Numerické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2021 - Diskuse
Eva Vlková,
TSP 2014-03-05
Dobrý den,potřebovala bych poradit s řešením tohoto příkladu.
Děkuji.
https://imgur.com/a/n7PGRY7
Matúš Martiška,
Dobrý deň,
Aritmeticky priemer hodnot v stvorcoch / pocet stvorcov = 3 kedze 1 stvorec ma hodnotu 3 ako je ukazane uplne vpravo teda:
(4+2) / 2 = 3
(3+6+0)/ 3 = 3
(5+1+4+2) / 4 = 3
(3+0+6+1+?) / 5 = 3 vieme že 3+6+1 = 10 teda (10 + x) / 5 = 3 po uprave dostaneme 10 + x = 15 a teda x = 5
Aritmeticky priemer hodnot v stvorcoch / pocet stvorcov = 3 kedze 1 stvorec ma hodnotu 3 ako je ukazane uplne vpravo teda:
(4+2) / 2 = 3
(3+6+0)/ 3 = 3
(5+1+4+2) / 4 = 3
(3+0+6+1+?) / 5 = 3 vieme že 3+6+1 = 10 teda (10 + x) / 5 = 3 po uprave dostaneme 10 + x = 15 a teda x = 5
Dana Benešová,
TSP 2018, varianta 09 otázka č.11
Prosím, ze školy už jsem docela dlouho a tenhle jediný příklad mi fakt nejde. Prosím poradíte někdo jak na něj?S libovolným číslem x=(nerovná) -1 můžeme provést operaci *x=(4x-3)/(1+x). Která z následujících hodnot nemohla vzniknout jako výsledek operace *x pro žádné číslo x?
díky moc za radu
Simona Račková,
Za *x si postupne doplníte všetky odpovede a jedna vyjde zlá. Napr. si urobíte a) 4=(4x-3)/(1+x) potom b) -3=(4x-3)/(1+x) atď. Správna odpoveď má byť teda a), pretože po úprave rovnice je výsledok nezmysel.
Sofistikovanější řešení může spočívat v úpravě , odkud je vidět, že správná odpověď je 4, protože menšitel 7/(x+1) nebude nikdy nulový.
P.S. Nejde o otázku č. 11, ale 9.
Pavla Šimečková,
Vleky - př.11/var.11/2013
Dobrý den,mohl by někdo prosím poradit s postupem?
https://drive.google.com/file/d/1VpfLcQxENqJ5wQ5kLkXNPSOEc35pmYkB/view?usp=sharing
Mockrát děkuji!
První vlek (v průměru) přepraví 500/60 = 25/3 osob za minutu, druhý v průměru 600/90 = 20/3 osob za minutu, dohromady tak přepraví 25/3 + 20/3 = 15 osob za minutu. Celkem 180 osob tak přepraví za 180/15 = 12 minut.
Pavla Šimečková,
TSP 2011/var.9/20
Dobrý večer,prosím, jak se řeší tahle úloha? https://drive.google.com/file/d/1MbBuAYxZajmgpCh3eTNgwE4eT-kM3-AO/view?usp=sharing
Díky moc za rady.
Hana Koryčánková,
TSP 2019 var. 07, úloha 13
Dobrý den,potřebovala bych poradit s řešením tohoto příkladu.
Děkuji
https://imgur.com/a/yKasR5w
B musí být sudé a rychlým probráním všech čtyř možností dostaneme, že B=2 nebo B=8 (jinak by výsledný součin nemohl končit čtyřkou). Pro A=9, B=8 dostaneme největší výsledek 7984, (dále viz níže) pro A=1, B=2 nejmenší 224 a hledaný rozdíl tedy bude 7760. Podobný příklad zde.
Dávid Horváth,
Hľadáme rozdiel najväčšieho a najmenšieho štvorciferného čísla, takže 224 sem nepatrí. Najväčšie je 7984, ale najmenšie je 1104 ( 552x2). Správna odpoveď je teda b) 6880.
Eva Buriánková,
TSP 2020, var. 2, úloha 20
Dobrý den,jak se prosím řeší tahle úloha? Screenshot_2021-04-20-16-04-26-2095587220.png - Disk Google
Iuliia Zykova,
TSP 2012 uk. 20 (v 10)
Dobrý den! Nemůžu pochopit jaké řešení potřebuje ten úkol. Možná někdo to ví? Děkuji
Iuliia Zykova,
Následující tabulka není dokonˇcena. Vyberte ˇcísla na místa otazník°u (zleva doprava):
0,5 | ? | 2 | 8 | |||
0,1 | 1 | ? | ||||
0,25 | 16 | ? | ||||
0,008 | 0,04 | 25 |
a) 0,25; 3; 32 b) 0; 11; 128 c) 1; 3; 64 d) 1; 9; 32 e) 0; 9; 64
Adela Štumarová,
Dobrý den, v takových příkladech je vždy potřeba najít nějakou souvislost mezi těmi čísly - jak rostou, popř. o kolik, jak klesají apod.
