Potřebuji přednášet

Postavit se před studenty a odpřednášet učivo, které jste seskupili do smysluplných celků, doplnili o své zkušenosti, vhodné příklady a ilustrace – to je základ mnoha předmětů na MU. Zkuste se teď na chvíli stát YouTubery, respektive spíš IS-Tubery a připravte studentům videa, která si kdykoliv spustí a poslechnou. Základní techniky představujeme ve videu:

Zkušenosti a tipy vyučujících

  • Ozvučím svůj Powerpoint

    Powerpoint prezentace, která obsahuje strukturované poznámky, ilustrace či příklady, provází většinu vyučujících na MU při jejich přednáškách a dobře se s nimi pracuje, pokud s distančními formami výuky teprve začínáte.

    Potřebné vybavení

    • PC/notebook (Windows i Mac OS)
    • Mikrofon (vestavěný, externí, na sluchátkách)
    • MS PowerPoint (součást univerzitního Office 365)
    1. Spusťte Vaši prezentaci v aplikaci PowerPoint

    2. Ověřte, že Vaše prezentace je ve formátu PPTX

      PowerPoint PPTX

      Pokud není, poznáte to tak, že v hlavičce dokumentu bude za názvem souboru text Režim kompatibility

      PowerPoint PPT

      V takovém případě soubor uložte do nového formátu:
      Soubor → Uložit jako → z nabídky vyberte formát Prezentace aplikace PowerPoint (*.pptx) → Uložit

    3. Přejděte na kartu Prezentace a vyberte možnost Nahrát prezentaci

      PowerPoint nahrát prezentaci
    4. Zkontrolujte, zda nemáte v systému vypnutý mikrofon, příp. zapněte a správně namiřte webkameru a klikněte na nahrávat

      PowerPoint nahrát prezentaci
    5. Po začátku nahrávání mluvte na mikrofon a přecházejte mezi snímky, jako na běžné přednášce
      Nejdříve zkuste nahrát krátký záznam, abyste si ověřili, že vše funguje jak má!

    6. Nahrávání můžete vypnout ručně kliknutím na stop, příp. nahrávání skončí automaticky po projití celé prezentace

    7. Prezentaci uložte – již nyní lze prezentaci sdílet a aplikací PowerPoint přehrávat vč. natočeného videa a komentáře

    8. Uložte prezentaci jako video ve formátu MP4 – tuto prezentaci přehrají všichni i bez PowerPointu (Soubor > Uložit jako > Video ve formátu MPEG-4 (*.mp4) > Uložit)

      PowerPoint export prezentace
    9. Nahrajte prezentaci (MP4, příp. PPTX) studentům do učebních materiálů v IS MU (kapitola Potřebuji předat studentům soubory)


    Tipy

    • Udělejte si kopii původní přednášky
    • Počítejte s delším ukládáním do MP4 (dle výkonnosti PC může jít o až násobky délky nahrané prezentace)
    • Pošlete studentům hromadný e-mail s odkazem na prezentaci (viz Potřebuji předat studentům soubory)
    • Při nahrávání prezentace se nelze vracet (přejděte na Chci přednášet z jiného programu)
    • Nemluvte při přechodu mezi snímky
    • Nejdříve nahrejte krátký testovací úsek a zkuste jej spustit – ověříte tím funkčnost a správnou hlasitost mikrofonu
    • Pozor: pokud používáte PowerPoint pro Mac, tak nelze připojit k prezentaci obraz z webkamery
  • Potřebuji i kreslit a psát

    Potřebné vybavení

    • „Chytrý“ mobilní telefon / tablet
    • Tužku a papír
    1. Pro natočení videa i zvuku využijte chytrý mobilní telefon, nebo tablet

    2. Pokud nemáte vhodný stativ, můžete využít, co máte doma. Např. lze umístit jídelní židli na stůl, na ni položit větší knihu a přes okraj knihy položit telefon/tablet

      Domácí stativ pro natáčení papíru
      Domácí stativ pro natáčení papíru
    3. Zapněte nahrávání a můžete kreslit a komentovat

    4. Výsledné video nahrajte studentům do studijních materiálů


    Tipy

    • Má-li Váš telefon/tablet přisvětlovací diodu, tak ji zapněte, minimalizujete tak stíny kolem ruky
    • Před začátkem nahrávání si zkontrolujte „otočení“ telefonu (poznáte dle otočení ikonek na displeji), studenti pak nebudou mít video „vzhůru nohama“
    • Nejdříve si vyzkoušejte kratší testovací video, abyste si ověřili, že je vše v pořádku, že jste slyšet, …

    Ukázka výsledného videa

  • Potřebuji nahrát vše, co dělám na počítači

    Pokud procházíte galerie fotografií, ukazujete postupy ve specifických programech a nebo listujete PDF soubory a komentujete je, pomůže Vám zaznamenání plochy Vašeho počítače. Vyzkoušený máme program OBS Studio. Pokud používáte Mac, můžete použít předinstalovaný program QuickTime.

