26. 10. 2008 21:45nové
Numerické myšlení
Eva Vlková
22. 3. 2021 11:51nové
TSP 2015 - 04
Dobrý den, potřebovala bych poradit s řešením těchto dvou příkladů.
https://imgur.com/a/eHR4xId
Martina Niklová
22. 3. 2021 13:01nové
co se týče příkladu č. 13:
máš operaci A > B = C a zároveň víš i A, i B, tudíž A = 27; B = 3. Platí, že C^B = A. Dosadíš do uvedené operace C^3 = 27 a uvažuješ, co může být číslo C, které když umocníš na třetí, vyjde ti 27. Číslo 3. Ještě musíš určit hodnotu 3 > -1 a uvažuješ úplně stejně: C^-1 = 3. V příkladu je uvedené, že C je větší nebo rovno nule, tak musíš uvažovat o takových číslech. Výsledek je tedy 1/3. 1/3 ^-1 (tedy B) = 1/(1/3) = 3 (což je číslo A)
Michaela Matoušová
28. 3. 2021 21:47nové
2013 pdf varianta 1, příklad 11 a 16

Dobrý den, nevím si rady s tím to příkladem:
Numerické myšlení
11 Symboly ♦, ♥ a ⋆ mají následující význam:
♦ X = 20 % z X, ♥ X = 0,5 · X, ⋆ X =
3
2
· X.
Určete X, jestliže ♥♦ ⋆ X = 15.
a) 10 b) 100 c) 80 d) 225 e) 150

a s 16. příkladem.

Přišla jsem pouze na horní otazník, ale na druhý nemohu přijít. Děkuji, Matoušová.
29. 3. 2021 19:07nové
ad př. 11
♦ X vlastně znamená vynásobení číslem 0,2, takže ♥♦⋆X = ♥(♦(⋆X)) = ♥(♦(1,5*X)) = ♥(0,2*(1,5*X)) = ♥(0,3*X) = 0,5*(0,3*X) = 0,15*X, což nakonec dá X = 100.
Michaela Matoušová
1. 4. 2021 10:08nové
Díky, díky, už vím. :)
Michaela Matoušová
28. 3. 2021 22:06nové
2019 v. 2, 57

Dobrý večer,
prosim o řešení tohoto příkladu:

You cut off one quarter of two-fifths of a cake, take three-fifths of it, and add it
to one quarter of a whole cake. How many percent of a cake do you get?
a) 31 % b) 15,5 % c) 85 % d) 62 % e) 21 %

Mám pocit, že někdy před dvěma týdny jsem to vypočítala, ale teď mi to nevychází a nevím proč.

Děkuji.
29. 3. 2021 18:33nové
První sčítanec bude obsahovat 3/5\cdot1/4\cdot2/5=6/100 koláče a po přičtení k 1/4=25/100 dostaneme 31/100=31\,\%.
Michaela Matoušová
1. 4. 2021 10:30nové
Jasný, díkec. Asi jsem předtím měla chybu v přičítání. :/ :D
Michaela Matoušová
29. 3. 2021 10:41nové
Tsp numerické myšlen, dva příklady

Z následujícího souboru pěti čísel bylo jedno číslo odstraněno
varianta 5

Z následujícího souboru pěti čísel bylo jedno číslo odstraněno: 7/8 , 5/6, 3/4 11/12

Určete odstraněné číslo, víte-li, že rozdíl tohoto odstraněného čísla (menšenec)
a nejmenšího čísla ze souboru (menšitel) je 13
Odpovědět
Pavol Almáši,
29. 4. 2018 16:07
Rozdiel odstráneného čísla a najmenšieho čísla zo súboru je 13/36
najmenšie číslo zo súboru je 3/4

teda x/y - 3/4 = 13/36

36 naznačuje že y bude 9 (spoločný menovateľ 4*9 = 36)
x/9 - 3/4 = 13/36

teda dáme na spoločný menovateľ
(4*x - 9*3)/36 = 13/36 // *36
4x - 27 = 13 // +27
4x = 40 // /4
x = 10

teda 10/9

jak jste přilsi na toho jmenovatele?

Ahoj
Ví někdo jaký je výsledek?

