Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Zákon džungle

Zákon džungle

Nyní vám budu vyprávět dobrodružný a nekonečně napínavý příběh džungle. Džungle je hustý a temný les, kam denní světlo jen málo zabloudí. Je to nejen místo nedotčené lidskou rukou, ale i divočina, která je pro nás velmi nebezpečná, zatímco pro ty nejnebezpečnější zvířata je domovem. Ovšem ani tak zde není lehké přežít. Obyvatelé džungle jsou odkázáni na dennodenní lov. Musí být neustále ve střehu a hlídat si své vlastní útočiště. Chvíle nepozornosti znamená pro neopatrného tvora nebezpečí, protože kořistí se může stát on sám. V džungli přežije jen ten nejsilnější. Kdo jednou v džungli zabloudí, už se odtamtud s velkou pravděpodobností živý nedostane. Jste připraveni na výpravu do těchto končin? Nebojíte se? Tak vzhůru na lov!

Byl temný večer a Baghíra, černý panter, byl hluboko v džungli na lovu. Uslyšel podivný zvuk a vydal se dychtivě za ním. Myslel si, že je to nářek nějakého zraněného zvířete, které se mu mohlo stát snadnou kořistí. Hledal, odkud ten zvuk vychází, až přišel k vysoké trávě. Přikrčil se, vytasil drápy a chystal se skočit, když v tom mezi stébly trávy spatřil něco velmi zvláštního.

Nebylo to žádné zvíře, bylo to nahé lidské mládě, které se na něj dívalo svýma uplakanýma, nevinnýma očima. Krvelačného Baghíru najednou přešla touha zabíjet a lovit, ale objevil něco, co neznal. To lidské mládě si na první pohled zamiloval. Vzal ho něžně do tlamy a bezmyšlenkovitě ho nesl, ale nevěděl kam, nebo co si s ním počne, ale hlavně někam do bezpečí.

Vzpomněl si pak na vlčí smečku. Starý šedý vlk, otec Akéla, chodíval v noci na lov a vlčice se starala o mláďata. Měsíc už byl vysoko, když se sešel Baghíra s Akélou na Poradní skále. Položil před něj lidské mládě a vše mu vylíčil. „Podívej, na ty oči. Ta nevinnost. Touží po životě.“ Starý vlk dal Baghírovi za pravdu a přijal dítě do své smečky. Nevěděl, co bude dál, jak lidské mládě dokáže vychovat, ale přece se dítěte ujal. Matka vlčice si nejdřív cizí mládě ze všech stran očichala a potom se rozhodla, že se o lidské mládě postará. Byl to chlapec a dala mu jméno Mauglí.

A tak se stal Mauglí součástí vlčí smečky. Vyrůstal s vlčími mláďaty, strávil s nimi celých deset let a naučil se od nich všechno, co k životu v džungli potřeboval.

Vlčice měla dokonce slabost, pro tohle lidské mládě. Jediné ze všech zvířat se nebálo ohně a umělo zacházet s planoucími větvemi, děsit jimi nepřátele a zahánět je na útěk.

Pohybové hry k pohádce „Zákon džungle“


Na život v džungli

Nyní vám budu vyprávět dobrodružný a nekonečně napínavý příběh džungle. Džungle je hustý a temný les, kam denní světlo jen málo zabloudí. Je to nejen místo nedotčené lidskou rukou, ale i divočina, která je pro nás velmi nebezpečná, zatímco pro ty nejnebezpečnější zvířata je domovem. Ovšem ani tak zde není lehké přežít. Obyvatelé džungle jsou odkázáni na dennodenní lov. Musí být neustále ve střehu a hlídat si své vlastní útočiště. Chvíle nepozornosti znamená pro neopatrného tvora nebezpečí, protože kořistí se může stát on sám. V džungli přežije jen ten nejsilnější. Kdo jednou v džungli zabloudí, už se odtamtud s velkou pravděpodobností živý nedostane. Jste připraveni na výpravu do těchto končin? Nebojíte se? Tak vzhůru na lov!