    Potřebné vybavení

    • PC/notebook (Windows, Mac OS, iOS, Android)
    • Mikrofon (vestavěný, externí, na sluchátkách)
    • V závislosti na typu zařízení a OS může být nezbytná instalace specializované aplikace
    • OBS Studio – instalace a první spuštění
      1. Pro záznam obrazovky lze využít OpenSource program OBS Studio (Windows, MacOS a Linux), který můžete stáhnout z následující stránky

        OBS Studiohttps://obsproject.com/cs
      2. Program nainstalujte, při instalaci postupujte dle instrukcí na obrazovce

      3. Po instalaci program spusťte

      4. Při prvním spuštění Vám bude nabídnut průvodce nastavením

        Instalace OBS – krok 4
      5. Zatrhněte volbu Optimalizovat pouze pro nahrávání a pokračujte v průchodu Průvodcem nastavení

        Instalace OBS – krok 5
      6. V okně nastavení obrazu není třeba nic měnit, stačí kliknout na Další

        Instalace OBS – krok 6
      7. Na závěr dokončete úvodní nastavení programu kliknutím na tlačítko Použít

        Instalace OBS – krok 7
      8. Nyní je nutné přidat zdroj nahrávání (celá obrazovky, okno programu, …)

        Instalace OBS – krok 7
      9. Vybraný zdroj pojmenujte a případně upřesněte typ zdroje (jaký monitor, okno jakého programu)

      10. Zdroj se objeví v seznamu a bude zapamatován i pro další použití

    • OBS Studio – záznam obrazovky
      1. Vyberte zdroj obrazu pro nahrávání, vybrat můžete i více zdrojů a ty pak organizovat mezi sebou (obraz v obraze)

        OBS: výběr zdroje
      2. Upravte si velikost a pozici nahrávaného zdroje a klikněte na nahrávat

        OBS: popis programu
      3. Nahraná videa naleznete uložená ve složce Videa (MS Windows)

    • QuickTime pro Mac – záznam obrazovky
      1. Připravte si prezentaci nebo soubor, o kterém budete přednášet

      2. Otevřete program QuickTime, tento program je předinstalovaný na zařízeních Macintosh, nejlépe jej vyhledáte pomocí ikony lupy (hledání ve Spotlightu)

        spuštění
      3. Po spuštění programu na vrchní liště vyberte položku menu Soubor a zvolte možnost Nový záznam obrazovky

        záznam obrazovky
      4. Spustí se okno Záznamu obrazovky, v něm nejdříve nastavte záznam zvuku z mikrofonu; Klikněte na zobáček vedle tlačítka nahrávání a vyberte mikrofon

        výběr mikrofonu
      5. Nahrávání spustíte tlačítkem nahrávat

        Nahrávání
      6. Nyní už pouze vyberte oblast nahrávání, a to kliknutím pro záznam celé plochy, nebo táhnutím a označením části obrazovky

        Oblast nahrávání
      7. Nahrávání běží, plocha je nahrávána

      8. Až budete s přednáškou hotoví, tak nahrávání ukončete buď tlačítkem Stop na vrchní liště, nebo v menu pod ikonkou QuickTime (ten spustíte pomocí kliknutí dvou prstů na touchpadu)

        ukončení nahrávání
      9. Nakonec nezapomeňte natočený záznam uložit

        Náhled a uložení

      Tipy

      • Než se pustíte do hodinové prezentace, je vhodné nahrávání nejprve otestovat
      • Zkontrolujte, zda mikrofon správně funguje a zda je nastavena hladina zvuku tak, že Vás je dobře slyšet
    • QuickTime pro Mac – záznam obrazovky a obrazu z webkamery
      1. Otevřete program QuickTime, tento program je předinstalovaný na zařízeních Macintosh, nejlépe jej vyhledáte pomocí ikony lupy (hledání ve Spotlightu)

        spuštění
      2. Spusťte QuickTime a vytvořte nové nahrávání obrazovky
        menu File → New Movie recording

        spuštění
      3. Budete vyzvání k povolení přístupu k Vaší webové kameře

        spuštění
      4. Otevře se Vám okno se záběrem z kamery, zde taky můžete vybrat, ze které kamery chcete být snímány. Mikrofon zde nemusíte vybírat, protože tohle okno bude sloužit čistě k zobrazení Vašeho obličeje a samotné nahrávaní obrazovky vč. hlasu se provede v jiném okně

        spuštění
      5. Okno zmenšete a přesuňte do rohu obrazovky tak, aby Vám nezavazelo při výkladu a nastavte jej, aby bylo stále vidět
        menu View → Float on top

        spuštění
      6. Spusťte svou prezentaci dříve, než začnete nahrávaní

        spuštění
      7. Klinete opět na QuickTime ve spodní liště a spusťte nahrávání obrazovky
        menu File → New Screen recording

        spuštění
      8. Zde se ujistěte, že máte vybraný správný mikrofon

        spuštění
      9. Spusťte nahrávaní a na krátkém videu otestujte, že Vás je dobře slyšet a vše funguje, jak má

        spuštění
      10. Ukončete nahrávaní zkratkou cmd + ctrl + esc a uložte jej
        menu File → Save

        spuštění
  • Využiji automatické přednášky z učebny

    Pokud jste přednášeli z učebny, která umí zaznamenávat přednášku, a existuje někde tento záznam – využijte jej. Především, pokud je obsah, který říkáte Vy (nebo třeba Váš kolega, který učil předmět předtím) stále aktuální. Pátrejte po těchto záznameh ve spolupráci s oddělením informačních technologií na Vaší fakultě a nahrajte tyto soubory studentům. Svůj čas můžete věnovat konzultacím se studenty, doplňujícím materiálům a úkolům.

    Po domluvě s Vaším IT oddělením na fakultě je možné přijít přednášku odpřednášet do učebny, která záznam připraví. To může být praktické, pokud například hodně píšete na velkou tabuli (a doma žádnou nemáte). Ne každý ale zvládne dobře přednášet do prázdné učebny – situace, kdy nemůžete očima fixovat žádného posluchače, není jednoduchá. Je dobré si to vyzkoušet dopředu, případně si vyučující nosí na první sedačky velké plyšáky svých dětí, na které potom zaměřují oční kontakt. Ač zní tento tip úsměvně, opravdu funguje.

    Kontakty na IT oddělení na fakultách