Varianta 5

S libovolným číslem x můžeme provést operaci
⋆x = 5 + x · x + 6 · x.
Jaký nejmenší výsledek můžeme získat provedením operace?
a) −3 b) −4 c) −6 d) 0 e) 1

Děkuju za odpovědi
Odpovědět
Petr Prokop,
30. 4. 2018 16:39
Zadání si přeformulujme do jazyka, se kterým se gymnazista setká:
Mějme funkci f(x) = x^2 + 6x + 5. Jaká je funkční hodnota v minimu, tedy v místě, kde je první derivace nulová?

f'(x) = 2x + 6.
První derivace je nulová pro x = -3.

f(-3) = -4.

Správná odpověď je b)

Jak přisli na to f(x) = 2x +6?

Děkuji, Matoušová
29. 3. 2021 19:00nové
ad první příklad

Řekl bych, že se jedná jen o štastný tip a řešení bych na první pohled nepovažoval za korektní. Pokud ale označíme neznámé číslo jako z, ze vztahu z-3/4=13/36 okamžitě dostaneme z=10/9.

ad druhý příklad

Najít nulový bod derivace je jen jedna z možných cest a ne na všech středních školách se derivace probírají. Další možností je si uvědomit, že extrém kvadratické funkce se realizuje přesně mezi nulovými body (pokud existují). Geometricky řečeno to znamená, že vrchol paraboly leží mezi průsečíky s osou x. Po nalezení kořenů -5,-1 tak dostaneme extrémní, v tomto případě minimální, hodnotu v bodě -3. Ještě jinou možností je úprava na čtverec x^2+6x+5=x^2+6x+9-9+5=(x+3)^2-4\ge-4.

Michaela Matoušová
1. 4. 2021 10:25nové
Super, díky.
Karolína Smělíková
1. 4. 2021 20:24nové
TSP 2020, varianta 01, příklad 31.
Dobrý večer,
prosím vás o radu s příkladem č. 31, vyšlo mi 600 sekund, tj. 10 minut,  správný výsledek je ale 16 minut a 40 sekund, tj. e). Děkuji.
4. 4. 2021 19:46nové
Je to příklad č. 17, spletla sis číslo příkladu, odpověď máš správně.
Karolína Smělíková
5. 4. 2021 11:44nové
Jo děkuju ! :o)
Karolína Minaříková
10. 4. 2021 19:00nové
Mohla bych se prosím zeptat, jaký je postup u tohoto příkladu? Děkuji.
10. 4. 2021 19:37nové
Načrtneš úsečku a na ní zaznamenáš všecky události, které jsou v zadání, tak, abys mohla porovnávat.
Matúš Martiška
10. 4. 2021 23:53nové
Standa = 1m/s
Paja = 0.5m/s
potom len Paja ide len 800m kedze mal naskok 200m a Standa ide 1km takze
1000*1 = 1000s (Standov cas)
800*0.5 = 1600s (Pajov cas)
1600 - 1000 = 600 sekund.
Matúš Martiška
10. 4. 2021 23:57nové
*800/0.5 = 1600s
11. 4. 2021 08:49nové
nebo úsečka
Pája (holka) je na 200metrech trati a Standa na 0m (na startu), Pája je na 300m a Standa je na 200m. Pája je na 400m a Standa je na 400m. Zbývá 600m. To zaplave Standa za 600s a Pája za 1200s. Rozdíl je 600s.
Eliška Magdaléna Koldová
3. 4. 2021 11:57nové
TSP 2020 varianta 2
Dobrý den, mohla bych poprosit o vysvětlení, jak řešit tyto příklady? Děkuji mockrát.
https://imgur.com/a/gUuqLLL
změněno 4. 4. 2021 19:38 nové
Vše se k sobě vztahuje. Podle zadání C je větší nebo rovno minus třem a menší než nula. C = −3 až −0,0000.....1; Podle zadání C = A + B (B je dle zadání −2); Dosadím B do rovnice a dopočítám rovnici tak, aby bylo mohlo C vyjít v požadovaném rozmezí. Vyjde mi A = −1 až 1,99999...; Podle zadání D = 3 − 2A Do této rovnice dosadím A, které mi vyšlo. Dosadím A jako −1 a bude to 3 − 2(−1) = 3 − (−2) = 5. Dosadím A jako 2 a bude to 3 − 2(2) = −1 , s tím, že to mělo být 1,9999... a ne 2, takže výsledek bude ne − 1, ale − 0,99999.. 2A = 3,99999... a tomu odpovídá správná odpověď.
Ten první jsem pochopil, když jsem viděl správnou odpověď.
A+2 : A−2 = 2 /krát (A−2)
A+2 = 2(A−2)
A+2 = 2A−4
−A = −6 /: (−1)
A=6
Dosadím do správné 6+2 : 6−2 = 2
Eliška Magdaléna Koldová
5. 4. 2021 10:40nové
Děkuju :)))
Karolína Smělíková
5. 4. 2021 11:48nové
TSP varianta 02 př. č. 13
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu. Nevím, jak mám postupovat při řešení tohoto příkladu. Moc děkuji. (správné řešení je b)
Karolína Smělíková
5. 4. 2021 11:48nové
Zapomněla jsem ještě napsat..je to TSP 2020
5. 4. 2021 21:23nové
To jsou dvě lineární roustoucí funkce Béčko je y=x a Ačko je y=x+1 a Céčko je B-A a to bude y=x-1 a tomu odpovídá graf toho správného řešení b)
Karolína Smělíková
7. 4. 2021 20:09nové
Děkuji!
20. 4. 2021 15:33nové

