Analytické myšlení a úsudky - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2021 - Discussion forum
TSP 2018 /10/26 pdf
Dobrý den,
prosím jak se toto řeší? Předpokládám, že si mám udělat rovnice. Ale jsou tam tři neznámé, tak teď jsem z toho zmatená.
s Lenkou udělají dohromady za minutu pětkrát více přeskoků než Jana sama.
Vyberte tvrzení, které nevyplývá z uvedených informací.
a) Jana s Lenkou udělají dohromady za minutu o polovinu více přeskoků než
Kristýna sama.
b) Lenka skáče dvakrát rychleji než Jana.
c) Jana s Kristýnou udělají dohromady za minutu dvakrát více přeskoků než
Lenka sama.
d) Kristýna udělá za minutu o polovinu více přeskoků oproti Lence.
e) Všechny tři udělají dohromady za minutu třikrát více přeskoků než Lenka
sama.
Dobrý den,
Kristýna 1 skok za sekundu = 60 za minutu
Jana = 20 za m
Lenka = 40 za m
super, ale ve stresu na to takhle asi nepřijdu, i když to dává smysl.
Jde na to nejaka rovnice nebo musím z hlavy?
Označme j, k, l počet přeskoků, které udělají děvčata za minutu. Podle zadání , odkud , tj. Lenka skáče dvakrát rychleji než Jana. Teď asi vylučovací metoda.
- (a) Jana s Lenkou za minutu udělají , což je to samé, jako k. Dané tvrzení tedy neplatí a toto ej správná odpověď.
Pro úplnost dodělejme ty další.
- (b) To platí, jak už jsme zjistili.
- (c)
- (d)
- (e)
Jednodušší ale opravdu bude si zvolit nějaké hodnoty, které vyhovují, jako to udělal Martin Kolajík výše.
K+L=5J (3J+2J=5J)
Dosaď si za J 1 a K Ti vyjde 3. Pak si dosaď 3J+L=5J a vyjde ti L=2J Tady udělej to samé co s K, dosaď jedničku.
Hned první Ti vyjde špatně. J+2J=3J Takže udělají stejně přeskoků. Neudělají i polovinu víc.
Za to Lenka skáče na 2J a jana na J. J + K = 4J, Lenka pouze 2J. J+K=4J, Lenka pouze 2J. K=3J L=2J z toho K=3/2L skáče 3/2L ku 2/2Lenky, takže o 1/2 rychleji. Všechny tři dohromady 3J+2J+J=6J, Lenka pouze 2J.
TSP 2018 pdf poslední verze př. 29
Dobrý den,
existuje na toto nejaka tabulka? Nebo mi neco ve skole uniklo (zase)?
A. Některý poctivec je bohatý.
B. Žádný obchodník není poctivec.
Který závěr vyplývá z nepravdivosti tvrzení A a B?
a) Některý obchodník není bohatý.
b) Každý obchodník je bohatý.
c) Některý obchodník je bohatý.
d) Žádný obchodník není bohatý.
e) Některý poctivec není obchodník.
Něco takového se učilo v Matematice v 1. ročníku gymnázia.
Je to výroková logika, hodí se absolvovat kurz na úsudky a výrokovou logiku v rámci přípravy na Tsp.
Některý poctivec je bohatý.
Pravdivostní hodnota:
Je-li výrok pravdivý, pak Pravda: Aspoň jeden poctivec je bohatý.
Je-li lživý, pak Pravda: Není pravda, že alespoň jeden poctivec je bohatý. Z toho vyplývá: Žádný poctivec není bohatý.
Žádný obchodník není poctivec.
Je-li výrok pravdivý, pak Pravda: Každý obchodník je nepoctivec./Všichni obchodníci jsou nepoctivci.
Je-li lživý, pak Pravda je: Není pravda, že žádný obchodník není poctivec. Z toho Pravda: Alespoň jeden obchodník je poctivec/není nepoctivec.
Žádný poctivec není bohatý.
Alespoň jeden obchodník je poctivec.
z toho vyplývá: Alespoň jeden obchodník není bohatý.Tsp 2018/10/32
Dobrý den,
prosím, jakže se řeší toto?