Na život v džungli

Informace ke hře Žáci se rozptýlí po prostoru tělocvičny. Jsou určeni dva chytači a snaží se chytit, co nejvíce žáků, kteří před nimi utíkají. Žáci hrají honěnou se záchranou. Když je žák chycen, čeká ve stoji rozkročném a může být zachráněn, je-li podlezen jiným žákem – hra číslo 77.
Pomůcky rozlišovací dresy
Popis hry Pomocí dresů jsou určeni dva chytači. Chytači představují krvelačné predátory, kteří potřebují ulovit kořist. Ostatní žáci se stávají zvířaty, žijícími v džungli, kteří před predátory utíkají. Žáci se rozběhnou po tělocvičně a chytači začnou chytat. Když je žák chycen, zastaví se, poskakuje „panáka“ (střídavě stoj spojný, ruce připažit; stoj rozkročný, ruce vzpažit) a přitom vydává zvuk libovolného zvířete, které žije v džungli. Žák může být zachráněn, přiběhne-li k němu spolužák, který není lovcem a podleze pod jeho rozkročenýma nohama. Musí přežít co nejvíce zvířat, proto žáci pomáhají chycené zachraňovat. Po několika minutách chytače vyměníme.
Na život v džungliPřehrát video

Na Baghíru a Mauglího

Byl temný večer a Baghíra, černý panter, byl hluboko v džungli na lovu. Uslyšel podivný zvuk a vydal se dychtivě za ním. Myslel si, že je to nářek nějakého zraněného zvířete, které se mu mohlo stát snadnou kořistí. Hledal, odkud ten zvuk vychází, až přišel k vysoké trávě. Přikrčil se, vytasil drápy a chystal se skočit, když v tom mezi stébly trávy spatřil něco velmi zvláštního.

Na Baghíru a Mauglího

Informace ke hře Žáci jsou rozděleni na dvě skupiny rozpočítáním na Mauglího a Baghíru, přičemž každá skupina dostane přidělenou vlastní barvu. Na žebřinách jsou v úrovni ramen zavěšeny kousky puzzlí v barvách skupin. Žáci běhají po jednom a puzzle odvazují. Nakonec je společně poskládají – hra číslo 78.
Pomůcky žebřiny, žíněnky, obrázek Baghíry, obrázek Mauglího, provázek
Popis hry Seznámení žáků s hlavními hrdiny příběhu proběhne prostřednictvím obrázků. Žáci jsou rozděleni na dvě skupiny pomocí barev modrá a zelená. Každá skupina má svoji barvu. Skupiny si vytvoří stanoviště ve dvou rozích tělocvičny tak, aby měly totožnou vzdálenost k žebřinám. Na žebřinách jsou provázkem lehce zavěšeny kartičky či puzzle v barvách skupin v různých výškách. Pod žebřinami jsou umístěny žíněnky. Po odstartování vyběhne ze skupiny právě jeden žák, vyleze po žebřinách, najde kartičku se svojí barvou, vezme ji a běží s ní zpět na své stanoviště. Následně vybíhá další žák, a tak se všichni žáci ve skupině vystřídají. Z opačné strany barevných kartiček jsou ústřižky obrázků. Žáci následně z přinesených kartiček poskládají obrázek. Skupina s kartičkami zelené barvy má obrázek Mauglího, skupina s kartičkami modré barvy má obrázek Baghíry. Mladším žákům dáme do skupiny obrázek, podle kterého budou puzzle skládat.
Na Baghíru a MauglíhoPřehrát video

Na černého pantera

Nebylo to žádné zvíře, bylo to nahé lidské mládě, které se na něj dívalo svýma uplakanýma, nevinnýma očima. Krvelačného Baghíru najednou přešla touha zabíjet a lovit, ale objevil něco, co neznal. To lidské mládě si na první pohled zamiloval. Vzal ho něžně do tlamy a bezmyšlenkovitě ho nesl, ale nevěděl kam, nebo co si s ním počne, ale hlavně někam do bezpečí.

