X=80/60min, Y=90/45min, pokrácením X=4/3min, Y=2/1min, společný násobek tedy bude =3min => pak X=4/3min, Y=6/3min, celkem X+Y=(4+6)/3min, tj. během 3 minut tedy obě pokladny dohromady zvládají 10 zákazníků. Zadání je 40 zákazníků, takže to bude trvat 4*3min=12 minut => c)
6. 5. 2015 21:33.08, Mgr. Milan Malý (stud FSS MU), učo 273299- Re: Odbavení zákazníků
Nedovolím si oponovat, ale navrhnu trošku jiné řešení.: U pokladny X víme, že zvládne 80 zákazníků za hodinu. Pokladnu Y si přepočteme také na hodinu. /Buď to vidíme nebo pomocí trojčlenky/ - vyjde nám, že za hodinu odbaví 120 zákazníků. Celkově obě pokladny za hodinu zvládnou 120+80= 200 zákazníků. Pokud za 60 minut dohromady zvládnou 200 lidí --> pak 40 lidí, což je 1/5 z těch 200 lidí zvládnou také za 1/5 času --> 60/5= 12 minut => c)
6. 5. 2015 22:54.30, , učo- Re: Odbavení zákazníků
proč také oponovat, vždyť je to stejné řešení :-D (totiž společný násobek... jen já krátím na začátku a ty na konci)
6. 5. 2015 23:17.11, Mgr. Milan Malý (stud FSS MU), učo 273299
Jaroslav Zejda,
Ano, já vím, že je to de facto stejné. Jen mi přijde, že podle mého výpočtu je
to o něco snazší pochopit - v téhle podobě se to totiž učí již někdy v polovině
ZŠ :-D