První řádek - vždy následující číslo dostanu - předchozí číslo x 2
Takže mám 0,5 x 2 = 1 , 1 x 2 = 2, 2 x 2 = 4, 4 x 2 = 8 ( už teď víme, že to bude odpověď c) nebo d) )
Třetí řádek - podobné jako 1., ale násobím 4 - 0,25 x 4 = 1, 1x 4 = 4, 4 x 4 = 16, 16 x 4 = 64
Už z těchto dvou dokážu zjistit odpověď, takže je to odpověď C.
Snad aspoň trochu pomohlo:)
První řádek - vždy následující číslo dostanu - předchozí číslo x 2
Takže mám 0,5 x 2 = 1 , 1 x 2 = 2, 2 x 2 = 4, 4 x 2 = 8 ( už teď víme, že to bude odpověď c) nebo d) )
Třetí řádek - podobné jako 1., ale násobím 4 - 0,25 x 4 = 1, 1x 4 = 4, 4 x 4 = 16, 16 x 4 = 64
Už z těchto dvou dokážu zjistit odpověď, takže je to odpověď C.
Snad aspoň trochu pomohlo:)
Adriana Zivčáková,
TSP 2020, var. 2 úloha 9
Dobrý den, mohl by mi prosím někdo pomoct s řešením této úlohy? Předem mockrát děkuji.TSP 2019 (v 10), úloha 18
Zdravím,byl by mi prosím někdo schopný poradit, jak postupovat u tohoto příkladu? Děkuji
Lucie Gajdošová,
TSP 2021, var. 2 úloha 17
Dobrý večer,právě jsem obdržela výsledky svého testu a chtěla bych se zeptat na jednu úlohu. Jako správnou odpověď jsem dala d) a byla jsem si tím celkem jistá. Děkuji.
Pro číslo A platí
A^ 2 ≤ 9 .
Kterou z následujících nerovností splňuje číslo:
B = A^ 2 + 4A − 12 ?
a) −15 ≤ B ≤ −9
b) −8 ≤ B ≤ 8
c) −16 ≤ B ≤ 9
d) −15 ≤ B ≤ 9
e) −9 ≤ B ≤ 1
Parabola daná rovnicí se otvírá nahoru a protíná osu x v bodech -6 a 2. Vrchol (tj. minimální hodnota) bude ležet mezi těmito průsečíky, tj. jeho x-ová souřadnice bude (-6+2)/2 = -2 a funkční hodnota bude (-2-2)(-2+6) = -16 (tedy ). To už rovnou dává, že správná odpověď je nutně c).
Lucie Gajdošová,
Děkuji za odpověď. Počítala jsem to totiž jiným způsobem, který mi přišel jednodušší.
Beáta Forró,
TSP 2021, var. 3, úloha
Dobrý den,dnes přišla zpráva, že se úloha č.11 vyřazuje ze zpracování z důvodu nejednoznačni řešení.
Moc by mě zajímalo proč přesně byla tato úloha vyřazena. Řešení jsem nalezla jenom jedno a ráda bych se poučila.
Úloha č.11:
Neznámé číslo menší než sto dává po dělení čísly 6, 8 i 9 zbytek jedna. Jaký zbytek dává toto číslo po dělení číslem 7?
a) 2
b) 0
c) 1
d) 4
e) 3 (původně označeno, jako správná odpověď)
Děkuji
Nejspíš bude problém v jedné z variant. Zde mně vyšlo číslo 73, tudíž za e). U mé varianty číslo 4 mi také vyšla jen 1 odpověď. Pokud některá varianta měla například více, než 1 možnou odpověď, tak se musí body anulovat u všech, aby nedošlo ke zvýhodnění. Ve výsledku se vám percentil buď změní k vyššímu, nebo k nižšímu, záleží pak na tom, jestli ste odpověď měla správně, nebo špatně. Alespoň takhle by mně to dávalo smysl, jinak si to vysvětlit neumím.
Čísla 1 a 73 obě dávají zbytek jedna po dělení 6, 8 a 9. Dávají ale různé zbytky po dělení sedmi, proto nemá úloha jednoznačné řešení.
Sandra Donátová,
TSP 2021, varianta 3, úloha 30
Dobrý den,
Nechápu úlohu č. 30 z letošního online testu varianty č. 3:
"Házíme dva hody kostkou. Jaká je pravděpodobnost, že součet výsledků obou hodů není větší než tři, pokud víme, že nejméně jednou nám padla jednička?"
Všechny možnosti, které mohly padnout alespoň s jednou jedničkou: 1-1, 1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6, 2-1, 3-1, 4-1, 5-1, 6-1 (celkem 11 možností), z toho součet není větší než 3: 1-1, 1-2, 2-1 (celkem 3 možnosti).
Výsledná pravděpodobnost tedy 3/11.
Výsledná pravděpodobnost tedy 3/11.