Analytické myšlení a úsudky - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2017 - Diskuse
Úloha 47, test 2014 01
Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, zda náhodou někdo nevíte jak vyřešit tento typ úlohy:
Marťanští muži v létě mluví pravdu, po zbytek roku lžou. Marťanské ženy mluví pravdu ve středu, ostatní dny v týdnu lžou. Dva obyvatelé Marsu Hélo a Kélo ve stejný den řekli:
Hélo: Kélo je žena a dnes lže.
Kélo: Oba jsme stejného pohlaví.
Vyberte pravdivé tvrzení:
a.) Kélo je žena a Hélo muž.
b.) Není středa
c.) Hélo je žena a Kélo muž.
d.) Není léto.
e.) Je léto.
Jde-li o to, jakého je kdo z obou zmíněných pohlaví, nastává právě jedna z níže uvedených možností 1 až 4, a jde-li o to, kdo z nich mluví pravdu, právě jedna z níže uvedených možností "a" až "d".
H K H K
------- -------
1 m m a 1 1
2 m ž b 1 0
3 ž m c 0 1
4 ž ž d 0 0
Pochopila jsem správně, že se zde používá výroková logika? Chtěla bych Vás ještě poprosit, zda byste byl tak laskavý a jestli byste mi mohl více rozepsat ten bod, jak dojdete k tomu, že není středa. Jak dojde ke sporu a proč nemůže nastat žádná jiná možnost?
Úloha 35/2015
Dobrý den, snažím se zpětně dořešit úlohy, které jsem měla při cvičném testu špatně a s touhle si opravdu nevím rady. Poradil byste mi někdo, prosím, jak na to? Předem děkuji moc za ochotu!2016, verze 1, příklad 36
Dobrý den, potřeboval bych poradit s tímto příkladem,
v testu je z pěti nabízených odpovědí na každou otázku právě jedna správná. Uchazeč zná správnou odpověď na polovinu otázek. U zbylých otázek volí odpověď náhodně. Jaká je pravděpodobnost, že na náhodně vybranou otázku ze správně zodpovězených uchazeč odpověď ve skutečnosti neznal (jen tipoval)?a)1/2
b)2/5
c)1/5
d)1/6
e)1/10
polovinu nezná = 1 z 5 trefí náhodou (tj. 1/5)...
polovinu zná = všechny má správně (volím pětiny, aby se to dalo párovat s předchozím, tj. 5/5),
celkem tedy správně zodpoví 6 z 10 (tj. 6/10)... přitom ale z těch 6 správných jednu trefil náhodou = 1/6
je to srozumitelné?
Dobrý den,
nepáchu. Bylo by možné vysvětlit postup ještě jednou na jiném příkladu - TSP 2016, var. 10, otázka č. 36. Děkuji.
a) 1/11 b) 1/15 c) 2/15 d) 1/5 e) 3/5
no, lépe by se to objasňovalo, když řekneš čemu přesně není rozumět
- tam kde nezná, musí tipovat = pak v 1 z 5 pokusů trefí náhodou (tj. 1/5)...
- tam kde zná odpověď, odpoví vždy správně (protože jde o 2/3 všech otázek, pak jich bude dvojnásobek těch co nezná, tj. 10) = 10 z 10 pokusů (10/10)...
- celkem tedy správně zodpoví 11 z 15 (tj. 11/15)...
- přitom ale z těch 11 správných jednu trefil náhodou = 1/11
2016, var. 07, otázka č. 29
Dobrý den,
prosím o vysvětlení postupu řešení příkladu. Děkuji moc.
Pavel vybral z následujícího souboru jedno číslo:11 31 36 42 46
Radkovi sdělil pouze první číslici, Tomášovi pouze druhou. Radek i Tomáš znají kompletní soubor čísel a vědí, zda jim Pavel sdělil první či druhou číslici. Radek říká? „Vím, že Tomáš nemůže určit, které je to číslo.“ Tomáš říká: „Nemohl jsem to určit, ale nyní už vím, které je to číslo.“ Které z čísel to je?
a) 36 b) 46 c) 11 d) 42 e) 31
jde tu o pojmy "číslo" a "číslice"
- vybral číslici 36, Radkovi řekl 3X a Tomášovi řekl X6,- Radek ví, že jde buďto o 31 nebo 36, což znamená, že Tomáš dostal X1 nebo X6, a proto nemůže znát celé číslo, neb by nevěděl, zda jde o 11 vs 31 nebo 36 vs 46
- Tomáš ale ví, že Radkovo tvrzení vylučuje pouze 42 a 46 (pokud by dostal 4X, neměl by jistotu, že Tomáš nedostal X2 a zná výsledek od počátku)... ale pokud má X6, zbývá mu jediná možnost = 36... pokud by měl X1, pak by nevěděl zda jde o 11 vs 31 => takže pokud už ví výsledek, musí to být 36
TSP 2015 varianta 05 příklad 33
Dobrý den,
mohl by mi prosím někdo vysvětlit na příkladu č. 33 ve variantě TSP 05 z roku 2015 vyplývání ve výrokové logice?
Případně měl by někdo odkaz na studijní materiál, kde je vyplývání vysvětleno?
Předem děkuji,
2016, Varianta 04, úloha č. 30
Ahoj, prosím o radu jak přijít na řešení u příkladu viz. níže. Nemohu se dopočítat. Děkuju.
Sourozenci Karel a Kamila řekli:
Karel: Mám dvakrát více sester než bratrů.
Kamila: Mám stejný počet sester jako bratrů.
Kolik bylo všech sourozenců dohromady?
Kamila má stejný počet bratrů a sester, takže je o jednu holku víc než kluků => o Kamilu, navíc jich musí být lichý počet
kluků je bez Karla přesně dvojnásobek holek včetně Kamily=> bez Karla je tedy o jednoho kluka méně a zároveň je o jednu holku více
=> holek je tak o dvě více než kluků, a pokud jich je dvojnásobek, musí být 4
=> kluků je celkem polovina ze 4 + Karel = 3
=> dohromady je všech 7, tedy a)
Výroková logika
Ahoj, jak se tak dívám na testy, to, s čím mám pořád a pořád dokola problémy, jsou příklady s výrokovou logikou. Někdy je odhadnu citem, ale většinou ne. Nevíte někdo prosím o nějaké stránce či o něčem, kde by byla dobře popsaná, zejména to, jaké výroky jsou sobě ekvivalentní a které ne?
Díky moc! :)Zkoušel jsem hledat také tyto vztahy, ale komplikuje to značení, protože každá stránka značí vztahy jinak a stránky tuto problematiku řeší povrchně nebo vůbec.
Sám uvažuju o tom, že analytiku vynechám a nechám si ji až na konec, protože mi ve finále trvala asi 25 minut a získal sprostých 5,25 bodů z 9.
Každopádně držím palce :)