1. Jsem lékař.
2. Nejsem sportovec.
3. Jestliže jsem lékař, pak nejsem sportovec.
4. Jestliže nejsem lékař, pak jsem sportovec.
5. Nejsem lékař nebo jsem sportovec.
Z následujících možností vyberte tu trojici, která nemůže být pravdivá
současně.
a) 2, 3, 4 b) 1, 4, 5 c) 2, 3, 5 d) 1, 3, 5 e) 3, 4, 5
Je-li pravda, že nejsem sportovec a je-li pravda, že jestli jsem lékař, pak nejsem sportovec a je-li pravda, že jestliže nejsem lékař, pak jsem sportovec, pak to současně musí být pravdivá trojice, protože nikde není uvedeno, že nejsem lékař.
Je-li pravda, že jsem lékař a je-li pravda, že jestli nejsem lékař, pak jsem sportovec a je-li pravda, že nejsem lékař nebo jsem sportovec, pak to musí být současně pravdivá trojice, protože jsem lékař a sportovec.
Je-li pravda, že nejsem sportovec a je-li pravda, že jestli jsem lékař, pak nejsem sportovec a je-li pravda, že nejsem lékař nebo jsem sportovec, pak to musí být současně pravdivá trojice, protože nejsem lékař.
Je-li pravda, že jsem lékař a je-li pravda, že jestli jsem lékař, pak nejsem sportovec, potom nemůže být pravda, že nejsem lékař nebo jsem sportovec.
2017. Ukol 29 (v 10)
Dobry den, Nemůžu porozumět jak vyřešit 29 úkol 2017 . Možná někdo to ví? Děkuju za pomoc :)
Draci potřebují odnést ukryté princezny z jeskyně. Do jeskyně může každýz nich vstoupit nejvýše jedenkrát. Někteří draci jsou dvouhlaví, ostatní mají
jen jednu hlavu. Někteří draci mají zuby, ostatní jsou bezzubí. Dále víme:
• Alespoň jeden drak nesoucí princeznu musí mít zuby.
• Draci, kteří nesou princeznu, musí mít dohromady alespoň tři hlavy.
Která z následujících skupin odnese nejméně princezen?
a) 1 bezzubý dvouhlavý, 4 zubatí dvouhlaví, 3 bezzubí jednohlaví, 2 zubatí
jednohlaví
b) 1 bezzubý dvouhlavý, 2 zubatí dvouhlaví, 3 bezzubí jednohlaví, 4 zubatí
jednohlaví
c) 1 bezzubý dvouhlavý, 4 zubatí dvouhlaví, 2 bezzubí jednohlaví, 3 zubatí
jednohlaví
d) 3 bezzubí dvouhlaví, 2 zubatí dvouhlaví, 2 bezzubí jednohlaví, 3 zubatí
jednohlaví
e) 3 bezzubí dvouhlaví, 3 zubatí dvouhlaví, 2 bezzubí jednohlaví, 2 zubatí
jednohlaví
Výsledkem bude počet odnesených princezen u jednotlivých týmů. (a,b,c,d,e)
Tak např. skladba týmu a,b:
Tým a)
bezzubý dvouhlavý + zubatý jednohlavý, zubatý dvouhlavý + bezzubý jednohlavý, zubatý dvouhlavý + bezzubý jednohlavý, zubatý dvouhlavý + bezzubý jednohlavý, zubatý dvouhlavý + zubatý jednohlavý. 5 párů draků odnese dohromady 5 princezen.
Tým b)
bezzubý dvouhlavý + zubatý jednohlavý, zubatý dvouhlavý + bezzubý jednohlavý, zubatý dvouhlavý + bezzubý jednohlavý, 3 zubatí jednohlaví (první trio, nikoliv pár), bezzubý jednohlavý (ten princeznu sám odnést nemůže). 3 páry a jedno trio draků odnesou dohromady 4 princezny.
Tsp 2019/10/32 jaktože nejvyšší počet je 47 a ne 58?
Dobrý den,
jak je možné, že nejvyšší počet není 58?
V ročníku se žáci bavili o známkách z občanské výchovy na vysvědčení:
Karel: Právě 8 spolužáků má stejnou známku jako já a právě 15 jich má lepší.
Vojta: Čtyřka je častější než kterákoli jiná známka a nás čtyřkařů je 12.
Jaký nejmenší a jaký největší počet žáků může být v ročníku?
a) 23, 46 b) 24, 47 c) 23, 57 d) 35, 58 e) 21, 35
Vždyt muze byt 15 jednickářů, 9 dvojkařů, 11 trojkařů, 12 čtyřkařů a 11 pětkařů. :/, nebo to nechapu.