Na černého pantera

Informace ke hře Následuje rozcvičení. Žáci se rozmístí po tělocvičně, aby měli kolem sebe prostor na upažení, udělají klek s oporou o všechny čtyři končetiny a provádějí cviky dle učitele – napodobování černého pantera Baghíry – hra číslo 79.
Pomůcky žádné
Popis hry

Žáci udělají vzpor klečmo a začnou se tímto způsobem pohybovat po tělocvičně. Učitel předvádí cviky a motivuje žáky povídáním o černém panterovi. Vžijeme se do kůže černého pantera.

Panter je obezřetný, kontroluje svoje okolí – otočit hlavu na pravou stranu, vrátit na střed, otočit hlavu na levou stranu.
Panter se podívá za sebe, jestli ho někdo nesleduje – otočit se v trupu doprava, vrátit zpět, otočit se v trupu doleva, vrátit zpět.
Pantera bolí hřbet, musí se protáhnout – vyhrbit záda a spustit hlavu mezi ramena, vynést hlavu vzhůru a páteř prohnout (směrem dolů).
Panter si protáhne tlapy – zvednout hlavu, prohnout páteř a současně jednu paži přenést do vzpažení, s vyhrbením vrátit ruku na podložku, paže takto střídat. Při dalším cviku ruku upažit, následně vystřídat.
Panter má komára na zádech – předpažit ruku a poté zapažit tak, že se „podrbeme“ na zádech.
Panter si protáhne nohy, aby byly při lovu rychlejší – vyhrbit se, poté zvednout hlavu, prohnout páteř a zároveň zanožit pravou nohou. Přejít do vyhrbení, pravou nohu pokrčit, a snažit se ji pod tělem přiblížit k čelu. Vystřídat pravou i levou nohu. Při dalším cviku nohu unožit, následně vystřídat.
Panter si otestuje svoji rovnováhu – zvednout hlavu, prohnout páteř, přenést pravou paži do vzpažení a současně levou nohu do zanožení. S vyhrbením vrátit zpět do základní polohy a následně paže i nohy vystřídat.
Panter má hlad a dá si něco k snědku – vyhrbit se, prohnout páteř a snížit pomalu hlavu a horní část hrudníku k podložce. Vrátit zpět do základní polohy.

Všechny cviky opakujeme 4x. Mezi jednotlivými cviky si žáci vymění místa pohybem ve vzporu klečmo. Žáky nabádáme, aby pravidelně dýchali.

Na černého panteraPřehrát video

Na vlčici a mláďata

Vzpomněl si pak na vlčí smečku. Starý šedý vlk, otec Akéla, chodíval v noci na lov a vlčice se starala o mláďata. Měsíc už byl vysoko, když se sešel Baghíra s Akélou na Poradní skále. Položil před něj lidské mládě a vše mu vylíčil. „Podívej, na ty oči. Ta nevinnost. Touží po životě.“ Starý vlk dal Baghírovi za pravdu a přijal dítě do své smečky. Nevěděl, co bude dál, jak lidské mládě dokáže vychovat, ale přece se dítěte ujal. Matka vlčice si nejdřív cizí mládě ze všech stran očichala a potom se rozhodla, že se o lidské mládě postará. Byl to chlapec a dala mu jméno Mauglí.

