26. 10. 2008 21:45nové
Numerické myšlení
Dominik Vodička
24. 4. 2016 18:24nové
TSP 2015 Varianta 01

Zdravím,

stále si lámu hlavu, jak vyřešit posloupnost u otázky číslo 18.

Máte někdo nějaký postup?
25. 4. 2016 09:45nové
n má byť prirodzené číslo,tak dosadzuješ do vzorca za n postupne čísla 1,2,3,4....napr. (-1) na tretiu*2ˇ-4 je -6 a výsledky máš v kruhu...jedno číslo zostane a to je správna odpoveď
25. 4. 2016 09:46nové
ja stále nerozumiem tej 11tke..vedel by si mi to bližšie popísať?
Dominik Vodička
změněno 25. 4. 2016 17:43 nové
Děkuji, už chápu :) . Vychází mi to v každé variantě u podobných úkolů. A co jste myslela příblížením lltky prosím? (Asi to byl překlep nebo nerozumím)
26. 4. 2016 11:07nové
už to bolo v diskusii popísané ako riešiť tu 11tku tak celý postup by som potrebovala,lebo tej úlohe nerozumiem...ďakujem
Dominik Vodička
změněno 26. 4. 2016 19:23 nové

No, pokusím se to nějakým způsobem vysvětlit :D .

Vlastně jsem dělal to, co jste mi poradila. Jelikož je to posloupnost, tak jsem postupně dosazoval řadová čísla členů (když se jedná o 1. člen posloupnosti "a1" tak n=1, když "a2", tak n=2 a tak bychom mohli pokračovat dál)

Takže pro tento konkrétní příklad jsem dosazoval do uvedené posloupnosti :
(-1)^n+2 x 2n-4 (kde n=naše dosazené řadové číslo, které musí být přirozené)

Pro 1. člen (a1) platí: (-1)^1+2 x 2x1-4 = (-1)^3 x 2-4 = -1 x 2 -4 = -2-4= -6
"-6" je hodnota 1. členu této posloupnosti a ten do kruhu patří, takže pokračujeme druhým členem

Pro 2. člen (a2) platí: (-1)^2+2 x 2x2-4 = (-1)^4 x 4 -4= 1x4-4= 0
"0" je hodnota 2. členu posloupnosti a do kruhy taky patří. Tímto způsobem bychom pokračovali dál až do našeho 6. členu (jelikož v kruhu máme 6 čísel) a to číslo, které nám potom jako jediné z těch 6 členů nevýjde (ve všech úlohách mi to vyšlo na 6. člen) je náš výsledek. V našem případě ve Variantě 01 Anglický jazyk u úkolu č. 18 se jedná o číslo 10, které zůstalo nevypočítané.

Snad to bylo ode mě pochopitelné. Rád objasním nějaké nejasnosti, které z toho vyčtete/nevyčtete :D .
28. 4. 2016 13:39nové
sme sa nepochopili :-D tejto ulohe rozumiem,nakoľko som som na ňu odpísala...nerozumiem úlohe 11-tke,úlohe č.11...
(A*B)=(A/B)na? dve rozne čísla vačšie než 1, platí A2=B3
ďakujem
Dominik Vodička
29. 4. 2016 19:00nové

Jo ták :D .. no to není těžké, stačí si vyjádřit jedno těch písmen ze vzorce, dejme tomu, že vyjádříme A, tudíž A = "2. odmocnina" z B^3 . Takže potřebujeme najít číslo, které když umocníme ^3 , tak musí jít odmocnit na druhou. Takže nejmenší takové číslo je 4. 4^3 = 64 a odmocnina ze 64 = 8. Takže A=8 a B=4 :) a to už pak jen dosadíme do vzorce, kde nám vznikne :

(8*4)= (8/4)^? ---> 32=2^? , a na kolikátou musíme umocnit dvojku abychom dostali 32? Na 7 a číslo 7 je výsledek. Ale V původním zadání je ten otázník u první závorky, takže bychom měli situaci 32^?=2, takže by to bylo "-7" :)
Dominik Vodička
1. 5. 2016 12:31nové
Není za co :)