Dobrý den, tady jsem se spletl.

A=x+1 (to bylo správně)
B=2x (to bylo špatně)

Z toho C=B-A = C=2x-(x+1) = C=x-1 takže výsledek stejný, i když předtím byl blbě.. To by v tom chybném vyšlo jako C=-1 (jako u možnosti d), ale tam je C=1)
Karolína Smělíková
8. 4. 2021 20:14nové
TSP 2019 varianta 01 př. 15
Dobrý den, nevíte někdo náhodou postup u tohoto příkladu? Děkuji.
8. 4. 2021 21:16nové
Postup počítání možností, vím akorát tento.
a) 0 13 0 13 0
13 13 13 13
26 26 26
52 52
104
0 14 0 14 0 - 14 14 14 14 - 28 28 28 - 56 56 - 112
b) 0 14 14 14 0
14 28 28 14
42 56 42
98 98
196
0 8 8 8 0 - 8 16 16 8 - 24 32 24 - 56 56 - 112
c) 6 6 6 6 6 - 12 12 12 12 - 24 24 24
7 7 7 7 7 - 14 14 14 14 - 28 28 28 - 56 56 - 112
d) 14 0 14 0 14 - 14 14 14 14 - 28 28 28 - 56 56 -112
e) 11 11 0 11 11 - 22 11 11 22 - 33 22 33 - 55 55 - 110
12 12 0 12 12 - 24 12 12 24 - 36 24 36 - 60 60 - 120
Karolína Minaříková
10. 4. 2021 20:17nové
TSP 2020, varianta 04, příklad 16
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak tento příklad rychle a správně vypočítat? Případně i s nějakým malým vysvětlením. Děkuji.

https://imgur.com/a/BGxITV4
10. 4. 2021 20:57nové

Pro rychlé vyřešení je asi nutné vědět, které zlomky odpovídají desetinným číslům ze zadání, tj. 0,04 = 1/25, 0,125 = 1/8, 0,2 = 1/5 a 0,25 = 1/4. Co se stane, když nějaké číslo umocníme na -0,5? Výsledkem bude (druhá) odmocnina z převrácené hodnoty: a^{-0,5}=\sqrt{1/a}. "Stačí" tedy vybrat dvojici odpovídající dvojici (a,\sqrt{1/a}). Pokud v této fázi pořád nevidíš, proč je to možnost c), nezbyde ti nic jiného než vylučovací metoda (nebo na to jít vylučovací metodou rovnou, ale pořád se hodí znát ty odpovídající zlomky).

13. 4. 2021 21:43nové
TSP 2019, varianta 10, otázka 20
Dobrý den,

mohli by ste mi, prosím poradiť ako postupovať pri riešení príkladu nižšie?

ďakujem


13. 4. 2021 22:07nové
Počet dívek je v obou případech stejný, což vede na rovnici 0,65x=0,70(x-10).