Na vlčici a mláďata

Informace ke hře Žáci vytvoří dvě skupiny, z nichž jedna je početnější. Žáci početnější skupiny se snaží dostat na území druhé skupiny, vzít míček a vrátit se zpět. Žáci méně početné skupiny se jim v tom snaží zabránit – hra číslo 80.
Pomůcky lano (švihadla), malé pěnové míčky
Popis hry Mezi žáky vybereme několik vlčic (ideálně jedna vlčice na čtyři žáky). Ostatní žáci jsou mláďata. Uprostřed tělocvičny vytvoříme velký kruh pomocí švihadel. Mláďata se pohybují uvnitř kruhu, vlčice se pohybují vně kruhu. Mláďata mají ztížený pohyb tím, že lozí po čtyřech (ve vzporu klečmo). Protože se mláďata chtějí proběhnout venku, snaží se dostat ven z kruhu a uloupit míček. S míčkem se pak ve stoji vrací zpět do kruhu. Vlčice však nechtějí, aby se mláďata toulala venku, tak je chytají a vrací zpět do doupěte (do kruhu). Když ale mládě vlčici unikne a proběhne ven pro míček, po cestě zpět ho vlčice nesmí chytit. Cílem pro mláďata je za určitou dobu nasbírat co nejvíce míčků. Cílem vlčic je naopak uhlídat si co nejvíce míčků. Ve druhém kole se vlčice stávají mláďaty a některá mláďata naopak vlčicemi.
Na vlčici a mláďataPřehrát video

Výcvik Mauglího

A tak se stal Mauglí součástí vlčí smečky. Vyrůstal s vlčími mláďaty, strávil s nimi celých deset let a naučil se od nich všechno, co k životu v džungli potřeboval.

Výcvik Mauglího

Informace ke hře Žáci jsou rozděleni do čtyř stejně početných družstev. Jsou vytvořeny čtyři překážkové dráhy. Žák projde dráhou, vrátí se zpět a předá štafetu dalšímu členu družstva – hra číslo 81.
Pomůcky lavičky, švihadla, látkové tunely (modifikace – plazení se po žíněnce)
Popis hry Mauglí se učí od vlků to, co potřebují znát k životu v džungli. Žáci jsou rozděleni na čtyři družstva rozdělením na (vlk, vlčice, vlčátko, Mauglí). Družstva stojí v zástupu za sebou, první žák stojí na čáře. Jsou sestaveny čtyři překážkové dráhy. Překážkovou dráhu tvoří: lavička, natažené švihadlo a látkový tunel (či žíněnka viz dostupný materiál). Na povel žák vybíhá, plazí se přes lavičku (přitahováním leh na břiše), ve vzporu stojmo přeskakuje přes švihadlo z jedné strany na druhou, proleze tunelem a vrací se během zpět k družstvu mimo překážkovou dráhu. Předá štafetu plácnutím do dlaně dalšího žáka v pořadí a ten vybíhá. Cílem družstev je projít překážkovou dráhou co nejrychleji. Družstvo, které bude rychlejší, vyhrává a může si zavýt na měsíc jako vlk. Starší žáky můžeme zapojit do chystání pomůcek na stanoviště. Do skupinek žákům rozdáme plánek, na kterém jsou znázorněny pomůcky a místo, kam je postavit.
Výcvik MauglíhoPřehrát video

Na liánovou stezku

Vlčice měla dokonce slabost, pro tohle lidské mládě. Jediné ze všech zvířat se nebálo ohně a umělo zacházet s planoucími větvemi, děsit jimi nepřátele a zahánět je na útěk.

Na liánovou stezku

Informace ke hře Žáci vytvoří pomocí švihadel dráhu, kterou si poté každý žák projde. Žáci prochází dráhu našlapováním na švihadla – hra číslo 82.
Pomůcky švihadla
Popis hry Každý žák dostane jedno švihadlo. Učitel vybere žáka, který jako první umístí švihadlo na podlahu jakýmkoliv způsobem. Za něj se napojí další žák se svým švihadlem. Takto vytvoříme chodníček ze švihadel. Následně si žáci vyzují boty a na boso či v ponožkách se po chodníčku z lián (švihadel) projdou. Našlapují na švihadla. Výběr žáků na položení švihadla dělá učitel nebo žáci samotní (každý si vybere, kdo bude pokračovat). Učitel pustí relaxační hudbu a žáky motivuje povídáním o liánách.
Na liánovou stezkuPřehrát video