Prosím ještě o vysvětlení. Děkuji Vám moc. :) Moc mi pomáháte :)Já došla zatím k tomuto. Jedničkáři + dvojkaři: 15, trojkaři: 9, čtyřkaři: 12, což je dohromady 36...
Mockrát díky!
TSP 2016 36 ukol (10 v.)
Dobrý den! Prosím pomoct s tím úkolem . Jaké bude řešení? Děkuju :)
V testu je z pěti nabízených odpovědí na každou otázku právě jedna správná.Uchazeč zná správnou odpověď na dvě třetiny otázek.Uzbylých otázek volí odpověď náhodně. Jaká je pravděpodobnost, že na náhodně vybranou otázku ze
správně zodpovězených uchazeč odpověď ve skutečnosti neznal (jen tipoval)?
a) 1/11
b) 1/15
c) 2/15
d) 1/5
e) 3/5
Udělá se obdelník, ten se rozkrojí na 2/3 a 1/3. 2:1.
Pak se přes něj udělá kruh, že jde přes celé 2/3 a přes část 1/3, ta část je 0,2 z té 1 u 2:1. Pak se může udělat nový poměr 2,2:0,8.
Vemete to 2,2 a k tomu dám ku: 0,2, pokrátíme 0,2 a vyjde 11:1, to otočíme, Voila
TSP 2016, 28 ukol. (10v)
Dobrý den! Prosím pomoct s tím úkolem . Jaké bude řešení? Děkuju
28Ve hře Logik umisťuje hádající hráč symboly A, B, C, D, E, F, G na čtyři pozice, cílem je uhodnout posloupnost znaků zvolenou druhým hráčem, znaky
se nemohou opakovat. Po každém kole dostane hádající hráč nápovědu: Symbol x v daném řádku znamená, že některý ze zvolených znaků je správný, ale
na nesprávném místě, symbol X znamená, že některý znak je správný a je na správném místě. Jaké může být řešení v případě, že po třech kolech vypadá
situace takto:
C A B G x x x
C B E D X x
F B G C X X x
a) FBCA b) FBCG c) FCGA d) EBGF e) BGEA
příklad jsem řešila sice jinak, ale posílám video, kde je celý příklad vysvětlen se správným řešením: https://www.youtube.com/watch?v=NVk5AAJUV90&t=1207s&ab_channel=MarekVal%C3%A1%C5%A1ek
TSP 2016, 29 ukol (10v)
Dobrý den! Prosím pomoct s tím úkolem . Jaké bude řešení? Děkuju
Lenka vybrala z následujícího souboru jedno číslo:55 65 68 71 78
Ivaně sdělila pouze první číslici, Jitce pouze druhou. Ivana i Jitka znají kompletní soubor čísel a vědí, zda jim Lenka sdělila první či druhou číslici. Ivana
říká: „Vím, že Jitka nemůže určit, které je to číslo.“ Jitka říká: „Nemohla jsem to určit, ale nyní už vím, které je to číslo.“
Které z čísel to je?
a) 71 b) 65 c) 55 d) 78 e) 68
jelikož obě vědí, co tam jsou za čísla a Jitka říká: "Nemohla jsem to určit, ale nyní už vím, které je to číslo.“ V tom případě nám vypadává 71, jelikož tu mohla určit rovnou. V druhé části souvětí říká, že už to číslo ví. V tom případě to musí být číslo 78.Zde máte lepší vysvětlení na podobném příkladu.
TSP 2019 Varianta 01 - 35.úloha
Dobrý deň, rád by som sa dozvedel, ako treba postupovať pri tejto úlohe. Napriek tomu, že som posúval objektami v smere šípok, tak mi to nevyšlo. Ďakujem za odpoveď.označím zde pro lepší přehled ty objekty shora čísly 1 2 3 a provedu ty kroky
1 2 3 2
2 1 2 3
3 3 1 1
Oprava - TSP 2019 Varianta 01 - 35.úloha
Dobrý deň, rád by som sa dozvedel, ako treba postupovať pri tejto úlohe. Napriek tomu, že som posúval objektami v smere šípok, tak mi to nevyšlo. Ďakujem za odpoveď. Link na úlohu: https://ctrlv.sk/Xrig