26/10/2008 21:45new
Numerické myšlení
Matej Prvý
18/6/2020 19:42new
tsp 2019 - varianta 8

Zdravím, potreboval by som pomoc ohľadom riešenie dvoch nasledujúcich úloh:

1.pr.

 V ročníku se žáci bavili o známkách z vlastivědy na vysvědčení:
Marek: Právě 15 spolužáků má stejnou známku jako já a právě 22 jich má horší.
Ota: Trojka je častější než kterákoli jiná známka a nás trojkařů je 16.
Jaký nejmenší a jaký největší počet žáků může být v ročníku?
a) 38, 68 b) 37, 67 c) 31, 53 d) 53, 83 e) 37, 76


Mne z toho vychádza, že Marek mohol mať spolu s ostatnými pätnástimi len a len trojku, tým pádom zvyšok (22) sa rozdelil medzi štvorkárov a päťkárov. Neviem ako by to mohlo byť inak ešte..

2.pr.

Vyzerá to ako jednoduchá rovnica ( asi aj pravdepodobne je), ale mne stále vychádza po jej vyriešení a=1. A správny výsledok má byť e) - nekonečne mnoho. Vopred vďaka za rady

18/6/2020 22:39new
V prvním příkladu to máš správně: Při nejmenším počtu má Ota, Marek + 14 dalších trojku, zbytek (22) má horší - výsledek tedy 38. Při nejvetším počtu bude 15 jedničkářů, 15 dvojkařů, 16 trojkařů a zbytek 22 - celkem 68.

Druhý příklad jsi asi špatně uzávorkoval.
  • a*a=a^2
  • a^2+a=a^2+a
  • (a^2+a)/a=a+1
  • a+1-1=a
  • a=a